آتیلا حجازی: به خاطر استقلال به ایران برگشتم زردکانلو: رئیس هیئت فوتبال هیچ دستاوری جز نابودی در فوتبال خراسان نداشته است | وای به حال فوتبال ایران با چنین مدیرانی! سوپرگل شهاب زاهدی از فاصله ۷۰ متری + فیلم حجازی سرپرست استقلال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رم و لورکوزن در یورولیگ| تکلیف آزمون مشخص شد؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی چلسی و تاتنهام| برد بزرگ در دربی لندن بیاتلو: خوشه‌طلایی می‌توانست پیروز بازی باشد سرمربی خوشه طلایی: به جدول توجهی نداریم | ۳ امتیاز کسر شده قطعا بازمی‌گردد نتیجه و ویدیو بازی خوشه طلایی و آریو اسلامشهر در لیگ آزادگان | تساوی بی‌ثمر خوشه در مشهد پخش زنده بازی چلسی و تاتنهام در لیگ برتر انگلیس (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین بررسی بازی‌های باقیمانده پرسپولیس و استقلال تا پایان لیگ برتر | مسیر ساده‌تر نکونام نسبت به اوسمار صعود تیم ملی والیبال ساحلی ایران با درخشش بازیکن مشهدی دوندگان مشهدی در جاده ولایت + فیلم ادامه رقابت میلیمتری استقلال و پرسپولیس| نگو کی قهرمان می‌شود رفتار نامناسب مورایس با خبرنگاران در نشست خبری بدمینتون‌باز المپیکی ایران به دوره‌های جهانی مربیگری دعوت شد برای نهمین فصل پیاپی جام از دست سپاهان پرید! افشای دلیل برکناری خطیر از مدیریت استقلال فرصت ویژه نکونام برای شکستن رکورد مجیدی از دست رفت نکوداشت علی بامشکی، پیشکسوت کشتی استان خراسان‌رضوی
سرخط خبرها

خطر یک انتخابات غیراصولی!

  • کد خبر: ۱۶۱۷۷۹
  • ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
خطر یک انتخابات غیراصولی!
با شروع ۴ روز از نام‌نویسی انتخابات هیئت فوتبال خراسان رضوی، فقط رئیس کنونی هیئت ثبت‌نام کرده است.

سومین روز از مهلت نام‌نویسی برای حضور در انتخابات ریاست هیئت فوتبال خراسان‌رضوی گذشت و تا اینجا فقط احسان اصولی، رئیس کنونی هیئت، برای تصدی این پست ثبت‌نام کرده است. مهلت نام‌نویسی برای حضور در انتخابات ریاست هیئت فوتبال استان تا آخر هفته است و اگر اوضاع همین‌طور پیش برود، اصولی در انتخاباتی تک‌کاندیدایی حاضر می‌شود و چهار سال دیگر روی صندلی ریاست هیئت فوتبال خراسان‌رضوی خواهد نشست.

دراین‌میان، علامت سؤال بزرگ پیش‌روی جامعه فوتبال استان این است که چطور کسی برای ثبت‌نام پا پیش نگذاشته است؟! اساسنامه فدراسیون فوتبال در بخش اعلام شرایط کسانی که می‌توانند در انتخابات رؤسای هیئت‌های فوتبال استان‌ها شرکت کنند، آن‌قدر بحث‌برانگیز است که در هفته‌های گذشته درباره آن حرف و نظر بسیار مطرح شده است.

البته چندی پیش از انتخابات هیئت فوتبال خراسان‌رضوی، انتخابات هیئت فوتبال آذربایجان‌شرقی با اساسنامه جدید برگزار شد که آنجا هم حرف‌وحدیث زیاد بود. با وجود این، در این گزارش تلاش کردیم پاسخ این سؤال مهم را پیدا کنیم که در فرصت باقی‌مانده تا پایان مهلت نام‌نویسی چه کسانی می‌توانند برای انتخابات ریاست هیئت فوتبال خراسان‌رضوی ثبت‌نام کنند؟

۴۴ بند پرچالش

اساسنامه هیئت‌های فوتبال استان فدراسیون جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ این روز‌ها چالش‌های زیادی را با خود به‌همراه داشته است. اساسنامه‌ای که ذیل ماده ۲۱ آن شرایط نامزد‌های تصدی پست ریاست هیئت فوتبال استان‌ها ذکر شده است. در این ماده آمده است کسی که می‌خواهد رئیس هیئت فوتبال یک استان شود، باید علاوه بر تابعیت ایرانی داشتن و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران و نداشتن سوءپیشینه کیفری، دارای چند شرط دیگر باشد: «دارابود حداقل سن ۳۵ سال، دارابودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی، دارابودن سابقه مدیریت، اقامت در استان مدنظر و نداشتن مسئولیت در هیچ‌یک از باشگاه‌های فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی.» نکته چالش‌برانگیز این ماده، بند ششم آن است که «دارابودن سابقه مدیریت» است. جایی که مصداق داشتن سابقه مدیریت در ضمیمه این اساسنامه ۴۴ مورد ذکر شده است. ۴۴ بندی که برای فوتبالی‌ها صعب‌العبور، ولی برای سیاسیون راحت‌الحلقوم است.

۲۵ بند برای ورزشی‌ها

ضمیمه ماده ۲۱ اساسنامه هیئت‌های فوتبال استان ۴۴ بند است که ۲۵ بند آن به فوتبالی‌‎هایی که سابقه مدنظر مدیریتی را داشته باشند، اجازه شرکت در انتخابات را می‌دهد. ۲۵ بندی که به‌نظر سخت‌گیرانه می‌رسد. از این ۲۵ بند، شش بند مربوط به کسانی است که سابقه حضور در فدراسیون فوتبال را داشتند. کسانی که یا رئیس فدراسیون یا دبیرکل بودند یا در هیئت رئیسه، ارکان قضایی و کمیته‌های و دپارتمان‌های فدراسیون از یک تا شش سال سابقه حضور داشتند.

بند هفتم تا یازدهم این ضمیمه می‌گوید کسانی که رئیس هیئت فوتبال استان، دبیر هیئت فوتبال استان، نایب‌رئیس و ریاست کمیته‌های هیئت فوتبال استان و ریاست هیئت فوتبال شهرستان به مدت‌های مشخص باشند، توانایی شرکت در انتخابات را دارند. به‌عنوان مثال اگر کسی چهار سال رئیس هیئت فوتبال استان یا شش سال رئیس هیئت فوتبال شهرستان باشد، می‌تواند نامزد ریاست هیئت شود. بند‌های ۱۲ تا ۱۶ مربوط به کسانی است که در سایر رشته‌ها و هیئت‌های ورزشی سابقه مدیریتی داشته باشند و بند‌های ۱۷ تا ۲۱ به مدیران‌عامل باشگاه‌های متقاضی حضور در انتخابات اشاره می‌کند. بند‌های ۲۲ تا ۲۵ هم مربوط به جامعه داوران، بازیکنان، مربیان و مدیران‌عامل سایر باشگاه‌های ورزشی است.

۱۹ بند برای سیاسیون

بند ۲۶ تا ۴۴ ضمیمه سابقه مدیریت اساسنامه هیئت‌های استانی، نوزده بند جنجالی است که در ماهیت مستقل‌بودن فدراسیون فوتبال محلی از تردید به وجود می‌آورد. طبق این بندها، از عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و استانداران و فرمانداران گرفته تا شهرداران و فرماندهان نظامی می‌توانند در انتخابات ریاست هیئت فوتبال استان‌ها شرکت کنند. این درحالی است که همواره در بلندگوی ورزش می‌دمند که فوتبال باید مستقل و از سیاست و دولت جدا باشد.

عجیب است که چطور فیفا با این مسئله موافقت کرده است؟! سابقه نمایندگی مجلس به‌مدت چهار سال، سابقه معاونان سازمانی شهرداران مراکز استان به‌مدت شش سال یا حتی سابقه شهردار مناطق کلان‌شهر‌ها به‌مدت شش سال همه از بند‌های عجیبی است که نشان می‌دهد سیاسیون به‌راحتی می‌توانند روی صندلی هیئت فوتبال بنشینند. حتی در بند ۴۲ این ضمیمه آمده است که مدیرعاملان شرکت‌ها و مؤسسات تجاری و غیرتجاری مشروط به داشتن دست‌کم ۱۰ پرسنل به‌مدت شش سال هم می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

فوتبالی‌های نامدار پشت سد اساسنامه

با این تفاسیر، شمار چهره‌های فوتبالی وزن‌دار که بتوانند برای انتخابات هیئت فوتبال استان ثبت‌نام کنند، به شمار انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. مهم‌ترین اسامی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، رضا سخندان و حسن کامرانی‌فر، دو کمک‌داور پرسابقه فوتبال استان هستند که می‌توانند در این انتخابات باشند، ولی معلوم نیست بخواهند. این درحالی است که امثال محسن ترکی و محسن قهرمانی که آن‌ها هم داوران بین‌المللی بودند و کوله‌باری از تجربه دارند، فقط به‌واسطه کمتر از ۱۰ بازی سوت‌زدن در جام‌جهانی، جام‌ملت‌ها یا لیگ قهرمانان نمی‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

از چهره‌های دیگر که طبق مفاد اساسنامه شرایط شرکت در انتخابات را دارند، می‌توان به مهدی برادران، هاشم حسینی، افشین داوری و غلامعلی مرتضایی اشاره کرد که البته تاکنون خبری از تمایل آن‌ها به‌طور رسمی شنیده نشده است. دراین‌میان، برخی مدیران عامل باشگاه‌های مشهد حاضر در لیگ‌برتر استان هم سابقه لازم را برای ورود به این کارزار دارند، اما به‌نظر می‌رسد باتوجه‌به رایزنی‌های گسترده اصولی در شهرستان‌ها، توان رقابت با رئیس فعلی هیئت را نخواهند داشت.

فعلا فقط «اصولی»

احسان اصولی، رئیس کنونی هیئت فوتبال استان، در دومین روز از نام‌نویسی نامزد‌های ریاست هیئت فوتبال خراسان‌رضوی ثبت‌نام کرد. اصولی درحالی بار دیگر به عرصه رقابت انتخاباتی پا گذاشته که هنوز برای او رقیبی به میدان نیامده است. باید دید در روز‌های باقی‌مانده چه کسی به‌عنوان رقیب به میدان مبارزه با او خواهد آمد. او که چراغ اول تنور انتخابات هیئت فوتبال را روشن کرده، حالا منتظر رقبایش است تا آن‌ها را به مبارزه بطلبد.

جواهری: این اساسنامه ایراد‌های اساسی دارد

مدیرکل ورزش‌وجوانان خراسان‌رضوی که در چند وقت اخیر رسما موضع‌گیری تندی به رئیس هیئت فوتبال استان داشته و خواستار کنارگذاشتنش از فوتبال بوده است، حالا درباره اساسنامه انتخابات هیئت‌های فوتبال استان‌ها به شهرآراورزشی می‌گوید: «همه جامعه ورزش به این اساسنامه نقد جدی دارند و ما هم طبیعتا به آن منتقدیم.» علی‌اکبر هاشمی‌جواهری افزود: «وقتی وزارت ورزش و مدیران‌کل ورزش استان‌ها نقش کم‌رنگی در انتخاب رئیس هیئت فوتبال داشته باشند، دیگر نباید از آن‌ها انتظار پاسخ‌گویی داشته باشیم.»

وی خاطرنشان کرد: «اگر واقعا فدراسیون فوتبال و هیئت‌های استانی‌اش مستقل هستند، دیگر نباید از امکانات و اماکن ورزشی ما استفاده کنند.» جواهری اذعان کرد: «اما وضع به این منوال نمی‌ماند و من خبر دارم که خود تاج هم در زمینه این اساسنامه حرف دارد و وضعیت تغییر می‌کند. این اساسنامه نه مورد تأیید جامعه ورزش است، نه فوتبال و نه حتی مسئولان.»

وی تصریح کرد: «در مسئله استان خودمان قرار است بعد از سفر آقای تاج با ایشان صحبت کنم و تعیین‌تکلیف شود. اگر قرار باشد ما هیچ نقشی نداشته باشیم، من رسما اعلام می‌کنم دیگر فوتبال را از من نخواهید.» مدیرکل ورزش‌وجوانان خراسان‌رضوی درباره اینکه آیا اداره‌کل با اساسنامه موجود گزینه‌ای را برای معرفی در روز‌های باقی‌مانده دارد یا خیر، اظهار کرد: «ان‌شاءا... اگر آقای تاج به صحبت‌های قبلی‌اش با ما پایبند باشد، به‌نظرم کسی می‌آید که هم ورزش استان او را قبول داشته باشد و هم اتفاقات خوبی بیفتد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->