رونمایی از کتاب «درباره سینما با علیرضا خمسه» وصیت استاد فرشچیان درباره محل دفنش چه بود؟ + دست‌خط استاد «مینا ساداتی» با «مرثیه‌ای برای کتاب‌سوزی‌ها» روی صحنه می‌رود فصل دوم سریال «ونزدی» با یک معمای پیچیده درباره یک بیماری مرموز مروری بر زندگی هنری استاد فرشچیان + محل دفن آمار فروش سینما‌های خراسان‌رضوی در هفته گذشته (۱۸ مرداد ۱۴۰۴) کنسرت ارکستر موسیقی ملی برگزار شد فصل سوم «طریق» روی آنتن شبکه یک ماجرای حمله پلیس به کتاب‌فروشی‌ها در هند رقابت مستند «همنوایی عاشقانه» در جشنواره‌ای آمریکایی آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر در مشهد طی هفته گذشته (۱۸ مرداد ۱۴۰۴) بازدید سرزده رئیس‌جمهور از شبکه خبر به مناسبت روز خبرنگار آنچه در نکوداشت پدر و پسر آهنگساز بابک و بامداد بیات گذشت استاد فرشچیان درگذشت (۱۸ مرداد ۱۴۰۴) خبرنگاران کشورهای مختلف چقدر حقوق می‌گیرند؟ + جدول رسانه‌های رسمی صدای آرمان‌های بلند این وطن نامزد‌های بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشن «نگاه» را بشناسید | از صدف اسپهبدی تا آزاده صمدی
سرخط خبرها

فرم و محتوا در خدمت معنا

  • کد خبر: ۱۵۷۵۲۸
  • ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
فرم و محتوا در خدمت معنا
ماه مبارک رمضان علاوه بر سلوک دینیِ فردی، جلوه بصری و اجتماعی مهمی را هم در قالب یک آیین داراست و آن را می‌توان در میهمانی‌های سفره افطار یا مراسم جمعی شب‌های قدر دید.

برقراری تعادل در فرم و محتوا می‌تواند یکی از راه‌های مؤثر _البته در شرایط درست_ در خلق اثری شود که حواس و ذهن مخاطب را به سمت خود جلب کند. زیرا این خطر وجود دارد که توجه عکاس تنها به یکی از این دو مقوله به نارسایی و الکن شدن عکس برسد. آیین‌ها، رسوم جمعی، جشن‌ها و همایش‌های ملی و مذهبی همیشه بستر جذابی برای عکاسی هستند. اما به همین دلیل و همچنین فراگیری آن، در بسیاری از عکس‌های ثبت شده عنصر تکرار به‌شدت خودنمایی می‌کند و به همین دلیل بسیاری از آن‌ها در جذب مخاطب ناموفق هستند.

ماه مبارک رمضان علاوه بر سلوک دینیِ فردی، جلوه بصری و اجتماعی مهمی را هم در قالب یک آیین داراست و آن را می‌توان در میهمانی‌های سفره افطار یا مراسم جمعی شب‌های قدر دید. عکس پیش‌رو فریمی از مقدمات آماده‌سازی سفره افطار در امامزاده شعیب سبزوار را نشان می‌دهد. عکس را هادی دهقانپور عکاس خوب، باتجربه و موفق در عرصه‌های ملی و بین‌المللی خراسانی -که ساکن سبزوار است -ثبت کرده است. این عکس نمونه موفق ایجاد تعادل در فرم و محتواست. ذکاوت عکاس در انتخاب زاویه دید (از بالا) اولین برگ برنده این عکس است.

دریافت درست عکاس از خطوط، اشکال و بافت (که از نکات مهم ایجاد یک ترکیب‌بندی موفق است) درکنار انتخاب زاویه دید منجر به خلق عکسی شده است که با‌عث آشنایی‌زدایی در ذهن مخاطب می‌شود. در واقع مخاطب با تصویری انتزاعی و خلاق با واقعیتی روبه‌رو می‌شود که با وجود تکثر و تکرار، تازه است. سفره‌های آبی با بافت چهارخانه به کنتراستی جذاب با بافت گل‌های فرش‌های لاکی چیدمان شده رسیده است و حتی ظروف چیده شده در قالب اشکالی دایره‌ای این فرم چشم‌نواز را غنای بیشتری بخشیده است.

اما هوشمندی عکاس به همین‌جا ختم نشده است و دهقانپور با استفاده از تجربه‌اش نقش تأثیرگذاری هم به دو خادم مشغول در این سفره‌آرایی داده است. زیرا عکاس خوب می‌دانسته جای ایستادن خادم‌ها باعث ایستایی چرخش چشم بیننده و باعث تحریک بیشتر ذهن مخاطب می‌شود و از سویی نقطه تعادل‌بخشی فرم و محتوا هم همین نقطه است. جایی که کپشن سرراست عکس از آن بیرون می‌آید. دو خادم امامزاده در حال آماده‌سازی سفره افطار برای برگزاری مراسم جمعی پذیرایی افطار هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->