رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | خراسان رضوی سال گذشته رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟ ۵ ماده غذایی که مصرف منظم آنها به افزایش هوش کمک می‌کند ویزیت‌های نجومی روانشناسان | از ۳۵۰ هزارتومان تا ۲ میلیون تومان! کلاس‌های دانشگاه‌ها تعطیل شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره + جدول
سرخط خبرها

تاجگذاری چارلز سوم و شباهت او به تاجگذاری و پادشاهی مظفرالدین شاه قاجار

  • کد خبر: ۱۶۲۷۰۱
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
تاجگذاری چارلز سوم و شباهت او به تاجگذاری و پادشاهی مظفرالدین شاه قاجار
چارلز سوم دیروز (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲) در حالی به عنوان پادشاه بریتانیا تاجگذاری کرد که برای رسیدن به این منصب، ۶۴ سال ولیعهد مادرش، ملکه الیزابت دوم بود. در ایران و در زمان حکومت قاجارها، مظفرالدین شاه نیز بیشتر عمر خود را ولیعهد پدرش بود و خیلی دیر شاه شد.

به گزارش شهرآرانیوز، چارلز سوم با نام کامل چارلز فیلیپ آرتور جرج دیروز و پس از ۶۴ سال انتظار، سرانجام تاجی را بر سر نهاد که پیشتر در اختیار مادر تاجدارش بود و تا سال ۱۹۵۲ که تاج بر سر پدربزرگ او، جرج ششم قرار داشت، تا همین دیروز بر سر یک زن قرار می‌گرفت.

چارلز سوم در سال ۱۹۴۸ به دنیا آمد و در ۴ سالگی از سوی مادر خود به عنوان شاهزاده ولز، ولیعهد بریتانیا و کشور‌های مشترک المنافع انتخاب شد. از آن زمان تا سال گذشته که ملک الیزابت دوم در سن ۹۶ سالگی درگذشت، وی نایب السلطنه این کشور بزرگ و استعمارگر کهنه کار جهان سیاست بود.

اینک وی به عنوان پنجمین فرمانروای بریتانیا از سلسله خاندانی وینزر، فرصت پیدا کرده است تا به عنوان شاهی سالخورده بر این کشور سلطنت کند و اگر همانند والدین خود تا بالای ۹۰ سال نیز عمر کند، حداکثر ۲۰ سال دیگر پادشاهی خواهد کرد.

مظفرالدین شاه، ولیعهد سالخورده ایران

اینک باهم به ۱۷۰ سال قبل خواهیم رفت؛ جایی که فرزند ناصرالدین شاه و شکوه السلطنه به دنیا آمد و نام او را مظفرالدین میرزا گذاشتند. پدرش وارث تاج و تخت آغامحمدخان و مادرش، دختر سی و ششمین پسر فتحعلی شاه قاجار بود.

کودک تازه متولد شده، پس از آنکه ۳ برادر دیگرش از زنان دیگر ناصرالدین شاه که همگی ولیهعد پدر بودند، در سنین خردسالی درگذشتند، در سال ۱۲۷۸ هجری قمری از سوی شاه به حکومت آذربایجان منصوب و رسما ولایت عهد دودمان قاجار شد.

مظفرالدین شاه قاجار از ۸ سالگی تا سال ۱۲۷۵ خورشیدی که مردی ۳۵ ساله بود، در کسوت ولیعهد پدرش خدمت کرد و هنگامی که ناصرالدین شاه در صحن حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و به دست میرزارضا کرمانی ترور شد، رخت شاهی را بر تن خود دید.

ناصرالدین شاه مردی قوی جثه و سرحال بود و اصلا نشان نمیداد که ۵۰ سال است پادشاهی می‌کند و اگر تیر اسلحه رووِلوِر میرزا رضا او را نمی‌کشت، بعید نبود که عمر قبله عالم به حوالی یک قرن هم برسد و داغ شاهی بر دل ولیعهد عمدتا بیمارش بنشیند.

مظفرالدین شاه پس از رسیدن به پادشاهی تنها ۱۰ سال بر تخت طاووس تکیه زد و در سال ۱۲۸۵ خورشیدی در سن ۵۳ سالگی درگذشت. در همین دوران کوتاه، انقلاب مشروطیت ایران به پیروزی رسید و نخستین مجلس شورای ملی در دوران او شکل گرفت تا طرفداران حکومتش به وی لقب شاه مشروطه دادند.

دوران پادشاهی مظفرالدین شاه پس از پادشاهی پسر مستبدش، محمدعلی شاه قاجار و آغامحمدخان، کوتاه‌ترین دوره زمامداری میان شاهان قاجار محسوب می‌گردد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->