ویدئو | منصور ضابطیان در «آپارات» میزبان ستارگان دوران مدرن می‌شود ویدئو | بخش هایی از گفتگوی جنجالی محمدحسین مهدویان با هوشنگ گلمکانی حادثه در تنکابن | یادی از مرحوم منوچهر حامدی خراسانی، بازیگر سینما و تلویزیون تمدید مهلت ارسال اثر به نوزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به نام مادر | مروری بر مشهورترین مادر‌های سینمای پس از انقلاب اسلامی بومیان جزیره سی پی یو آموزش داستان نویسی | شکل مولکول‌های جهان (بخش اول) همه چیز درباره فیلم گلادیاتور ۲ + بازیگران و خلاصه داستان نقش‌آفرینی کیانو ریوز و جیم کری در یک فیلم کارگردان فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای ردپا: پیام انسانی، رمز موفقیت در جشنواره‌های جهانی است اسکار سینمای اسپانیا نامزدهای خود را معرفی کرد برج میلاد، کاخ چهل و سومین جشنواره فیلم فجر شد آمار فروش سینمای ایران در هفته گذشته (٢ دی ١۴٠٣) استوری رضا کیانیان در واکنش به بستری‌شدن محمدعلی موحد و آلودگی هوا + عکس صوت | دانلود آهنگ جدید بهرام پاییز با نام مادر + متن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۲ دی ۱۴۰۳
سرخط خبرها

ویلیام فریدکین کارگردان «جن‌گیر» و «ارتباط فرانسوی» درگذشت + بیوگرافی

  • کد خبر: ۱۷۸۱۴۳
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۱
ویلیام فریدکین کارگردان «جن‌گیر» و «ارتباط فرانسوی» درگذشت + بیوگرافی
ویلیام فریدکین کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس سرشناس آمریکایی در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

به گزارش شهرآرانیوز، ویلیام فریدکین کارگردان شهیر آمریکایی و خالق شاهکار‌هایی از تاریخ سینما در دهه هفتاد مانند «جن گیر»، «ارتباط فرانسوی» و «ساحره» در سن ۸۷ سالگی در شهر لس‌آنجلس درگذشت.

او در کنار نام‌هایی مانند پیتر باگدانوویچ، فرانسیس فرود کاپولا، هل اشبی، مایکل چیمینو و رابرت آلتمن به عنوان نسل یاغی فیلمسازان مولف و موج نو دهه هفتاد میلادی هالیوود مطرح شد. نسلی که روبروی جریان استودیویی ایستاد و آثار شخصی و یاغی گرایانه‌ای خلق کرد که رگ خواب مخاطب را هم در دستش داشت.

معروفترین اثر او «ارتباط فرانسوی» فیلمی درباره دنیای زیرزمینی مواد مخدر نیویورک، برای او و بازیگر نقش اول مردش جین هکمن، جایزه اسکار به ارمغان آورد؛ و ژانر پلیسی را برای دهه‌ها بعد از خود با یکی از نفسگیرترین و مشهورترین سکانس‌های تعقیب و گریز، برای همیشه تغییر داد.

بعد از موفقیت «ارتباط فرانسوی»، فریدکین در ۱۹۷۳ با «جن گیر» نشان داد کارگردانی چیره دست است و «جن گیر» با بیش از ۵۰۰ میلیون دلار تمام رکورد‌های فروش را شکست و به یکی از پرفروشترین آثار آن دهه تبدیل شد. او در ۱۹۷۷ با «ساحره» به سینما‌ها آمد، اما دوران سیطره کارگردانان بر سینما رو به افول بود و او هم نتوانست همگام با سلیقه عمومی وارد دوران بلاک باستر‌ها شود و شکست تجاری «ساحره» روی کارنامه او تاثیر منفی گذاشت. هرچند در سال‌های بعد به عنوان یکی از قدرنادیده‌ترین آثار کالت توسط عاشقان سینما کشف شد.

فریدکین در ادامه به فعالیت در سینما و تلویزیون ادامه داد و آثار شاخصی مانند «گشت زنی» با آل پاچینو، «زندگی و مرگ در لس آنجلس» و مستند «هاوارد هاوکس: یک هنرمند آمریکایی» را ساخت.  او در سال ۲۰۱۱ فیلم تحسین شده «جو قاتل» را با بازی متیو مک کاناهی ساخت و نشان داد هنوز قدرت کارگردانی یک اثر تاثیرگذار را دارد و عملا کارنامه مک کاناهی که تا آن زمان بیشتر با کمدی رمانتیک شناخته می‌شد را وارد دوران جدیدی کرد.

فریدیکن با رفتار‌ها یاغی گرایانه و دیوانه‌وارش در تاریخ سینما شناخته می‌شود. از فیلمبرداری بخشی از تعقیب و گریز «ارتباط فرانسوی» بدون هیچگونه مجوزی در خیابان‌های پر از خودرو، تا دعوا با هیچکاک بر سرکروات زدن سرصحنه (یکی از اولین کار‌های او کارگردانی اپیزودی از سریال «آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کند» بود)، دعوایی که در نهایت به شب اسکار «ارتباط فرانسوی» انجامید که فریدکین به طعنه پیش از بالارفتن برای دریافت اسکار بهترین کارگردان به هیچکاک گفت: «هی هیچ، با پاپیونم حال می‌کنی؟»

منبع: سینمادیلی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->