قطعی برق و کاهش ۴۰ درصدی تولید کاشی و سرامیک مدیرعامل توانیر: همکاری ایران و چین در طرح‌های انرژی گسترش خواهد یافت تعاونی ها؛ ظرفیت مغفول اقتصاد ایران | عدالت اقتصادی، اشتغال زایی و مردمی شدن اقتصاد با تعاونی‌ها نوری قزلجه: بخش کشاورزی رشد ۵.۶ واحدی داشته است افزایش قیمت دلار موقتی است جزئیات پیش‌فروش سکه مرکز مبادله اعلام شد بنزین سوپر با قیمت تمام شده به‌زودی عرضه می‌گردد چرا برق بعضی خانه‌ها هیچوقت قطع نشد؟ | پیگیری شهرآرانیوز برای چالش «فیدرها» در شبکه برق استان هشدار معاون وزارت کار: ۶۰ درصد کارگران ایران «حداقل مزد» می‌گیرند! قیمت‌های قطعی پیش‌فروش سکه مرکز مبادله اعلام شد| سکه تمام ۸۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ایران چک ۵۰ هزار تومانی با طرح جدید حرم حضرت امام رضا (ع) + عکس پیش‌بینی قیمت دلار پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ | دلار در کشاکش بازارساز و افزایشی‌ها، ۱۰۲ هزار تومانی شد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴| افزایش اونس جهانی و دوراهی قیمت سکه تداوم ریزش قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) | قیمت خودرو‌ها افت کرد ویدئو | منابع کالابرگ تامین شد | احتمال برداشت از فردا (۱۳ شهریور ۱۴۰۴) طرح حمایت از سرمایه‌گذاری برای تولید در مشهد مقدس تکمیل شد هیاهو برای هیچ | چرا وام ۲ میلیارد تومانی بانک مسکن به کار مردم نمی‌آید؟ رشد قیمت ران مرغ در مشهد | گوشت گوسفندی و گوساله چند؟ (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) پرداخت وام مسکن ۲ میلیارد تومانی با سود ۹ درصد + جزئیات فراخوان وزارت کار برای ارائه تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی به واحد‌های تولیدی پوشاک (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) پیش فروش محصولات سایپا ویژه شهریور ماه ۱۴۰۴ + جزئیات رشد شارپی بورس برای سومین روز متوالی | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) پرداخت بیش از ۹۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) ثبت بیش از ۵۰۰ میلیون رکورد اطلاعاتی در سامانه املاک و اسکان کشور توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درباره ۱۳ کیلوگرم طلای توقیفی بابک زنجانی +فیلم قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) | رنج منفی دلار در کانال ۱۰۲ هزار تومان ۶۰ هزار متقاضی خراسان رضوی در صف شبکه بانکی رکوردشکنی تاریخی انس جهانی | خرید کم‌سابقه بانک‌های مرکزی (۱۲ شهریور ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

پایانی باز برای عرضه خودرو در بورس کالا!

  • کد خبر: ۱۶۳۵۲۰
  • ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
پایانی باز برای عرضه خودرو در بورس کالا!
هرچند ظاهرا اکثر نهاد‌های مرتبط با عرضه خودرو در بورس کالا موافق هستند، اما از آخرین عرضه حدود سه ماه گذشته است و همچنان شاهد توقف این روند هستیم.

به گزارش شهرآرانیوز، زمزمه‌های عرضه خودرو در بورس کالا از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به گوش می‌رسید تا اینکه در دومین ماه از سال ۱۴۰۱ این موضوع به تحقق پیوست؛ هرچند در بازه زمانی ۱۰ ماهه، یعنی از اردیبهشت تا اسفند سال گذشته انواع و اقسام خودرو‌های محبوب و نامحبوب در بورس کالا عرضه شد.

در این میان، اما موانع زیادی سر راه عرضه خودرو در بورس قرار میگرفت که از جمله آن میتوان به مخالفت شورای رقابت اشاره کرد. مخالفتی که همچنان ادامه دارد، به طوریکه آخرین موضع شورای رقبات از این حکایت داشت که شورای رقابت دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را تدوین کرده که در این دستورالعمل جایی برای عرضه خودرو در بورس دیده نشده است.

نظر وزرا

با این وجود فاطمی امین وزیر سابق سمت در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درمورد عرضه خودرو در بورس کالا گفته بود که در این رابطه هنوز جمع‌بندی وجود ندارد. در آن سوی ماجرای سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی پیش از ان که وزیر صمت استیضاح شود، درمورد عرضه خودرو در بورس گفت: از آقای فاطمی امین بپرسید، هرچه وزیر صمت بگوید!

نظر بورسی‌ها

اینکه از ابتدای سال تا کنون خبری از عرضه خودرو‌های پرطرفدار در بورس کالا نبوده است مهر تاییدی است بر اینکه یا هنوز در این مورد تصمیم قطعی گرفته نشده و یا اینکه این روند به طور کلی متوقف شده است.

البته مجید عشقی اخیرا درمورد عرضه خودرو در بورس کالا توضیح داده است که شرکت‌های خودروسازی می‌توانند خودرو‌های خود را در بورس عرضه کنند، این فرایند متوقف نشده و پذیرش‌ها لغو نشده است. سعی میکنیم التهابی در بازار خودرو ایجاد نکنیم، خودروساز‌ها خودشان انتخاب می‌کنند که محصولات را عرضه کنند یا خیر.

نظر خودروساز‌ها

در این میان، اما شرکت‌های خودروسازی تا کنون در این مورد اظهار نظر چندانی نکرده‌اند و فقط محمد علی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد که بورس کالا زیرساخت عرضه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو را ندارد. بورس برای کشف قیمت بوده و توانایی عرضه تعداد محدودی از خودرو را دارد. دلیل آن هم این است که مشتری باید قیمت خود را به واسطه‌ای یا همان کارگزار اعلام کند و این واسطه خرید را انجام می‌دهد. آیا گستردگی سامانه‌های فروش سایپا، ایران خودرو و وزارت‌خانه که باعث شده هر فردی که اینترنت داشته باشد در روستا هم بتواند ثبت‌نام کند در بورس کالا هم وجود دارد؟ خیر. چند نفر در ایران کد بورسی دارند؟ کد بورسی چیزی است که بتواند مانند سامانه عرضه در شهر‌ها و روستا‌ها نهادینه شود؟

وی ادامه داد: اگر وزیر اقتصاد دستور عرضه داده است، ما هم از عرضه در بورس استقبال می‌کنیم، من هم تمایل داشتم چانگان را در بورس عرضه کنم، قیمت خوب بفروشم، سود خوب کسب و روی کیفیت محصولات داخلی کار کنم. پس بورس زمانی می‌تواند برای یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو، ساز و کار داشته باشد که گستردگی آن به طوری باشد که هر جا اینترنت وجود دارد، امکان اخذ کد بورس کالا هم وجود داشته باشد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه خودرو با عرضه‌های دیگر متفاوت است، توضیح داد: برای مثال در مورد فولاد، فقط دو خودروساز فولاد را می‌خرند و هر دو کد بورسی دارند. یا در مورد محصولات پتروشیمی، مردم که به این محصولات نیاز ندارند. کارخانه‌ها نیاز به پتروشیمی دارند که همگی کد بورسی دارند. بورس برای کشف قیمت مناسب است. 

شورای رقابت و سازمان حمایت دو معیار را برای تعیین قیمت محصولات در نظر گرفته بودند، یک صورت‌های مالی و مورد دوم در نظر گرفتن سه خودروی مشابه خارجی بود، امیدواریم یک آیتم هم تحت عنوان قیمت عرضه در بورس در نظر بگیرند و این شاید روی قیمت‌گذاری بازار تاثیرگذار باشد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->