سرخط خبرها

اعطای نشان عالی فردوسی در حماسه سازی به خانواده شهید الداغی

  • کد خبر: ۱۶۴۰۳۳
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸
اعطای نشان عالی فردوسی در حماسه سازی به خانواده شهید الداغی
نشان عالی فردوسی در حماسه سازی به پاس قدردانی از رشادت شهید حمیدرضا الداغی به خانواده این شهید والا مقام اهدا شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در مراسم روز گرامی داشت فردوسی که در توس آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور مقامات داخلی و خارجی برگزار شد، سه نشان عالی فردوسی در چهار بخش حماسه پژوهی، حماسه سرایی، حماسه سازی و نشان افتخاری فردوسی به رئیس موسسه فرهنگی اکو به پاس فعالیت‌هایش در حوزه زبان و ادبیات فارسی اهدا شد.

حماسه پژوهی

در بخش حماسه پژوهی نشان عالی فردوسی به دکتر محمود مدبری- شاهنامه پژوه اهدا شد.

دکتر محمود مدبری، زاده ۱۳۳۵ تهران و دکترای زبان و ادبیات فارسی استاد تمام دانشگاه کرمان است و آثار و علمی و پژوهشی زیادی را به رشته تحریر درآورده است.

حماسه سرایی

در بخش حماسه سرایی نشان عالی فردوسی به محمد حسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون برای ساخت فیلم سینمایی "غریب" اهدا شد.

محمد حسین لطیفی متولد ۲۵ اسفند ۱۳۴۱، تهران کارگردان، نویسنده، مجری، بازیگر و تهیه‌کننده است.

وی فعالیت خود را با نقاشی و مجسمه‌سازی و به دنبال آن نقاشی متحرک شروع کرد و وارد عرصه فیلمسازی شد. او در بدو راه اندازی سینمای تجربی و نیمه حرفه‌ای؛ توسط محسن مسعودشاهی از اعضاء فعال آن مرکز بود. وی در فعالیت‌هایش چند مورد مشاور کارگردان نیز بوده‌است.

غریب یک فیلم ایرانی به کارگردانی محمدحسین لطیفی و به نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا محصول سال ۱۴۰۱ است. این فیلم درباره شهید محمد بروجردی است که نقش او توسط بابک حمیدیان ایفا شده‌است. این فیلم نخستین‌بار در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و سپس در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به اکران درآمد. سرمایه‌گذار این فیلم سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

حماسه ساز

در بخش حماسه ساز نشان عالی فردوسی به شهید حمیدرضا الداغی به پاس پاسداری از زنان و دختران کشور عزیزمان اهدا شد. برادر شهید الداغی این جایزه را دریافت کرد.

شهید الداغی متولد ۱۳۵۶ در سبزوار بود که در شب ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در حالی که در راه کلاس دخترش بود با مشاهده «مزاحمت چند مرد جوان برای یک دختر» با آن‌ها درگیر شد و بر اثر اصابت ضربات چاقو جان خود را در راه دفاع از این دختر جوان از دست داد و به عنوان شهید غیرت معرفی شد.

نشان افتخاری فردوسی برای رئیس موسسه فرهنگی اکو

همچنین «مرادجان بوری بایف» رئیس موسسه فرهنگی اکو از کشور تاجیکستان به پاس خدمات ارزشمندش در حوزه زبان و ادبیات فارسی نشان عالی فردوسی را دریافت کرد.

او در سخنانی بعد از دریافت این جایزه اظهارداشت: «می‌خواستم به همه شما عزیزان و همه هواداران حکیم فردوسی توسی، بزرگوارِ اهل منطقه، بزرگوارِ ما و شما و همه آن‌هایی که به خرد علاقه دارند تبریک بگوییم. خدا کند هرجا هستیم با درک درستی از وظیفه کاری برای امروزیان و فرداییان کنیم.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->