ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی سهم اندک ادبیات معاصر در دانشگاه مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض»
سرخط خبرها

فرم و محتوا در خدمت معنا

  • کد خبر: ۱۵۷۵۲۸
  • ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
فرم و محتوا در خدمت معنا
ماه مبارک رمضان علاوه بر سلوک دینیِ فردی، جلوه بصری و اجتماعی مهمی را هم در قالب یک آیین داراست و آن را می‌توان در میهمانی‌های سفره افطار یا مراسم جمعی شب‌های قدر دید.

برقراری تعادل در فرم و محتوا می‌تواند یکی از راه‌های مؤثر _البته در شرایط درست_ در خلق اثری شود که حواس و ذهن مخاطب را به سمت خود جلب کند. زیرا این خطر وجود دارد که توجه عکاس تنها به یکی از این دو مقوله به نارسایی و الکن شدن عکس برسد. آیین‌ها، رسوم جمعی، جشن‌ها و همایش‌های ملی و مذهبی همیشه بستر جذابی برای عکاسی هستند. اما به همین دلیل و همچنین فراگیری آن، در بسیاری از عکس‌های ثبت شده عنصر تکرار به‌شدت خودنمایی می‌کند و به همین دلیل بسیاری از آن‌ها در جذب مخاطب ناموفق هستند.

ماه مبارک رمضان علاوه بر سلوک دینیِ فردی، جلوه بصری و اجتماعی مهمی را هم در قالب یک آیین داراست و آن را می‌توان در میهمانی‌های سفره افطار یا مراسم جمعی شب‌های قدر دید. عکس پیش‌رو فریمی از مقدمات آماده‌سازی سفره افطار در امامزاده شعیب سبزوار را نشان می‌دهد. عکس را هادی دهقانپور عکاس خوب، باتجربه و موفق در عرصه‌های ملی و بین‌المللی خراسانی -که ساکن سبزوار است -ثبت کرده است. این عکس نمونه موفق ایجاد تعادل در فرم و محتواست. ذکاوت عکاس در انتخاب زاویه دید (از بالا) اولین برگ برنده این عکس است.

دریافت درست عکاس از خطوط، اشکال و بافت (که از نکات مهم ایجاد یک ترکیب‌بندی موفق است) درکنار انتخاب زاویه دید منجر به خلق عکسی شده است که با‌عث آشنایی‌زدایی در ذهن مخاطب می‌شود. در واقع مخاطب با تصویری انتزاعی و خلاق با واقعیتی روبه‌رو می‌شود که با وجود تکثر و تکرار، تازه است. سفره‌های آبی با بافت چهارخانه به کنتراستی جذاب با بافت گل‌های فرش‌های لاکی چیدمان شده رسیده است و حتی ظروف چیده شده در قالب اشکالی دایره‌ای این فرم چشم‌نواز را غنای بیشتری بخشیده است.

اما هوشمندی عکاس به همین‌جا ختم نشده است و دهقانپور با استفاده از تجربه‌اش نقش تأثیرگذاری هم به دو خادم مشغول در این سفره‌آرایی داده است. زیرا عکاس خوب می‌دانسته جای ایستادن خادم‌ها باعث ایستایی چرخش چشم بیننده و باعث تحریک بیشتر ذهن مخاطب می‌شود و از سویی نقطه تعادل‌بخشی فرم و محتوا هم همین نقطه است. جایی که کپشن سرراست عکس از آن بیرون می‌آید. دو خادم امامزاده در حال آماده‌سازی سفره افطار برای برگزاری مراسم جمعی پذیرایی افطار هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->