شعر افشین علا خطاب به رژیم صهیونی | عاقبت بیت‌المقدس را رها خواهیم کرد فریبرز عرب‌نیا: ترجیح می‌دهم در کنار مردم کشور عزیزم باشم + فیلم سریال محرمی «جایی برای همه» روی آنتن شبکه دو + زمان پخش آمار فروش سینماها در روزهای جنگ بین اسرائیل و ایران اکران سیار فیلم‌های کودکانه در مشهد کارگردان فیلم بعدی «جیمز باند» مشخص شد «کاتیا فولمر» ایران‌شناس آلمانی درگذشت فصل پایانی سریال «اسکویید گیم» در راه است تکرار سریال «مختارنامه» از شبکه آی‌فیلم (محرم ۱۴۰۴) + زمان پخش قدردانی سخنگوی پلیس از اصحاب قلم در دوران جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران | عزیزان رسانه، گل کاشتید، دستانتان را می‌بوسم برنامه‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد برای جبران خسارات گروه‌های موسیقی و نمایشی اجرای باشکوه ارکستر سمفونیک تهران در میدان آزادی حسام خلیل‌نژاد، بازیگر سینما و تلویزیون: اگر امروز هنری هست، میراث شهیدان است فیلم‌های آخر هفته تلویزیون (۵ و ۶ تیر ۱۴۰۴) + شبکه و زمان پخش سیمای محرم ۱۴۰۴ | معرفی برنامه‌های ویژه تلویزیون همراه با زمان پخش چرا توزیع سریال «شکارگاه» به تعویق افتاد؟ فرصت تماشای فیلم با قیمت نیم‌بها تا کی ادامه دارد؟ شعر‌هایی به‌مثابه موشک | شاعران مشهدی در کنار مدافعان وطن ایستادند
سرخط خبرها

فرم و محتوا در خدمت معنا

  • کد خبر: ۱۵۷۵۲۸
  • ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
فرم و محتوا در خدمت معنا
ماه مبارک رمضان علاوه بر سلوک دینیِ فردی، جلوه بصری و اجتماعی مهمی را هم در قالب یک آیین داراست و آن را می‌توان در میهمانی‌های سفره افطار یا مراسم جمعی شب‌های قدر دید.

برقراری تعادل در فرم و محتوا می‌تواند یکی از راه‌های مؤثر _البته در شرایط درست_ در خلق اثری شود که حواس و ذهن مخاطب را به سمت خود جلب کند. زیرا این خطر وجود دارد که توجه عکاس تنها به یکی از این دو مقوله به نارسایی و الکن شدن عکس برسد. آیین‌ها، رسوم جمعی، جشن‌ها و همایش‌های ملی و مذهبی همیشه بستر جذابی برای عکاسی هستند. اما به همین دلیل و همچنین فراگیری آن، در بسیاری از عکس‌های ثبت شده عنصر تکرار به‌شدت خودنمایی می‌کند و به همین دلیل بسیاری از آن‌ها در جذب مخاطب ناموفق هستند.

ماه مبارک رمضان علاوه بر سلوک دینیِ فردی، جلوه بصری و اجتماعی مهمی را هم در قالب یک آیین داراست و آن را می‌توان در میهمانی‌های سفره افطار یا مراسم جمعی شب‌های قدر دید. عکس پیش‌رو فریمی از مقدمات آماده‌سازی سفره افطار در امامزاده شعیب سبزوار را نشان می‌دهد. عکس را هادی دهقانپور عکاس خوب، باتجربه و موفق در عرصه‌های ملی و بین‌المللی خراسانی -که ساکن سبزوار است -ثبت کرده است. این عکس نمونه موفق ایجاد تعادل در فرم و محتواست. ذکاوت عکاس در انتخاب زاویه دید (از بالا) اولین برگ برنده این عکس است.

دریافت درست عکاس از خطوط، اشکال و بافت (که از نکات مهم ایجاد یک ترکیب‌بندی موفق است) درکنار انتخاب زاویه دید منجر به خلق عکسی شده است که با‌عث آشنایی‌زدایی در ذهن مخاطب می‌شود. در واقع مخاطب با تصویری انتزاعی و خلاق با واقعیتی روبه‌رو می‌شود که با وجود تکثر و تکرار، تازه است. سفره‌های آبی با بافت چهارخانه به کنتراستی جذاب با بافت گل‌های فرش‌های لاکی چیدمان شده رسیده است و حتی ظروف چیده شده در قالب اشکالی دایره‌ای این فرم چشم‌نواز را غنای بیشتری بخشیده است.

اما هوشمندی عکاس به همین‌جا ختم نشده است و دهقانپور با استفاده از تجربه‌اش نقش تأثیرگذاری هم به دو خادم مشغول در این سفره‌آرایی داده است. زیرا عکاس خوب می‌دانسته جای ایستادن خادم‌ها باعث ایستایی چرخش چشم بیننده و باعث تحریک بیشتر ذهن مخاطب می‌شود و از سویی نقطه تعادل‌بخشی فرم و محتوا هم همین نقطه است. جایی که کپشن سرراست عکس از آن بیرون می‌آید. دو خادم امامزاده در حال آماده‌سازی سفره افطار برای برگزاری مراسم جمعی پذیرایی افطار هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->