گفتگوی تلفنی آنکارا و پاریس پیرامون اوکراین و غزه نماینده ترامپ به خاورمیانه می‌آید جزئیات ترور یکی از نیرو‌های فراجا در خاش (۵ اسفند ۱۴۰۳) تصمیم نتانیاهو برای تمدید مرحله نخست توافق تبادل اسرا با حماس قالیباف: موضع جمهوری اسلامی حمایت از دولت، مردم و مقاومت لبنان است توئیت عبری صفحه رهبر انقلاب به مناسبت مراسم تشییع شهید حسن نصرالله (۵ اسفند ۱۴۰۳) شرط حماس برای مذاکره با رژیم صهیونیستی اوکراین ادعا کرد: تامین نیمی از مهمات روسیه توسط کره شمالی علت محبوبیت سیدحسن نصرالله به گزارش فرانس ۲۴ تجلی وحدت و همدلی ملی در مراسم تشییع شهدای مقاومت پزشکیان:حزب‌الله قوی‌تر مسیر پرافتخار خود را ادامه خواهد داد سرکنسول عربستان در مشهد: روابط عربستان سعودی و ایران تاریخی و مستحکم است سردار سلامی: امروز صهیونیست‌ها افسرده‌اند و حرفی برای گفتن ندارند عراقچی از لبنان عازم ژنو شد (۵ اسفند ۱۴۰۳) رقابت آمریکا و روسیه برای فروش جنگنده‌های نسل جدید بالا گرفت نتانیاهو دوباره علیه ایران لفاظی کرد دستور استاندار خراسان رضوی به دستگاه‌های امدادی برای آمادگی مواجهه با موج سرما اعلام آمادگی زلنسکی برای استعفا تاکید رئیس جمهور لبنان بر برقراری بهترین روابط با ایران عراقچی: جمعیتی که در تشییع شهید نصرالله می‌بینیم بیشتر به یک سیل شبیه است مدارس و ادارات کدام استان‌ها فردا (دوشنبه، ۶ اسفند ۱۴۰۳) تعطیل است؟ شیخ نعیم قاسم: ما اجازه حکومت آمریکا بر لبنان را نمی‌دهیم مراسم بزرگداشت شهدای مقاومت در مشهد برگزار شد (۵ اسفند ۱۴۰۳)+ویدئو صدور کیفرخواست متهمان قتل دانشجوی دانشگاه تهران (۵ اسفند ۱۴۰۳) استاندار خراسان رضوی: جامعه مهندسی باید پیشران توسعه و مطالبه‌گر زیرساخت‌ها باشد ویدئو | امیر دریادار ایرانی: هاورکرافت پیروزان به زودی به سازمان رزم نداجا می‌پیوندد محل دفن پیکر شهید سید حسن نصرالله کجاست؟ + تصویر و ویدئو از محل آرام‌گرفتن شهید مقاومت آیت‌الله علم‌الهدی: موعظه حسنه، کلید گرایش دل‌ها به‌سوی خداوند است
سرخط خبرها

ساخت راه آهن رشت- آستارا چه منافعی برای ایران دارد؟

  • کد خبر: ۱۶۴۸۵۹
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
ساخت راه آهن رشت- آستارا چه منافعی برای ایران دارد؟
راه آهن رشت- آستارا حلقه تکمیلی کریدور شمال- جنوب محسوب می‌شود که از آن به عنوان پل ارتباطی کشور‌های اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس یاد می‌شود. همچنین ارتباط کشور‌های شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا از طریق تکمیل این خط ریلی امکان پذیر می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، ابر پروژه ریلی رشت- آستارا که قرار است در مدت سه سال ساخته شود، در سال نخست بهره برداری یک میلیون مسافر و حدود ۱۰ میلیون تن بار را جابه‌جا خواهد کرد و بر این اساس می‌تواند سالیانه تا ۲۰ میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

اما مزایای اقتصادی این خط آهن که مربوط به حمل بار و مسافر می‌شود چیست و تا چه اندازه اهمیت دارد؟ بر اساس اعلام بخشی از جزئیات قرارداد ساخت این خط آهن که روز چهارشنبه به امضای مقام‌های تهران و مسکو رسید، راه‌آهن رشت- آستارا که قرار است سه ساله ساخته شود، در سال نخست بهره‌برداری امکان جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن حمل بار را دارد و در بُعد مسافری نیز در سال نخست می‌تواند تا یک میلیون مسافر را در سال جابه‌جا کند و بر این اساس سالیانه ۲۰میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

چشم اندازی که برای کارکرد مسافری این راه آهن در ۱۰ سال دوم در نظر گرفته شده، جابه‌جایی سالیانه ۹۹۰ هزار مسافر است.

قرار است راه‌آهن رشت- آستارا در سال نخست ساخت، پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد که این رقم در سال دوم به ۵۰ درصد می‌رسد و در سال سوم و پایانی ۲۵ درصد نهایی کار پیش خواهد رفت.

اگر چه در سال نخست بهره‌برداری امکان حمل و جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن بار از طریق این مسیر ریلی پیش بینی شده است، اما در صورت اعتماد صاحبان بار به این خط ریلی، ظرفیت حمل بار راه‌آهن رشت- آستارا ۱۵ میلیون تن است که در صورت تحقق شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلاری ترانزیت خواهیم بود. جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های ساخت این مسیر ریلی است.

بر اساس اعلام شاخص‌های حمل بار در این مسیر، مسیر ریلی رشت- آستارا می‌تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی- ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد. حمل بار از فنلاند به تایلند و برعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می‌برد، در حالی که با تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا این مسیر به صورت دریایی- ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت.

برای ساخت راه‌آهن رشت- آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز است و درحال حاضر قرارگاه خاتم الانبیا (ع) بخشی از این پروژه را اجرا کرده و در ادامه ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی عملیات ساخت تکمیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، با امضای موافقت‌نامه ساخت راه آهن رشت- آستارا، حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب پس از ۲۳ سال ساخته می‌شود. پیش از این مسیر ریلی قزوین- رشت که از لحاظ محل اجرا و عبور از کوه‌های البرز و پیچیدگی مهندسی، یک ابر پروژه عمرانی بود، در سال ۹۷ افتتاح شد. طولانی‌ترین پل ریلی و سخت‌ترین بخش کریدور شمال- جنوب کشور در این مسیر واقع شده و برای احداث آن ۲۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی و افزون بر یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و در زمان بهره‌برداری (سال ۹۷) با قیمت‌گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->