جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

«مشهد» در انتظار دیدار حضرت آقا

  • کد خبر: ۱۵۵۶۸۷
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳
«مشهد» در انتظار دیدار حضرت آقا
مدیریت شهری مشهد در کنار همه نهاد‌ها و ادارات مسئول، آماده خدمت‌رسانی به زائران در نوروز و به‌ویژه لحظه تحویل سال است.  

 سعیده آل‌ابراهیم | شهرآرانیوز،  جوانه‌های سبز بر تن درخت‌های خشکیده که انگار هنوز سرمای زمستان در جانشان است، تب‌و‌تاب خرید‌های شب عید، ایستگاه‌های استقبال از زائر، فضا‌های آماده‌شده برای اسکان موقت، المان‌های نصب‌شده در میدان‌ها و‌... نشان از این دارد که بهار زودتر از موعد به مشهد رسیده است. گلِ اقدامات در نوروز پیش رو هم مربوط به لحظه تحویل سال به وقت ۵۴ دقیقه و ۲۸ ثانیه بامداد سه‌شنبه است. پیش‌بینی‌ها از حضور ۱۰‌میلیون زائر نوروزی در شهر حکایت دارد و یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان‌رضوی، هم اعلام کرده که میزان ورود زائران به مشهد در ۱۵ تا ۲۳ اسفندماه امسال، ۱۳‌درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.
نخستین روز فروردین‌ماه پیش رو هم مشهد میهمان ویژه دارد و پس از گذشت سه سال کرونایی، رهبر‌معظم‌انقلاب در حرم‌مطهر‌رضوی سخنرانی نوروزی خواهند داشت. این سخنرانی به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد ذوالفقاری، مدیر زائران غیرایرانی آستان‌قدس‌رضوی، قرار است در دو رواق حرم مطهر‌رضوی به‌صورت هم‌زمان به زبان‌های انگلیسی، عربی، آذری و اردو ترجمه شود.

تحویل‌سال در حرم‌رضوی

از‌آنجا‌که حرم امام‌رضا (ع) نگین شهر مشهد است، هر‌سال بسیاری از زائران و البته مشهدی‌ها در جوار صحن و سرای ضامن آهو (ع) سال را نو می‌کنند تا زیر سایه حضرت، حالشان به احسن حال تبدیل شود. پیش‌بینی مصطفی فیضی، مدیر عالی حرم‌مطهر‌رضوی، نیز تشرف یک‌میلیون‌و‌۵۰۰‌هزار تا ۲ میلیون زائر در لحظه تحویل سال به حرم‌مطهر‌رضوی است.
طبق اعلام معاون تبلیغات اسلامی آستان‌قدس‌رضوی نیز برنامه‌های تحویل سال از ساعت ۲۰ روز ۲۹ اسفند آغاز می‌شود و تا ساعت یک بامداد ادامه خواهد داشت. همچنین آغاز «بزرگ‌ترین اجتماع نوروزی ایرانیان در حرم‌مطهر» با قرائت صلوات خاصه و زیارت مختصر امام‌رضا (ع) توسط مهدی سروری در قالب «پویش رسانه‌ای قرار عاشقی» خواهد بود.
به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین شریعتی‌نژاد، پخش کلیپ تبریک اقوام ایرانی به زبان‌های مختلف و اجرای نمایش آیینی با موضوع مناظرات امام‌رضا (ع) از دیگر ویژه‌برنامه‌های تحویل‌سال در حرم‌مطهر‌رضوی است.
او اظهار کرد: حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهاب مرادی با موضوع «خانواده و همدلی» سخنرانی می‌کند و از ساعت ۲۲:۱۰ دقیقه نیز گروه تواشیح، مناجات‌خوانی و مدیحه‌سرایی حاج مهدی رسولی برنامه اجرا خواهند کرد. برنامه سال تحویل نیز از ساعت ۲۳ با مدیحه‌سرایی ذاکران اهل‌بیت (ع)، جعفر ملائکه، سید امیر احمدنیا و سعید قانع، ادامه خواهد داشت و ساعت ۲۳:۲۵ زائران و مجاوران پای صحبت‌های حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ناصر رفیعی و مناجات‌خوانی حمیدرضا نوربخش خواهند نشست.

نقاره نوازی پس از تحویل سال

به گفته شریعتی‌نژاد ساعت ۱۲:۲۴ بامداد نیز زائران و مجاوران از قرائت دعای توسل با نوای سیدمهدی میرداماد بهره خواهند برد. ساعت ۱۲:۴۴ کلیپ دعای لحظه سال تحویل پخش و با نزدیک شدن به لحظه تحویل سال، دعای «یا مقلب‌القلوب و الابصار» پخش خواهد شد. پس از آن نیز خادمان با اجرای آیین نقاره‌نوازی، فرا رسیدن سال ۱۴۰۲ را به زائران و مجاوران بشارت خواهند داد.

تیم‌های واکنش سریع در حرم

مدیریت همه‌جانبه زائران و مجاوران نوروزی در لحظه تحویل سال و ارائه خدمت به آن‌ها در حرم‌مطهر‌رضوی، همکاری و تعامل بین‌دستگاهی را می‌طلبد. از‌این‌رو طبق اعلام علی یزدانی، مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، «قرار است برای نخستین‌بار در نوروز سال آینده سی تیم واکنش سریع در قالب تیم‌های دو‌نفره در حرم‌مطهر‌رضوی مستقر شوند؛ این تیم‌ها مجهز به کیف احیا هستند و قادرند در لحظه در محل خدمات لازم را ارائه دهند.»

آماده‌باش ۲۶۵ پایگاه اورژانس

محمدعلی کیانی، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، نیز اعلام کرده که امسال مدل طراحی فعالیت‌ها در حرم‌مطهر‌رضوی مبتنی بر فعالیت صحنه است نه انتقال بیمار. همچنین ۲۶۵ پایگاه فعال اورژانس در استان داریم که ۱۳۶ پایگاه آن شهری و ۱۲۹ پایگاه جاده‌ای است؛ همچنین ۲۹۰ آمبولانس در این پایگاه‌ها آماده فعالیت هستند.

محدودیت‌های ترافیکی ویژه روز نخست سال

سرهنگ عباس عابدینی، رئیس پلیس راهور مشهد، نیز از برقراری محدودیت‌های ترافیکی روز اول فروردین هم‌زمان با سخنرانی رهبرمعظم‌انقلاب در مشهد خبر داد و اظهار کرد: محدودیت تردد روز اول فروردین ادامه همان محدودیت‌های تردد و توقف در معابر پیرامونی حرم مطهر است که از ساعت ۲۴ یکشنبه، ۲۸ اسفند‌ماه، آغاز و تا ساعت ۲۴ سه‌شنبه، اول فروردین‌ماه، تداوم دارد. در این بازه زمانی، تردد و توقف وسایل نقلیه در محور‌های چهارگانه منتهی به حرم‌مطهر‌رضوی ممنوع خواهد بود. این محور‌های چهارگانه شامل میدان بسیج، تقاطع نواب، چهارراه مقدم و تقاطع شهدا به سمت حرم امام‌رضا (ع) است که کامل در اختیار عابران پیاده خواهد بود.
تقارن ماه مبارک رمضان با نوروز سال ۱۴۰۲ نیز موجب شده است سفر‌های نوروزی زودتر شروع شود و شمار بیشتری از زائران سفر خود را به روز‌های پیش از شروع ماه رمضان موکول کنند. به‌تبع‌آن کار دستگاه‌های خدماتی و اجرایی برای میزبانی هرچه بهتر از میهمانان نوروزی مشهد، از نیمه اسفند‌ماه شروع شده است. اولین تفاوت در فعالیت ایستگاه‌های استقبال از زائر شهر است که برخلاف سال‌های گذشته که فقط از ۲۸ اسفند‌ماه به مدت یک هفته فعال بودند، امسال یک ماه مداوم در خدمت زائران خواهند بود.

افزایش ظرفیت اقامت

«تا پیش‌از‌این بیش از ۵۰۰‌هزار نفرشب ظرفیت اقامتی تأمین شده بود که با برنامه‌ریزی جدید این میزان به ۶۵۸‌هزار‌و‌۳۴ نفرشب ارتقا پیدا کرده است و ظرفیت اقامتی استان در سه بخش رسمی، موقت و اضطراری برای تعطیلات سال نو افزایش یافت.» این خبر را هم یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، اعلام کرده است.

سرویس‌دهی رایگان اتوبوس و مترو

جواد اصغری، سرپرست شهرداری مشهد، نیز اعلام کرده که در روز اول فروردین و مصادف با سخنرانی رهبرمعظم‌انقلاب شاهد سرویس‌دهی رایگان اتوبوس و مترو خواهیم بود. 
ناوگان حمل‌و‌نقل درون‌شهری نیز افزایش چهارساعته سرویس‌دهی مترو را با هدف دسترسی زائران و مجاوران به حرم‌مطهر‌رضوی برای تحویل سال در نظر گرفته است. مجتبی زمانیان وحیدی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری شهرداری مشهد، در‌این‌باره گفته است که سرویس‌دهی خط یک و ۲ در ساعت ۷ صبح روز ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ آغاز و تا ساعت ۳ بامداد روز اول فروردین ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. سرفاصله زمانی رسیدن قطار‌ها به ایستگاه در خط یک تا چهار دقیقه و در خط ۲ دو دقیقه کاهش پیدا می‌کند و در صورت ازدحام جمعیت در ایستگاه‌ها اعزام قطار‌ها بیشتر خواهد شد.

سرویس‌دهی صلواتی تاکسی‌ها

در جدول برنامه‌های اجرایی استقبال از بهار ۱۴۰۲، سی دستگاه تاکسی پس از سال تحویل در محدوده چهارراه خسروی و شهید اندرزگو به انجام سرویس‌دهی صلواتی ویژه زائران خواهند پرداخت. ضمن اینکه با صد دستگاه تاکسی به‌صورت موقت از ۲۸ اسفند تا ۱۰ فروردین‌ماه برای تقویت ناوگان در مبادی ورودی و حرم‌مطهررضوی اقدام خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->