سرخط خبرها

میزبانی خراسانی از میهمانان گیلانی

  • کد خبر: ۱۶۳۷۲۵
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
میزبانی خراسانی از میهمانان گیلانی
درباره برنامه ویژه ورزش باستانی و زورخانه‌ای در گود شهید چمران مشهد که این روزها در حال برگزاری است.

برای ورود به گود عاشقی باید تا کمر خم شوید و سر ارادت فرود آورید. اینجا محل تنفس پوریای ولی و آقاتختی است. ظهر آدینه صدای ضرب و زنگ در خیابان‌های خلوت اطراف زورخانه می‌پیچد و توجه هر ورزش‌دوستی را به خود جلب می‌کند. زورخانه شهیدچمران مشهد، پشت سالن پرهیاهوی والیبال مهران، سال‌هاست که حیات عاشقانه دارد و پهلوانان زیادی درون گود آن میل زده‌اند و کباده کشیده‌اند؛ جایی که دیروز میزبان چهل پهلوان گیلانی بود که برای زیارت بارگاه ملکوتی امام‌هشتم (ع) به مشهد آمده بودند و حضورشان را به ورزش پهلوانی و پاسداشت سنت‌های آیینی مزین کردند. گزارش شهرآراورزشی از یک نیمروز حضور در جمع پهلوانان درس فتوت و مردانگی است که این ورزش را به ورزش آیینی و باستانی بدل کرده است.

قربانی پیش پای میهمانان گیلانی

آفتاب به وسط آسمان رسیده است و پهلوانان دیار گیلان پایشان به خیابان مهران مشهد باز می‌شود. بزرگان ورزش پهلوانی خراسان و مدیران جلو در به احترام میهمانان ایستاده‌اند و برایشان برنامه قربانی گوسفند دارند. صدای مرشد بلند می‌شود و پهلوانان پیر و جوان با هم‌مسلکان مشهدی دیده‌بوسی می‌کنند و وارد زورخانه می‌شوند.

در ورودی زورخانه چنان پایین است که برای ورود باید ورزشکاران سر ارادت فرود آورند و به رسم ادب محضر مولای متقیان، امیر مؤمنان، یاعلی (ع) بگویند و وارد شوند. در میان پهلوانان خراسانی حاضر، ریش‌سفید‌هایی هستند که حضورشان مایه مباهات این ورزش در دیار خراسان است؛ از حاج‌رضا احدیان تا ماشاءا... خان عرفانیان و احمد فخار.

فخار: مهمان‌داری سنت این ورزش است

مدیر زورخانه شهیدچمران مشهد که خود از باستانی‌کاران بنام است، درباره این برنامه و حضور پهلوانان گیلانی می‌گوید: «امروز درحالی میزبان این ورزشکاران هستیم که مرام ورزشکاران باستانی این است که هر مهمانی از هر شهری به دیارشان بیاید، از او پذیرایی می‌کنند.» احمد فخار افزود: «امروز ما یک ناهار و شام میزبان این عزیزان هستیم و روزی که ما به شهرشان برویم، آن‌ها از ما پذیرایی می‌کنند.

واقعیت آن است که این خصلت و مرام پهلوانی است.» وی درباره اینکه ورزشکاران مشهد در طول این برنامه لباس درنیاوردند و بیرون گود ماندند، اظهار می‌کند: «این هم از اصول پهلوانی است. احترام میهمان واجب است و حتی امروز مرشدهایمان پشت ضرب نرفتند و مرشدان گیلانی خودشان برنامه اجرا می‌کنند.»

احدیان: «گذشت» بزرگ‌ترین عامل جذب جوانان به این ورزش است

حاج‌رضا احدیان، پیشکسوت ورزش زورخانه و باستانی، گوشه‌ای از مراسم نشسته است و به اجرای حرکات ورزشی پهلوانان گیلانی می‌نگرد. او که خود سال‌ها در گود استخوان خرد کرده است، درباره این ورزش آیینی و سنتی می‌گوید: «ورزش باستانی ورزش ملی و مذهبی ماست که به نام مقدس معصوم (ع) شروع می‌شود و پایان می‌یابد.»

وی می‌‎افزاید: «پذیرایی از این ورزشکاران گیلانی، سنت ورزش باستانی است. این سنت جوانمردی و گذشت است. قانون این ورزش همین است؛ احترام و میزبانی شایسته از میهمان.» وی با اشاره به لزوم جذب جوانان نسل امروز به این رشته ورزشی، بیان می‌کند: «این ورزش به سبب مرام گذشتی که در آن مرسوم است، قدرت جاذبه دارد و باید برای جذب جوانان از آن استفاده کرد. جوان وقتی ببیند با او برخورد خوب می‌شود، خودش جذب این ورزش می‌شود.»

جواهری: ورزش باستانی «انسان‌ساز» است

پیشکسوت ورزش پهلوانی خراسان‌رضوی می‌گوید: «این ورزش اصالت اسلامی دارد.» جواهری در حاشیه این مراسم اظهار می‌کند: «ورزش باستانی ما انسان‌ساز است و ورزشی است که از آبا و اجدادمان به ما رسیده است و جوان‌های ما را با اصالت اسلامی آشنا می‌کند و بدن‌هایشان را هم با مهر علی و اولادش (ع) پرورش می‌دهد.»

وی یادآور می‌شود: «رسانه‌ها و نهاد‌های مختلف باید جوانان را با تبلیغات مناسب و اطلاع‌رسانی به سمت این ورزش سوق دهند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->