نتیجه بازی استقلال و تراکتور در لیگ برتر(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)| تساوی دلسردکننده ویدئو خلاصه بازی استقلال و تراکتور در لیگ برتر فوتبال(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترکیب پرسپولیس برای بازی با سپاهان اعلام | بیرانوند در ترکیب اصلی فن دایک در رادار بایرن مونیخ ستاره سابق پرسپولیس مربی تیم ملی شد اوبلاک در لیست فروش اتلتیکومادرید پخش زنده بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر + تماشای آنلاین اعلام ترکیب استقلال مقابل تراکتور پخش زنده بازی تراکتور و استقلال در لیگ برتر + تماشای آنلاین سرمربی برزیلی پرسپولیس جزو ۱۰ مربی گران ایران هم نیست محرومیت اسماعیلی‌فر و تغییر خط دفاعی پرسپولیس مقابل سپاهان اعلام ترکیب تراکتور مقابل استقلال فرهاد در انتظار نتایج نکونام توجه گزارشگر ایتالیایی به طارمی مذاکرات قطبی با فدراسیون فوتبال ادامه دارد ستاره مشهدی در کادر فنی نفت بندرعباس دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب سردار آزمون در تیررس لیگ‌های اروپایی بنیادی‌فر داور فینال آسیا شد
سرخط خبرها

نوای مرشدانه در مشهد

  • کد خبر: ۱۵۲۱۴۹
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
نوای مرشدانه در مشهد
نفرات برتر مسابقات مرشدان جوان کشور در گود زورخانه آستان‌قدس مشخص شدند.

شهرآرانیوز؛ نوای ضرب و زنگ در گود می‌پیچد و حاضران با ذکر «یاعلی» مرشدان را همراهی می‌کنند. مرشد کوچک که دوازده‌سال بیشتر ندارد، می‌خواند: «علی‌ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را...» و حاضران در سالن به او و حنجره‌اش درود می‌فرستند. اینجا گود زورخانه آستان‌قدس رضوی در مشهد است؛ محل برگزاری رقابت‌های مرشدان برتر کشور که هرسال با عنوان جشنواره انجام می‌شد و امسال نخستین‌بار حالت رقابتی و مسابقه به خود گرفت؛ مسابقاتی که در پایان چهره نفرات برترش از سراسر کشور مشخص شد و صدایشان در ذهن‌ها باقی ماند. تیم مرشدان مشهد هم که میزبانی این دوره را به عهده داشت، توانست در پایان و درمجموع امتیازات تیمی، عنوان قهرمانی را از آن خود کند.

گرمای صدای خراسانی

رقابت‌های مرشدان برتر کشور درحالی به میزبانی مشهد برگزار شد که بیش از صد مرشد در این مسابقات از استان‌های قزوین، تهران، البرز، خراسان‌رضوی، آذربایجان‌شرقی، خراسان‌جنوبی، اصفهان، فارس، مرکزی، مازندران، گلستان، گیلان، کرمانشاه، کرمان، یزد، قم، سمنان و خوزستان شرکت داشتند. این مسابقات در سه رده سنی ۱۲ تا ۱۷ سال، ۱۸ تا ۲۵ سال و ۲۶ تا ۳۵ سال برگزار شد و در پایان، این گرمای صدای خراسانی بود که گوش داوران را گرفت و تیم خراسان‌رضوی توانست مقام قهرمانی را در بخش تیمی به دست آورد. پس از خراسان‌رضوی، استان فارس دوم و مرکزی سوم شد.

میهمانان ویژه؛ از پهلوانان تا قهرمانان

حضور پرشور ورزشکاران و علاقه‌مندان به ورزش زورخانه‌ای در گود آستان‌قدس رضوی بر جذابیت‌های این برنامه افزوده بود؛ برنامه‌ای که البته مسئولان، قهرمانان و پهلوانان در آن حاضر بودند. علی باران‌چشمه رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای، پهلوان احمد میرزاپور، سیدحسن سبزواری نایب‌رئیس فدراسیون، علی‌اکبر هاشمی‌جواهری مدیرکل ورزش‌وجوانان استان ازجمله میهمانان ویژه این برنامه بودند که در کنار گود نشسته و نظاره‌گر هنرنمایی مرشدان خوش‌آوا بودند.

نتایج انفرادی رقابت‌های مرشدان برتر

مرشدان تا توانستند با اشعار حماسی و دینی کنار گود حاضران را به شور آوردند و گروهی از ورزشکاران هم به رسم نمایش و ادب در گود ورزش کردند. در پایان این نمایش یک‌روزه در رده سنی ۱۲ تا ۱۷ سال سیدعلی علوی از خراسان‌رضوی اول شد و محمد هاشمیون‌دهقانی از اصفهان در جایگاه دوم ایستاد. همایون دارابیان از مرکزی و علیرضا امینی هم به‌طور مشترک سوم شدند.

در رده سنی ۱۸ تا ۲۵ سال علیرضا جوکار از فارس و امیررضا زرقی از خراسان‌رضوی به‌ترتیب اول و دوم شدند. عبدالرضا رشیدزاده از البرز و حامد امینی از قزوین نیز به مقام سومی مشترک رسیدند. در رده سنی ۲۶ تا ۳۵ سال ابوالفضل فکور از خراسان‌رضوی قهرمان و سیدعلی توانگر از مرکزی نایب‌قهرمان شد. محمدرضا حسن‌پور و علی ملکی‌نژاد نیز به‌ترتیب از خراسان‌جنوبی و تهران سومی مشترک را به دست آوردند.

انگشتر سردار بر انگشت پهلوان

یکی از اتفاقات جالب حاشیه این مسابقات اهدای انگشتر به‌یادگارمانده از سردار سپهبد شهیدحاج‌قاسم سلیمانی به پهلوان احمد میرزاپور بود. احمد میرزاپور که به‌تازگی توانسته بود دومین کمربند پهلوانی کشور را از آن خود کند و در فینال دیگر پهلوان خراسانی مصطفی طغانی را ضربه فنی کند و پیش‌تر در سال ۱۳۹۲ هم این عنوان را به دست آورده بود، در این مراسم حاضر شد و این انگشتر را دریافت کرد. باران‌چشمه، رئیس فدراسیون ورزش‌های زروخانه‌ای، این انگشتر را به احمد میرزاپور اهدا کرد.

رونمایی از ضرب چوبی زورخانه بزرگ

در حاشیه رقابت‌های مرشدان برتر کشور در مشهد مقدس، ضرب چوبی زورخانه توسط دکتر علی باران‌چشمه، رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، رونمایی شد. این ضرب چوبی زورخانه را که مرشد محمود ملکی، از هنرمندان شاهرودی، ساخته، از استاندارد‌های لازم برخوردار است. نکته بارز در ساخت این ضرب که قطرش ۴۵ سانتی‌متر است، یک‌تکه‌بودن کاسه و نفیر آن است و کیفیت صدای آن دقیقا با ضرب سفالی برابر و در نوع خود بی‌نظیر است.

نوای آسمانی مرشدان خراسانی

عباس جلیلیان، دبیر هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای که خودش مسئولیت گود زورخانه آستان‌قدس را هم به عهده دارد، درباره این دوره از مسابقات می‌گوید: «مسابقات سال‌های قبل حالت جشنواره داشت و این مسئله که امسال جنبه رقابتی داشت، بر جذابیت‌ها و حساسیت‌هایش افزوده بود. مرشدان خوب و طراز اولی در این مسابقات شرکت کردند که نوای دل‌نشینی داشتند.

مرشدان خراسانی و مشهدی همیشه جزو مرشدان خوب کشور بوده‌اند که با اشعار مذهبی و آیینی‌شان حال‌وهوای خاصی به این رشته اصیل ورزشی داده‌اند و در این مسابقات نیز توانایی‌های صدایی و تکنیکی خود را نشان دادند.» وی تصریح کرد: «قهرمانی تیم مشهد در این مسابقات بیانگر این واقعیت است که ورزش سنتی و آیینی ما، مرشدان طراز اولی دارد که می‌توانند همواره به آن شور و حرارت دیگری بدهند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->