دستگاه‌های اجرایی استان تهران فردا (۷ تیر) تعطیل شدند وزارت خارجه روسیه سفیر آلمان را احضار کرد (۶ تیر ۱۴۰۴) تقدیر الیاس حضرتی از محمود کریمی بابت توجه ویژه به موضوع «وطن» درخواست ایران از سازمان جهانی بهداشت برای محکومیت تجاوز نظامی اسرائیل و آمریکا گزارشگران ویژه سازمان ملل حمله آمریکا به ایران را محکوم کردند وال‌استریت‌ ژورنال خبر داد: همدستی آمریکا با تل‌آویو برای حمله به ایران معرفی جنگنده جی ۱۰ چینی و خرید احتمالی ایران معاون استاندار خراسان رضوی: مسئولیت کارگزاران نظام با این حمایت مردم، بسیار سنگین‌تر شده است پژمان‌فر خبر داد: تداوم فعالیت صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی هسته‌ای آیت‌الله علم‌الهدی: انسجام مردم ارزشمندتر از هر دستاورد نظامی است | مردم، بزرگ‌ترین عامل امنیت کشور رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان: مالکیت بمب‌های اتمی از سوی رژیم صهیونیستی مغایر با معاهده NPT است رویترز مدعی بازداشت گسترده مهاجران ایرانی در آمریکا شد اختلاف نظر شدید سناتور‌های آمریکایی بر سر خسارات ادعایی ترامپ به صنعت هسته‌ای ایران معاون‌اول قوه‌قضائیه: پرونده مزدوران و وطن‌فروشان با سرعت و دقت رسیدگی می‌شود آتش‌بس با حمله اسرائیل به جنوب لبنان نقض شد (۶ تیر ۱۴۰۴) کاهش بودجه کمک به اوکراین از سوی پنتاگون در سال ۲۰۲۶ پاپ لئو: ناامید کننده است که می‌بینیم قوانین بین‌المللی دیگر الزام‌آور نیستند یک نماینده مجلس: صهیونیست‌ها در برنامه تغییر نظام و ایجاد ناآرامی در کشور شکست خوردند پیام تبریک سردار رادان به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادعایی درباره توافق آمریکا با چین دادستانی رژیم صهیونیستی با تعویق دو هفته‌ای جلسه دادگاه نتانیاهو مخالفت کرد رئیس جمهور فرانسه: هدف این است که دوباره شاهد ازسرگیری ارتقای هسته‌ای ایران نباشیم تلگراف نوشت: آمریکا و اسرائیل متحمل یک شکست تمام‌عیار شدند | برنامه هسته‌ای ایران دست‌نخورده باقی مانده است پیام تبریک سردار رادان به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تبادل اطلاعات کاخ سفید با کنگره درباره ایران محدود می‌شود حادثه امنیتی مرگبار برای نظامیان صهیونیست در غزه (۶ تیر ۱۴۰۴) جزئیات انفجار مهیب در باکو (۶ تیر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

ساخت راه آهن رشت- آستارا چه منافعی برای ایران دارد؟

  • کد خبر: ۱۶۴۸۵۹
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
ساخت راه آهن رشت- آستارا چه منافعی برای ایران دارد؟
راه آهن رشت- آستارا حلقه تکمیلی کریدور شمال- جنوب محسوب می‌شود که از آن به عنوان پل ارتباطی کشور‌های اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس یاد می‌شود. همچنین ارتباط کشور‌های شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا از طریق تکمیل این خط ریلی امکان پذیر می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، ابر پروژه ریلی رشت- آستارا که قرار است در مدت سه سال ساخته شود، در سال نخست بهره برداری یک میلیون مسافر و حدود ۱۰ میلیون تن بار را جابه‌جا خواهد کرد و بر این اساس می‌تواند سالیانه تا ۲۰ میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

اما مزایای اقتصادی این خط آهن که مربوط به حمل بار و مسافر می‌شود چیست و تا چه اندازه اهمیت دارد؟ بر اساس اعلام بخشی از جزئیات قرارداد ساخت این خط آهن که روز چهارشنبه به امضای مقام‌های تهران و مسکو رسید، راه‌آهن رشت- آستارا که قرار است سه ساله ساخته شود، در سال نخست بهره‌برداری امکان جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن حمل بار را دارد و در بُعد مسافری نیز در سال نخست می‌تواند تا یک میلیون مسافر را در سال جابه‌جا کند و بر این اساس سالیانه ۲۰میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

چشم اندازی که برای کارکرد مسافری این راه آهن در ۱۰ سال دوم در نظر گرفته شده، جابه‌جایی سالیانه ۹۹۰ هزار مسافر است.

قرار است راه‌آهن رشت- آستارا در سال نخست ساخت، پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد که این رقم در سال دوم به ۵۰ درصد می‌رسد و در سال سوم و پایانی ۲۵ درصد نهایی کار پیش خواهد رفت.

اگر چه در سال نخست بهره‌برداری امکان حمل و جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن بار از طریق این مسیر ریلی پیش بینی شده است، اما در صورت اعتماد صاحبان بار به این خط ریلی، ظرفیت حمل بار راه‌آهن رشت- آستارا ۱۵ میلیون تن است که در صورت تحقق شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلاری ترانزیت خواهیم بود. جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های ساخت این مسیر ریلی است.

بر اساس اعلام شاخص‌های حمل بار در این مسیر، مسیر ریلی رشت- آستارا می‌تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی- ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد. حمل بار از فنلاند به تایلند و برعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می‌برد، در حالی که با تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا این مسیر به صورت دریایی- ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت.

برای ساخت راه‌آهن رشت- آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز است و درحال حاضر قرارگاه خاتم الانبیا (ع) بخشی از این پروژه را اجرا کرده و در ادامه ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی عملیات ساخت تکمیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، با امضای موافقت‌نامه ساخت راه آهن رشت- آستارا، حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب پس از ۲۳ سال ساخته می‌شود. پیش از این مسیر ریلی قزوین- رشت که از لحاظ محل اجرا و عبور از کوه‌های البرز و پیچیدگی مهندسی، یک ابر پروژه عمرانی بود، در سال ۹۷ افتتاح شد. طولانی‌ترین پل ریلی و سخت‌ترین بخش کریدور شمال- جنوب کشور در این مسیر واقع شده و برای احداث آن ۲۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی و افزون بر یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و در زمان بهره‌برداری (سال ۹۷) با قیمت‌گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->