برگزاری نخستین نشست فعالان سینمای خراسان رضوی در مشهد تمام مهربانی‌های یار مهربان تصویرگر آواز‌های آبی شهر | یادی از استاد علی‌اکبر زرین‌مهر نقاش فقید مشهدی هم‌زمان با سالروز درگذشتش ماجرای تخلص استاد شهریار در مسابقه تلویزیونی «دونقطه» + فیلم گنجینه ای از هنر ناب ایرانی در حرم رضوی | گذری به موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی روایتی طنزآمیز از روابط انسانی | گزارشی از اکران مردمی فیلم «ناجورها» در مشهد پرتره «سیدحسن حسینی»، شاعر برجسته، روی آنتن تلویزیون + زمان پخش زوربا، یک مرد رها | معرفی کتاب «زوربای یونانی» به بهانه انتشار کتاب صوتی‌اش مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا: حمایت شهرآرا از سینما برای گرم‌ترشدن بازار هنر مشهد است + فیلم «جیمی کیمل» مجری مشهور تلویزیون اخراج شد سواد رسانه‌ای؛ سپر دفاعی در جنگ نوین حماسه در غزل | فردوسی چه تأثیراتی بر شهریار گذاشته است؟ رائد فریدزاده: حمایت از پروژه‌های سینمایی استانی باید هدفمند و بلندمدت باشد + فیلم لغو اجرا‌های محسن یگانه در گرگان + علت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی: ظرفیت هنری استان نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است پایان بخش اجرایی جشنواره هجدهم موسیقی جوان رمان «جایی برای دفن مردگان نیست» در کتابفروشی‌ها مروری بر کارنامه هنری «فرهاد آییش» به مناسبت تولد هفتاد و سه سالگی‌اش
سرخط خبرها

«بیل باتلر» فیلمبردار «آرواره‌ها» در ۱۰۲ سالگی درگذشت

  • کد خبر: ۱۵۷۶۸۷
  • ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
«بیل باتلر» فیلمبردار «آرواره‌ها» در ۱۰۲ سالگی درگذشت
بیل باتلر، فیلمبردار معروف در ۱۰۲ سالگی و در باتلر در لس آنجلس درگذشت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ باتلر عصر چهارشنبه در لس آنجلس درگذشت. از او پنج دختر و همسرش آیریس به یادگار مانده است.

باتلر در طول پنج دهه فعالیت حرفه‌ای خود، فیلم‌های «مردم باران» (۱۹۶۹) و «مکالمه» (۱۹۷۴) اثر فرانسیس فورد کاپولا را نیز فیلمبرداری کرد.

در یکی دیگر از پروژه‌های قابل توجه در سال ۱۹۷۵، باتلر در اواسط تولید فیلم «دیوانه از قفس پرید» اثر میلوس فورمن جایگزین هاسکل وکسلر شد. هر دوی آن‌ها برای کارشان نامزد اسکار فیلمبرداری مشترک شدند.

باتلر همچنین در اولین فیلمی را که ویلیام فریدکین کارگردانی کرد و همچنین اولین فیلم جک نیکلسون در سال ۱۹۷۱ مشارکت داشت. باتلر با استیون اسپیلبرگ در تله‌فیلم‌های اوایل دهه ۱۹۷۰ یعنی چیزی شیطانی با حضور سندی دنیس و دارن مک‌گاوین و ساوج با بازی مارتین لاندو همکاری کرده بود. او یک روز به طور اتفاقی در پارکینگ استودیو یونیورسال به کارگردان برخورد کرد و گفت: «شنیده‌ام که در مورد یک ماهی فیلم می‌سازی.»

باتلر در مورد آرواره‌ها … گفت که قصد او این بود که صحنه‌های اولیه در جزیره آمیتی منعکس‌کننده سبک نقاشی‌های اندرو وایت باشد – منطقه‌ای و واقع‌گرایانه – و بعداً آن‌ها را با تصاویر تیره‌تر و خشن‌تر ترسیم کند.

ویلمر باتلر در ۷ آوریل ۱۹۲۱ در کریپل کریک، کلرادو به دنیا آمد و در ماونت پلیزنت، آیووا بزرگ شد. او گفت اولین خاطره فیلمش تماشای خواننده جاز (۱۹۲۷) در ۶ سالگی بود.

باتلر سال‌ها پس از فارغ‌التحصیلی در رشته مهندسی از دانشگاه آیووا، در اوایل دهه ۱۹۶۰ به عنوان فیلمبردار کار می‌کرد و در اوایل دهه ۱۹۶۰ با فریدکین، مدیر طبقه‌ای در ایستگاه شیکاگو، برنامه‌های زنده و تبلیغات برای WGN-TV انجام می‌داد.

باتلر هرگز به مدرسه فیلم نرفت و هنر خود را با رفتن به سینما و با مراجعه به کتابچه راهنمای ASC (انجمن فیلم‌برداران آمریکا) هر زمان که نمی‌توانست چیزی را بفهمد، یاد گرفت.

منبع: کافه سینما

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->