سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

مرحله سوم محاکمه ترامپ توسط سنای آمریکا

  • کد خبر: ۱۶۲۶۷
  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸
مرحله سوم محاکمه ترامپ توسط سنای آمریکا
سنای آمریکا در هشتمین روز از محاکمه دونالد ترامپ، روز چهارشنبه، نهم بهمن ماه سومین مرحله از این محاکمه را که شامل پرسش و پاسخ از مدیران استیضاح و وکلای ترامپ می‌شود، آغاز کرد.
به گزارش شهرآرانیوز و به نوشته تارنمای خبری هیل، در این نشست از محاکمه ترامپ، سناتور‌های جمهوریخواه و دمکرات پرسش‌های خود را به صورت مکتوب به «جان رابرتز» قاضی ارشد دیوان عالی ایالات متحده می‌دهند تا او از هفت نماینده دمکرات موسوم به «مدیران استیضاح» یا وکلای ترامپ بپرسد.

 سپس هر یک از افراد مورد پرسش، ۵ دقیقه فرصت دارد که به سوال خود پاسخ دهد.

جلسه امروز محاکمه که از ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه چهارشنبه شب به وقت تهران آغاز شده، ششمین نشست محاکمه ترامپ است و ۸ ساعت (بدون احتساب ساعت‌های تنفس) طول خواهد کشید.

سناتور‌های آمریکایی سه ساعت پیش تشکیل جلسه دادند و طی آن «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه و «چارلز شومر» رهبر اقلیت دمکرات درباره چگونگی ارائه پرسش و پاسخ به توافق رسیدند.

شهادت بولتون موضوع محوری

موضوع شهادت جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید پس از گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز درباره کتاب منتشر نشده وی جدی‌تر شده است. این روزنامه دوشنبه گزارش داد بولتون در این کتاب نوشته است که ترامپ در ماه اوت ۲۰۱۹ (شهریورماه) به وی گفته بود کمک نظامی ۳۹۱ میلیون دلاری به اوکراین را برای مجبور کردن این کشور به انجام تحقیقات علیه دمکرات‌های آمریکایی از جمله «جو بایدن» نامزد حزب دمکرات و جدی‌ترین رقیب ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ متوقف می‌کند.

آدام شیف رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا که رییس هیات هفت نفره مدیران استیضاح نیز هست، بخش‌هایی از صحبت‌های پیشین وکلای ترامپ در جلسات محاکمه را بازپخش کرد تا بر لزوم احضار بولتون به عنوان شاهد تاکید کند.

در این ویدیوها، وکلای ترامپ گفته بودند که دمکرات‌ها باید درباره روابط او با اوکراین "همه واقعیات" را بگویند و "شواهد و اسناد" دست اول ارایه دهند. وکلای رییس جمهوری آمریکا می‌گویند شاهدانی که دمکرات‌ها تاکنون احضار کرده‌اند، منابع دست اول نیستند بلکه واسط هستند.

شیف گفت که سنا نباید منتظر انتشار کتاب بولتون شود و پیش از آن وی را احضار کند؛ وی تاکید کرد که محاکمه بدون حضور شاهدان، محاکمه عادلانه نیست.

شهادت بولتون از اینرو می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در این محاکمه داشته باشد که پیش از اظهارات شیف، سناتور‌های دمکرات از وکلای ترامپ پرسیده بودند که اگر ترامپ اهداف چندگانه‌ای از این اقدام داشته باشد، آیا تاثیری بر روند محاکمه دارد؟ وکلای ترامپ در پاسخ گفتند که در این صورت، ادعا‌های دمکرات‌ها نقض می‌شود، زیرا همه مقام‌های انتخابی در تصمیم‌هایشان نیم‌نگاهی هم به انتخابات دارند.

وکلای ترامپ پس از اظهارات شیف گفتند، چون بولتون در جلسات استیضاح در مجلس نمایندگان آمریکا (به دلیل منع از سوی کاخ سفید) شهادت نداده، سنا که مسئول محاکمه است نباید با احضار شهود به محل تحقیقات استیضاح بدل شود، چراکه می‌تواند رویه‌ای نادرست ایجاد کند.

رسانه‌ای شدن بخش‌هایی از کتاب بولتون، واکنش ترامپ را به دنبال داشت. او ابتدا در توئیتی با تکذیب ادعای بولتون، نوشت که او تنها با هدف افزایش فروش کتابش این حرف‌ها را مطرح کرده است.

ترامپ روز بعد در پیامی دیگری بولتون را متهم کرد که برای به دست آوردن سمت مشاور امنیت ملی به او التماس کرده است و اگر رییس جمهوری آمریکا به حرف‌های او گوش می‌کرد "الان ما باید شاهد جنگ جهان ششم می‌بودیم. "

آنطور که نیویورک‌تایمز گزارش داده، بولتون در کتابش گفته است که اقدام ترامپ در قبال اوکراین بی‌احترامی بوده و برخی از مقام‌های ارشد دولت او خود را از این مسائل دور نگاه می‌داشتند؛ مثلا «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در محافل خصوصی گفته است که از نظر او سفیر ایالات متحده در کی‌یف که برکنار شد، فاسد نبوده است.

مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفته است که ترامپ در نشستی پس از بازگشت مقام‌های آمریکایی از مراسم تحلیف «ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهوری اوکراین، گفته که کی‌یف در پی تخریب او است و هک ایمیل‌های شورای حزب دمکرات کار این کشور است.

دمکرات‌ها خواهان شهادت دادن بولتون در محاکمه ترامپ در سنا هستند که اکنون در جریان است، اما ترامپ هفته پیش در کنفرانسی خبری گفت که بولتون نباید شهادت دهد، چرا که ممکن است اظهارات او خلاف امنیت ملی آمریکا باشد.

بولتون که به صورت ناگهانی از سوی ترامپ اخراج شده و پس از آن مدت‌ها صفحه توئیترش توسط کاخ سفید مسدود بود، برای حضور در جلسه شهادت‌دهی سنا اعلام آمادگی کرده است.

استیضاح ترامپ پس از مدت‌ها تحقیق ماه گذشته در مجلس نمایندگان آمریکا رای آورد و او متهم به «سوء استفاده از قدرت» و «مانع‌تراشی در تحقیقات کنگره» شد.

پس از ارسال قطعنامه استیضاح ترامپ از سوی مجلس نمایندگان به سنا، اکنون این مجلس در حال برگزاری محاکمه رییس جمهوری آمریکا است؛ دمکرات‌های مجلس نمایندگان اتهام‌های خود علیه ترامپ را تبیین کرده‌اند و در حال حاضر وکلای او دفاعیات خود را بیان می‌کنند.

در نهایت سنای آمریکا برای برکنار کردن یا ماندن ترامپ در قدرت رای‌گیری خواهد کرد.
 
منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->