اوکراین مدعی شد: ۱۱ هزار نیروی کره شمالی به کمک روسیه آمدند کاهش ارزش نرخ دلار در آستانه انتخابات ریاست جمهوری درخواست آمریکا از ایران برای عدم پاسخ به رژیم صهیونیستی تعداد شهدای لبنان به ۳ هزار و ۲ نفر رسید (۱۴ آبان ۱۴۰۳) شمار نظامیان زخمی رژیم صهیونیستی به پنج هزار و ۲۶۱ نفر رسید پیش‌نویس قطعنامه جدید آتش‌بس در غزه روی میز شورای امنیت تا رفع فیلترینگ فقط یک روز باقی‌ مانده است؟ عارف بخشنامه به‌کارگیری جوانان و زنان در سطوح مدیریتی را ابلاغ کرد ۱۰ دلیلی که هریس یا ترامپ هرکدام شانس رئیس‌جمهورشدن دارند پزشکیان به جمهوری آذربایجان سفر می‌کند (۱۴ آبان ۱۴۰۳) پوتین با وزیر خارجه کره شمالی دیدار کرد+فیلم هریس در ۴ ایالت کلیدی از ترامپ پیش افتاد اتحادیه اروپا و کره‌جنوبی مدعی ارسال تسلیحات از سوی کره‌شمالی به روسیه شدند تاکید عراقچی بر پاسخ به هرگونه تجاوز به حریم امنیتی و سرزمینی ایران تجهیز تهران با ۱۳۰۰ اتوبوس و ۳۹ کیلومتر خط مترو جدید ایران به گزارش ادعایی تلاش ترور مقامات رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد آیت‌الله علم‌الهدی: مسئله مقاومت تنها یک جریان سیاسی علیه استکبار نیست| بنیان فکری نخبگان باید مبتنی بر شناخت عمیق مسائل باشد دفتر رئیس جمهور: از اظهارات امروز پزشکیان برداشت نادقیقی شد رزمایش مرکب در دریای خزر پایان یافت گسترش روابط؛ محور گفت و گوی وزرای کشور ایران و عراق ۳۱ هزار روستای کشور خالی از سکنه شده است شهادت خلبان سانحه بالگرد در زرین‌دشت فارس (۱۴ آبان ۱۴۰۳) اژه‌ای: احکام جایگزین حبس نباید موهِن و تمسخرآمیز باشد فرمانده نیروی زمینی سپاه: اقدامات تروریستی جنوب شرق با هدایت سرویس‌های امنیتی دشمن است عراقچی در پاکستان چه خواهد کرد؟ تأکید جانشین فرمانده کل انتظامی بر دیپلماسی همراه‌سازی کشور‌های همسایه در مقابله با قاچاق موادمخدر پزشکیان: با جنگ تمام عیار اقتصادی مواجه هستیم سخنگوی وزارت خارجه: به هر چه که برای دفاع از ایران لازم باشد، مجهز خواهیم شد | سفر گروسی به ایران در دستور کار است معاون اول رئیس‌جمهور: اموال مازاد و راکد با دقت نظر و سرعت مناسب واگذار خواهد شد
سرخط خبرها

ساخت راه آهن رشت- آستارا چه منافعی برای ایران دارد؟

  • کد خبر: ۱۶۴۸۵۹
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
ساخت راه آهن رشت- آستارا چه منافعی برای ایران دارد؟
راه آهن رشت- آستارا حلقه تکمیلی کریدور شمال- جنوب محسوب می‌شود که از آن به عنوان پل ارتباطی کشور‌های اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس یاد می‌شود. همچنین ارتباط کشور‌های شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا از طریق تکمیل این خط ریلی امکان پذیر می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، ابر پروژه ریلی رشت- آستارا که قرار است در مدت سه سال ساخته شود، در سال نخست بهره برداری یک میلیون مسافر و حدود ۱۰ میلیون تن بار را جابه‌جا خواهد کرد و بر این اساس می‌تواند سالیانه تا ۲۰ میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

اما مزایای اقتصادی این خط آهن که مربوط به حمل بار و مسافر می‌شود چیست و تا چه اندازه اهمیت دارد؟ بر اساس اعلام بخشی از جزئیات قرارداد ساخت این خط آهن که روز چهارشنبه به امضای مقام‌های تهران و مسکو رسید، راه‌آهن رشت- آستارا که قرار است سه ساله ساخته شود، در سال نخست بهره‌برداری امکان جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن حمل بار را دارد و در بُعد مسافری نیز در سال نخست می‌تواند تا یک میلیون مسافر را در سال جابه‌جا کند و بر این اساس سالیانه ۲۰میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

چشم اندازی که برای کارکرد مسافری این راه آهن در ۱۰ سال دوم در نظر گرفته شده، جابه‌جایی سالیانه ۹۹۰ هزار مسافر است.

قرار است راه‌آهن رشت- آستارا در سال نخست ساخت، پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد که این رقم در سال دوم به ۵۰ درصد می‌رسد و در سال سوم و پایانی ۲۵ درصد نهایی کار پیش خواهد رفت.

اگر چه در سال نخست بهره‌برداری امکان حمل و جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن بار از طریق این مسیر ریلی پیش بینی شده است، اما در صورت اعتماد صاحبان بار به این خط ریلی، ظرفیت حمل بار راه‌آهن رشت- آستارا ۱۵ میلیون تن است که در صورت تحقق شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلاری ترانزیت خواهیم بود. جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های ساخت این مسیر ریلی است.

بر اساس اعلام شاخص‌های حمل بار در این مسیر، مسیر ریلی رشت- آستارا می‌تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی- ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد. حمل بار از فنلاند به تایلند و برعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می‌برد، در حالی که با تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا این مسیر به صورت دریایی- ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت.

برای ساخت راه‌آهن رشت- آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز است و درحال حاضر قرارگاه خاتم الانبیا (ع) بخشی از این پروژه را اجرا کرده و در ادامه ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی عملیات ساخت تکمیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، با امضای موافقت‌نامه ساخت راه آهن رشت- آستارا، حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب پس از ۲۳ سال ساخته می‌شود. پیش از این مسیر ریلی قزوین- رشت که از لحاظ محل اجرا و عبور از کوه‌های البرز و پیچیدگی مهندسی، یک ابر پروژه عمرانی بود، در سال ۹۷ افتتاح شد. طولانی‌ترین پل ریلی و سخت‌ترین بخش کریدور شمال- جنوب کشور در این مسیر واقع شده و برای احداث آن ۲۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی و افزون بر یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و در زمان بهره‌برداری (سال ۹۷) با قیمت‌گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->