نگهداری از ۹۹ کتاب نایاب ترجمه انگلیسی شاهنامه فردوسی در کتابخانه آستان قدس رضوی رئیس‌جمهور در پیامی برای روز بزرگداشت فردوسی: زبان فارسی آینه فرهنگ مشترک اقوام ایران‌زمین است رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور: شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی شناسنامه‌ای از اصالت و هویت ما است یک کتاب جادویی برای فردوسی در نمایشگاه تهران | شاهنامه سه بعدی ویژه کودکان برای نخستین بار رونمایی شد + فیلم مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴)+فیلم علی‌محمد مؤدب: شعر، جان‌پناه تمدن ایرانی است | بازآفرینی فردوسی‌ها مانع اسیدپاشی فرهنگی می‌شود تشویق ۵ دقیقه‌ای برای «ماموریت غیرممکن» تام کروز نقدپذیری به سبک فراستی؛ «هیچی، مزخرف می‌گویند» فروش ۳۵۰ میلیاردی در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران اعتراض کارکنان جشنواره فیلم کن به وضعیت حقوقی خود نام‌آوران شاهنامه بر روی پرده تبارشناسی آمدند ابراز همدردی و اظهارات رئیس صداوسیما در بازدید از محل انفجار بندر شهید رجایی بندرعباس معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: لزوم احیای سازمان کشور‌های فارسی‌زبان با محوریت مشهد معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی: نباید بین هویت ملی و مذهبی تقابل ایجاد کرد | شاهنامه ظرفیتی مغفول در گردشگری فرهنگی رئیس انجمن نسخ خطی ایران از روشی جدید برای تعیین قدمت اسناد خبر داد نقالی، صدای امروزِ فردوسی | گفت‌وگو با پریسا سیمین‌مهر، نقال بین‌المللی شاهنامه فردوسی یاحقی: شاهنامه با نقش‌آفرینی در ساخت هویت فرهنگی ایرانیان، از دیگر آثار متمایز شده است + فیلم
سرخط خبرها

ویلیام فریدکین کارگردان «جن‌گیر» و «ارتباط فرانسوی» درگذشت + بیوگرافی

  • کد خبر: ۱۷۸۱۴۳
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۱
ویلیام فریدکین کارگردان «جن‌گیر» و «ارتباط فرانسوی» درگذشت + بیوگرافی
ویلیام فریدکین کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس سرشناس آمریکایی در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

به گزارش شهرآرانیوز، ویلیام فریدکین کارگردان شهیر آمریکایی و خالق شاهکار‌هایی از تاریخ سینما در دهه هفتاد مانند «جن گیر»، «ارتباط فرانسوی» و «ساحره» در سن ۸۷ سالگی در شهر لس‌آنجلس درگذشت.

او در کنار نام‌هایی مانند پیتر باگدانوویچ، فرانسیس فرود کاپولا، هل اشبی، مایکل چیمینو و رابرت آلتمن به عنوان نسل یاغی فیلمسازان مولف و موج نو دهه هفتاد میلادی هالیوود مطرح شد. نسلی که روبروی جریان استودیویی ایستاد و آثار شخصی و یاغی گرایانه‌ای خلق کرد که رگ خواب مخاطب را هم در دستش داشت.

معروفترین اثر او «ارتباط فرانسوی» فیلمی درباره دنیای زیرزمینی مواد مخدر نیویورک، برای او و بازیگر نقش اول مردش جین هکمن، جایزه اسکار به ارمغان آورد؛ و ژانر پلیسی را برای دهه‌ها بعد از خود با یکی از نفسگیرترین و مشهورترین سکانس‌های تعقیب و گریز، برای همیشه تغییر داد.

بعد از موفقیت «ارتباط فرانسوی»، فریدکین در ۱۹۷۳ با «جن گیر» نشان داد کارگردانی چیره دست است و «جن گیر» با بیش از ۵۰۰ میلیون دلار تمام رکورد‌های فروش را شکست و به یکی از پرفروشترین آثار آن دهه تبدیل شد. او در ۱۹۷۷ با «ساحره» به سینما‌ها آمد، اما دوران سیطره کارگردانان بر سینما رو به افول بود و او هم نتوانست همگام با سلیقه عمومی وارد دوران بلاک باستر‌ها شود و شکست تجاری «ساحره» روی کارنامه او تاثیر منفی گذاشت. هرچند در سال‌های بعد به عنوان یکی از قدرنادیده‌ترین آثار کالت توسط عاشقان سینما کشف شد.

فریدکین در ادامه به فعالیت در سینما و تلویزیون ادامه داد و آثار شاخصی مانند «گشت زنی» با آل پاچینو، «زندگی و مرگ در لس آنجلس» و مستند «هاوارد هاوکس: یک هنرمند آمریکایی» را ساخت.  او در سال ۲۰۱۱ فیلم تحسین شده «جو قاتل» را با بازی متیو مک کاناهی ساخت و نشان داد هنوز قدرت کارگردانی یک اثر تاثیرگذار را دارد و عملا کارنامه مک کاناهی که تا آن زمان بیشتر با کمدی رمانتیک شناخته می‌شد را وارد دوران جدیدی کرد.

فریدیکن با رفتار‌ها یاغی گرایانه و دیوانه‌وارش در تاریخ سینما شناخته می‌شود. از فیلمبرداری بخشی از تعقیب و گریز «ارتباط فرانسوی» بدون هیچگونه مجوزی در خیابان‌های پر از خودرو، تا دعوا با هیچکاک بر سرکروات زدن سرصحنه (یکی از اولین کار‌های او کارگردانی اپیزودی از سریال «آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کند» بود)، دعوایی که در نهایت به شب اسکار «ارتباط فرانسوی» انجامید که فریدکین به طعنه پیش از بالارفتن برای دریافت اسکار بهترین کارگردان به هیچکاک گفت: «هی هیچ، با پاپیونم حال می‌کنی؟»

منبع: سینمادیلی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->