مشهدالرضا(ع) آماده برگزاری جشن‌های باشکوه عید غدیرخم | جشن بزرگ عید غدیر در حرم امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود جشن ازدواج ۱۱۴ زوج دانشجوی مشهدی در حرم امام‌رضا(ع) برگزار شد مردم و  خواص در  منطق حکومتی امام علی (ع) کتاب «عیدگاه» منتشر شد | بازسازی فضای تاریخی و بومی مشهد ویژه مخاطب نوجوان تبلور اندیشه‌های شریعتی، فراتر از ایران گفتاری از دکتر علیرضا واسعی در تحلیل وضعیت اجتماعی و سیاسی دوران امام علی‌النقی(ع) برپایی ایستگاه‌های نقاشی غدیر ویژه کودکان در حرم مطهر رضوی برگزاری ۵۰۰ جشن غدیر با همکاری مردم در مشهد بازگشت زائران بدحال از عربستان با اولین پرواز‌ها (یکم تیر ۱۴۰۳) چیستی عید غدیرخم در  تبیین پیامبراکرم‌(ص) بررسی شبهات مرتبط با «غدیر» | تلاش شکست خورده برای تحریف تاریخ میهمانی غدیر در ۳۰۰ شهر برگزار می‌شود ۱۰۰ هزار بوته و شاخه گل نذر عید ولایت شدند فضاآرایی ویژه حرم مطهر امام‌رضا(ع) به مناسبت دهه ولایت و عید سعید غدیر خم میراثبان نفائس خطی حرم رضوی | یادی از مرحوم میرزا مهدی ولایی، فهرست‌نگار کتابخانه حرم حرص پسندیده و ناپسند در اخلاق رضوی چرا به زیارت امام‌رضا(ع) حج فقرا گفته می‌شود؟ | جان به قربان تو شاها که حج فقرایی برپایی جشن بزرگ «بابا علی» با حضور ۳۱ هزار یتیم در استان‌های کشور
سرخط خبرها

یادی از ریشه‌ها

  • کد خبر: ۱۶۲۱۷۶
  • ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
یادی از ریشه‌ها
پیامبر خدا (ص)، اکرام بزرگ‌تر‌ها را مایه امان از عذاب آخرت و ترس آن روز می‌دانند.

یکی از زیبایی‌های دین ما، دستور‌های بسیار درباره احترام گذاشتن به بزرگ‌تر‌ها و اکرام آن‌ها و فراموش نکردنشان است، تاجایی‌که رئیس مذهب تشیع، امام‌صادق (ع)، کسی را که اهل عمل به این دستور نباشد، از خود نمی‌دانند و می‌فرمایند: «لَیسَ مِنّا مَن لَم یُوَقِّر کَبیرَنا و یَرحَم صَغیرَنا»؛ «از ما نیست کسى که به بزرگ‌سالان ما حرمت ننهد و با خردسالان ما مهربان نباشد.» (کافی، ج۲، ص ۱۶۵)

پیامبر خدا (ص)، اکرام بزرگ‌تر‌ها را مایه امان از عذاب آخرت و ترس آن روز می‌دانند و در روایت زیبایی می‌فرمایند: «مَنْ وَقَّرَ ذَا شَیْبَه فِی الْإِسْلَامِ آمَنَهُ ا... عَزَّوَجَلَّ مِنْ فَزَعِ یَوْمِ الْقِیَامه.»؛ «هرکس پیرى را که موى خود را در اسلام سپید کرده است حرمت نهد، خداوند از هراس روز قیامت امانش دهد.»
(کافی، ج۲، ص ۶۵۸)

امام‌سجاد (ع) نیز می‌فرمایند: «حق الکبیر توقیرهُ لِسنّهِ و اجلالُهُ لِتَقدمَهُ فی‌الاسلام»؛ حق آن که بزرگ‌تر است، این است که او را به‌خاطر سنش احترام کنی و او را به‌خاطر اینکه بر تو در مسلمانی پیشی داشته است، بزرگ شماری.» (تحف‌العقول، ص۲۷۰)؛ البته باید دید مصداق و منظور از این اکرام در احادیث ما چیست؟ آیا همین است که در زمان حیاتشان، آن‌ها را ناراحت نکنیم و از آن‌ها نگهداری کنیم یا اینکه شامل بعد از مرگ ایشان هم می‌شود؟

آنچه واضح است، ما مرگ را پایان راه نمی‌دانیم؛ به همین دلیل درمورد بزرگ‌تر‌ها نیز مرگ را پایان وظیفه خود درباره آن‌ها قلمداد نمی‌کنیم و می‌دانیم که بعد از وفات پدر و مادر، وظایف ما دربرابرشان تمام نمی‌شود، حتی در احادیث داریم که دعای تو وقتی به زیارت قبر مادرت می‌روی، مستجاب می‌شود؛ چون با همین فراموش نکردن‌ها و یاد کردن‌ها، بزرگ‌تر خود را شاد می‌کنی و همین شادی، موجب شادی خداوند و استجابت دعا‌های تو می‌شود.

پس دستور اسلام درباره اکرام بزرگ‌تر‌ها تنها شامل زمان حیات ایشان نمی‌شود، بلکه پس از مرگ آن‌ها نیز رفتن بر سر مزارشان یا انجام دادن کار‌های نیکو به یادشان، مصداق پیدا می‌کند. نکته مهم دیگر آن است که یاد کردن ریشه‌ها و اصالت‌ها، ما را در اینکه بتوانیم میراث‌دار خوبی برای آن‌ها باشیم، یاری می‌کند؛ چه‌بسا خوبی‌هایی که با مرگ خوبان از میان ما رخت برمی‌بندد و چه‌بسا فرهنگ‌ها و سنت‌های نیکی که بزرگ‌تر‌های ما برای ایجاد آن‌ها زحمت‌ها کشیده‌اند و ما با فراموش کردنشان، بر تمام آن‌ها گرد فراموشی می‌پراکنیم.

یکی از راهکار‌های شناخته‌شده برای اینکه بزرگ‌تر‌ها و ریشه‌های خود و خوبی‌ها و فرهنگ‌های خوب ایشان را فراموش نکنیم، همین سنت پسندیده زیارت گذشتگان و اهل قبور است و چه خوب است که نسل‌های جدید‌تر را هم با خودمان ببریم و با دیدن نام‌ها از آن‌ها یاد کنیم و بگوییم و از این فرصت در جهت یادآوری نقص‌ها و اصلاح خویشتن استفاده کنیم. خدای بزرگ به همه ما کمک کند تا بتوانیم حق بزرگ‌تر‌های خودمان را به‌جا بیاوریم و اهل احترام و اکرام و ادامه‌دهنده نیکی‌های ایشان باشیم.
ان‌شاءا...!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->