توضیحات وزیر کار درباره واریزی به حساب بازنشستگان کشوری و تأمین‌اجتماعی اعزام ۸۰۰ دانش‌آموز مددجو از سراسر کشور به مشهد در راستای آمادگی برای آزمون سمپاد زنگ خطر انقراض ۸۶ گونه جانوری در ایران فقر آهن باعث چه مشکلاتی در کودکان می‌شود؟ رئیس فراکسیون کارگری: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی همین امسال انجام می‌شود عواقب و تأثیرات منفی فریادزدن بر سر کودکان توضیحات رئیس سازمان مدارس درباره انواع شهریه در مدارس غیردولتی رشد ۱۴ درصدی پرواز‌های فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در اردیبهشت ‌۱۴۰۳ عرضه دارو از هرنوع در عطاری‌ها پیگیرد قانونی دارد پیش‌بینی رگبار باران و کاهش دما در برخی استان‌ها (۶ تیر ۱۴۰۳) توصیه‌هایی جهت پیشگیری از گرمازدگی استفاده از طب ایرانی برای کاهش وزن بدون بازگشت افزایش یک‌میلیون‌تومانی حقوق ماهانه بازنشستگان از فروردین ۱۴۰۳ | مصوبه پرداخت مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق ابلاغ شد غربالگری بیماری HIV در مراکز مشاوره رفتاری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد  افزایش برخورد با پزشکان قلابی در مشهد قتل خونین مرد جوان به دست سگ‌گردان!
سرخط خبرها

آیا حجامت برای افراد بالای ۶۰ سال خطرناک است؟

  • کد خبر: ۱۶۰۵۶۰
  • ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
آیا حجامت برای افراد بالای ۶۰ سال خطرناک است؟
یک کارشناس طب ایرانی گفت: هرچند حجامت یکی از مهمترین اقدامات برای پیشگیری و درمان در طب ایرانی است اما انجام آن برای افراد زیر ۲ سال و بالای ۶۰ سال ممنوع است و برای سایر گروه ها باید با مشورت پزشک انجام شود.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر مریم محمدیان افزود: حجامت موجب تنظیم و بهبود عملکرد سیستم ایمنی، کاهش علایم و تسریع بهبودی در بیماری‌های ویروسی، بهبود جریان خون در بدن، کاهش چربی خون و پیشگیری از سکته قلبی و مغزی، کاهش قند خون، کاهش فشار خون، بهبود عملکرد سیستم عصبی و تنظیم هورمون‌ها در بدن می‌شود و در درمان در برخی از بیماری‌های زنان، مسمومیت‌ها و آلرژی‌ها نیز مهم است.

وی فاصله تکرار حجامت را بسته به نظر تخصصی پزشک متفاوت دانست و اضافه کرد: در فاصله انجام حجامت علاوه بر نظر پزشک، نوع بیماری، طبع فرد و منطقه جغرافیایی سکونت بیمار نیز حائز اهمیت است.

کارشناس طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حجامت در بیماری‌های نارسایی کلیه و کبد کاربردی ندارد و اگر هدف از انجام آن، پیشگیری است، بهتر است در فصل بهار و پاییز انجام شود. همچنین توصیه می‌شود در سرما و گرمای شدید و روز‌های ابری و توفانی، حجامت انجام نشود.

دکتر محمدیان ادامه داد: در اول و آخر ماه قمری و ۲۳ آذر تا ۲۳ دی حجامت ممنوع است و از ۲۲ مهر تا ۲۲ آبان کمتر انجام می‌شود. همچنین برای درمان غلبه خون یا همان پرخونی، بین ۱۲ تا ۱۵ ماه قمری زمان بهتری برای حجامت است.

وی توصیه کرد: افرادی که تصمیم به انجام حجامت دارند باید حدود ۲ هفته قبل چیز‌هایی مانند آب انار یا شربت مصفای خون مصرف کنند تا حجامت نتیجه بهتری داشته باشد.

محمدیان تصریح کرد: حجامت نباید در چاقی و لاغری شدید، کم خونی، خون خیلی رقیق یا غلیظ، سوءمزاج سرد و یا بلغمی، ضعف قلب، ضعف کبد و معده، حجامت در حالت تب، ضعف عمومی، عصبانیت، برخی مشکلات خونی مانند هموفیلی و فشارخون پایین انجام شود.

حجامت، یکی از زیر مجموعه‌های پزشکی جایگزین است که برگرفته از روش قدیمی‌تر کوزه‌اندازی‌تر در طب سنتی چین است. این روش با انجام مکش یا گرم کردن و ایجاد نوعی خلأ با کمک وسیله‌ای که مانند کاسه است، بر روی نقاط خاصی از پوست بدن اعمال می‌شود. انجام این روش به‌صورت عمده در آسیا انجام می‌شود، با این‌حال در بخش‌های شرقی اروپا، خاورمیانه و آمریکای لاتین نیز شیوع دارد و به عنوان شبه علم شناخته می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۸ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->