واریزی جدید برای مددجویان و معلولان بهزیستی لغو شد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) واریز ۸۵۰ هزار تومان به حساب معلولان دهک سوم خراسان‌رضوی تعداد شهروندان مشهدی دارای معلولیت به ۶۰ هزار نفر رسید ثبت‌نام مجدد در آزمون استخدامی ویژه معلولان | زمان آزمون تغییر کرد واریز مبالغ نامشخص بهزیستی برای معلولان (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) سهمیه خراسان رضوی در اولین آزمون استخدامی معلولان سراسر کشور مشخص شد مستمری حق پرستاری فروردین ۱۴۰۳ معلولان همراه با مابه‌التفاوت واریز شد + مبلغ مستمری (۲۷ فروردین) مستمری کمک هزینه لوازم بهداشتی فروردین ۱۴۰۳ معلولان بدون افزایش واریز شد واریز علی‌الحساب کمک‌هزینه معیشت ماده ۲۷ معلولان (۲۶ فروردین ۱۴۰۳) مستمری فروردین ۱۴۰۳ معلولان با افزایش ۳۰ درصدی واریز شد (۲۵ فروردین ۱۴۰۳) استقرار بیش از هزار صندوق دریافت فطریه در مشهد | مبالغ فطریه به نیازمندان اختصاص خواهد یافت واریز مستمری فروردین ۱۴۰۳ مددجویان بهزیستی شایعه است | مستمری کمیته امداد واریز شد شمار معلولان ذهنی و اوتیستیک در مشهد به بیش از ۱۶ هزار نفر رسید تفاوت فاحشِ حق پرستاری معلولان و حق پرستاری جانبازان در سال ۱۴۰۳ قدرِ سکوت | مراسم آخرین شب قدر ۱۴۰۳ ویژه ناشنوایان برگزار شد + ویدئو اوتیسم چیست؟ | نگاهی به چالش ها و فعالیت ها در حوزه اوتیسم تجهیز و بهره‌برداری از ۲مرکز جدید آموزش طیف اوتیسم در خراسان رضوی واکنش عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عدم واریز عیدی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد مشهد به مناسبت روز جهانی اوتیسم آبی رنگ خواهد شد کمک هزینه معیشت ماده ۲۷ معلولان واریز شد (یک فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

افزایش خدمات توانبخشی به افراد دارای معلولیت در روستاها

  • کد خبر: ۱۶۳۹۰۳
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
افزایش خدمات توانبخشی به افراد دارای معلولیت در روستاها
برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR‌) با هدف توانمندسازی افراد معلول روستایی است و اقداماتی در پنج حیطه سلامت، آموزش، معاش، فعالیت‌های اجتماعی و توانمندسازی با مشارکت افراد معلول، اعضای خانواده و جامعه محلی انجام می‌شود.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز گفت: سیاست بهزیستی این است که از افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آن‌ها را به‌صورتی حمایت کند که به‌سمت مراکز شبانه‌روزی و سپردنِ عضو دارای معلولیتِ خانواده به مراکز اقدام نکنند. فلسفه اقداماتی مانند ویزیت و مراقبت در منزل، پرداخت مستمری و حق پرستاری افراد دارای معلولیت نیز همین است که حتی خدمات توان‌پزشکی نیز در منازل به توان‌خواهان ارائه شود. اگر خدمات توانبخشی و حمایتی توانمندسازی افراد دارای معلولیت نبود، قطعا شاهد رسوبِ گروه وسیعی از آن‌ها مخصوصا افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید در مراکز نگهداری و شبانه‌روزی بودیم.

 

حمیدرضا علیزاده خاطرنشان کرد: توانبخشی به افراد و خانواده‌های آن‌ها در شناخت و دستیابی به منابع و فرصت‌ها کمک می‌کند تا با تغییر مطلوب اوضاع، بتوانند فعالانه بر محیط زندگی کنترل نسبی داشته باشند و به‌عنوان عضوی فعال در جامعه مشارکت کنند و حضور داشته باشند.

 

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی درباره برخی از اقدامات بهزیستی در راستای توانبخشی و حمایت از خانواده‌های دارای عضو معلول، گفت: برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) با هدف توانمندسازی افراد معلول روستایی است و اقداماتی در پنج حیطه سلامت، آموزش، معاش، فعالیت‌های اجتماعی و توانمندسازی با مشارکت افراد معلول، اعضای خانواده و جامعه محلی انجام می‌شود. بخشی از اقدامات در راستای تسهیل دسترسی خدمات به فرد دارای معلولیت بوده و بخش دیگری از اقدامات صورت‌گرفته در این برنامه شامل اقدامات اجتماع‌محور مانند آگاه‌سازی جامعه، تشکیل شورای توانبخشی محلی، تشکیل گروه‌های خودیار و ایجاد صندوق‌های خرد محلی است.

 

وی افزود: توانبخشی افراد دارای معلولیت از طریق مراکز روزانه، پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی، پرداخت کمک‌هزینه تردد و رفت‌وآمد، مناسب‌سازی مسکن و خودرو افراد دارای معلولیت به‌منظور انطباق و دسترس‌پذیری مسکن، معافیت مالیاتی حقوق و مزایای والدین دارای فرزند معلول بدین‌صورت که معافیت ۵۰درصد مالیات حقوق و مزایا یا دستمزد یکی از اولیای افراد دارای معلولیت خیلی شدید و شدید مادامی که مسئولیت هزینه‌های مترتب بر معلولیت فرد را برعهده دارند، انجام می‌شود. پرداخت کمک‌هزینه معیشت، پرداخت حق پرستاری، اعطای وسایل کمک‌توانبخشی و لوازم ADL از مؤثرترین و برجسته‌ترین عوامل در بازتوانی افراد دارای معلولیت به شمار می‌آید.

 

علیزاده رضایی خاطرنشان کرد: پذیرش افراد دارای معلولیت در مراکز شبانه‌روزی می‌تواند به‌صورت دائم یا موقت باشد. گاهی فرد در یک بازه زمانی نیاز به درمان دارد، به‌عنوان مثال فردی که دچار معلولیت ضایعه نخاعی می‌شود، از طرفی هزینه رفت‌وآمد و جابه‌جایی مداوم این فرد به مراکز درمانی برای او و خانواده‌اش دشوار است. در این حالت، به‌صورت موقت تا پایان مراحل درمان در مراکز پذیرش و بعد از بهبود وضعیت ترخیص می‌شود. در راستای حمایت پس از ترخیص از مراکز شبانه‌روزی، علاوه بر برقراری مستمری، کمک‌هزینه ترخیص از مراکز شبانه‌روزی برقرار می‌شود تا فرد بتواند ادامه درمان را در آغوش خانواده سپری کند. در صورت لزوم، فرد به مراکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل یا روزانه برای دریافت خدمات توانبخشی پس از ترخیص معرفی خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->