ویدئو| حسابرس بانک مرکزی: پتروشیمی‌ها امسال ۳۰ درصد از تعهدات ارزی خود را انجام ندادند پیش بینی قیمت ارز و دلار (دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۳) ویدئو| وزیر کار: حقوق ۱۴۰۴ کارگران باید متناسب با تورم تعیین شود پیش بینی بورس (دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۳)| زمستان سرخ بورس توضیحات رئیس سازمان بورس از احتمال افزایش دامنه نوسان در سال ۱۴۰۴ ساعت معاملات صندوق‌های طلای بورس تغییر کرد + زمان اعمال تغییرات افزایش درآمدهای مالیاتی با تمرکز بر دانه‌درشت‌ها میوه شب عید کافی است| امکان صادرات سیب، پرتقال و خرما وجود دارد شرایط فروش سه محصول کرمان موتور اعلام شد+ جدول (۱۹ اسفند ۱۴۰۳) بررسی قیمت خودرو‌های کارکرده داخلی در مشهد (۱۹ اسفند ۱۴۰۳) | سمند دوگانه‌سوز چند؟ بررسی قیمت امروز خودرو‌های کارکرده خارجی در مشهد (۱۹ اسفند ۱۴۰۳) | هیوندای توسان ۲.۷ میلیارد تومان قیمت امروز گوشت، مرغ و ماهی در مشهد چقدر است؟ (۱۹ اسفند ۱۴۰۳) پلمب بیش از ۱۰۰۰ واحد صنفی در هفته اول ماه رمضان ۱۴۰۳ در کشور سخنگوی صنعت آب کشور: مشکل آب تهران با تأمین ۵۰ همت، طی سال ۱۴۰۴ حل می‌شود قدرت‌نمایی عرضه‌کنندگان در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۹ اسفند ۱۴۰۳) حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۴ سه‌شنبه (۲۱ اسفند) نهایی می‌شود از ابتدای سال آبی، حجم پرشدگی سد‌های کشور تنها ۴۳ درصد است (۱۹ اسفند ۱۴۰۳) صدور بیش از ۸۳ هزار مجوز کسب‌وکار برای استان خراسان رضوی طی ۱۱ ماه رشد ۳.۵ میلیونی قیمت سکه در مشهد | طلا وارد کانال ۶.۸ میلیون تومان شد (۱۹ اسفند ۱۴۰۳) سخنگوی سازمان املاک کشور: مستندات ملکی خود را هرچه زودتر در سامانه ثبت بارگذاری کنید جدول قیمت بلیت اتوبوس برای مقاصد خارجی در نوروز ۱۴۰۴ اعلام شد افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار ارز و طلا (۱۹ اسفند ۱۴۰۳) | دلار ۹۲ هزار تومانی شد خالی فروشی در پلتفرم‌های فروش طلای آنلاین | یک کیلو طلا بخر؛ ۱۰ گرم بفروش نرخ انواع شیرینی در آستانه نوروز ۱۴۰۴ در مشهد اعلام شد استاندار خراسان رضوی: نقش بخش خصوصی در بهبود وضعیت درمان حیاتی است دولت بسته حمایت از صنایع بورسی را ابلاغ کرد (۱۹ اسفند ۱۴۰۳) جاماندگان از سود سهام عدالت تا فردا (۲۰ اسفند ۱۴۰۳) مهلت دارند
سرخط خبرها

از کارت گارانتی چه کالا‌هایی و با چه شرایطی می‌توان شکایت کرد؟

  • کد خبر: ۱۶۵۱۰۳
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
از کارت گارانتی چه کالا‌هایی و با چه شرایطی می‌توان شکایت کرد؟
طبق گفته‌های مسئول فنی سامانه جامع گارانتی، فرایند ثبت شکایت از ابتدای امسال فراهم شده و در حال حاضر مردم می‌توانند روی گارانتی نامعتبر گروه‌های کالایی موبایل، لپ‌تاپ، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و برخی از قطعات یدکی شکایت ثبت کنند؛ اما درحوزه لوازم خانگی خارجی، به جز کولرگازی و اتوی برقی، سایر لوازم خانگی وارداتی، قاچاق هستند و به همین دلیل در سامانه جامع گارانتی شکایتی از آن‌ها ثبت نمی‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، طرح اولیه سامانه جامع گارانتی در سال ۱۳۹۸ نوشته شده و در حال حاضر با هدف یکپارچه‌سازی خدمات پس از فروش در کشور، فاز نخست آن بهره‌برداری شده است. در این فاز امکان استعلام اصالت گارانتی کالا برای افراد مهیا شده است. این سامانه یکی از زیرسامانه‌های مربوط به حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و یکی از اهداف توسعه آن، حذف رویه‌های کاغذی برای تاییدیه شبکه خدمات پس از فروش بوده است.
مصرف‌کنندگان می‌توانند از طریق استعلام شناسه رهگیری یا IMI در سامانه جامع گارانتی، استفاده از اپلیکیشن سامانه جامع تجارت و استفاده از کد دستوری *۴*۷۷۷۷# اصالت گارانتی کالای خود را استعلام کنند. اخیرا درباره جزئیات امکانات سامانه جامع گارانتی و کالا‌هایی که امکان شکایت از آن‌ها وجود دارد، احسان تشکری، مسئول فنی سامانه جامع گارانتی، توضیحاتی درباره جزئیات این سامانه ارائه کرده که در این گزارش به بخش‌های مهمی از آن پرداخته‌ایم.

 امکانات سامانه جامع گارانتی

مخاطب اصلی این سامانه در درجه اول مصرف‌کنندگان و در درجه دوم شرکت‌های خدمات پس از فروش هستند. در این سامانه مصرف‌کننده می‌تواند از اصالت گارانتی کالای خود مطمئن شود. به عبارت دقیق‌تر برای خرید کالا‌های دارای کد یا شناسه رهگیری و کالا‌های سیم‌کارت‌خور دارای IMEI، مصرف‌کننده قبل از خرید می‌تواند در سامانه جامع گارانتی با استعلام این کد رهگیری از اصالت گارانتی کالای خود مطمئن شود. همچنین اگر مصرف‌کننده از شرکت خدمات پس از فروش شکایت داشته باشد، این شکایت همان روز بررسی و به کارتابل شرکت گارانتی کننده ارسال می‌شود و این شرکت هفت روز زمان دارد تا این مورد را بررسی کند. در این مرحله اگر صلح صورت نگیرد و رضایت حاصل نشود شکایت به سامانه بازرسی وزارت صمت ارسال خواهد شد.

گفتنی است طبق گفته‌های مسئول فنی سامانه جامع گارانتی، فرایند ثبت شکایت از ابتدای سال ۱۴۰۲ فراهم شده و در این مدت ۳۰۰ شکایت در این سامانه ثبت شده که از این بین بیش از ۲۰۰ شکایت مختومه شدند و به صلح رسیدند و بقیه در حال بررسی هستند.

امکان دیگری که در این سامانه وجود دارد، به نمایش گذاشتن شرکت‌های گارانتی کننده غیرمجاز است که از طریق اتحادیه‌ها یا مصرف‌کنندگان معرفی شدند. در کنار این امکان، شرکت‌های گارانتی کننده معتبر با طبقه‌بندی نیز معرفی شده است. به طور مثال اگر مصرف‌کننده قصد خرید لپ‌تاپ با برند خاصی را دارد می‌تواند در سامانه جامع گارانتی، شرکت‌های گارانتی کننده معتبر در آن برند را شناسایی کنند. در این سامانه مردم می‌توانند نظرات خود را ثبت کنند و نمره‌ای که ارزیاب به این شرکت داده را نیز ببینند و بر اساس آن تصمیم بگیرند. همچنین با هدف حذف کارت‌های گارانتی فیزیکی، مصرف‌کنندگان در این سامانه کارتابلی دارند که در آن تمام وسایلی که خریداری کرده و گارانتی آن‌ها فعال شده، به ثبت رسیده است.

در سامانه جامع گارانتی برای شرکت‌های گارانتی کننده نیز امکاناتی وجود دارد؛ از جمله اینکه تاییدیه خدمات پس از فروش برای کالا‌های وارداتی در گذشته به صورت کاغذی صادر می‌شد، اما اکنون فرایند کاملاً سیستمی شده است و کارشناس وزارت صمت درخواست‌ها را پس از بررسی، تایید یا رد می‌کند. شرکت‌ها نیز می‌توانند از وضعیت کالا‌هایی که گارانتی کرده‌اند اطلاع پیدا کنند.

 از گارانتی نامعتبر کدام کالا‌ها می‌توانید شکایت کنید؟

در حال حاضر گروه‌های کالایی موبایل، لپ‌تاپ، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و برخی از قطعات یدکی در سامانه جامع گارانتی تاییدیه خدمات پس از فروش گرفته‌اند که مردم می‌توانند روی آن شکایت ثبت کنند. البته به گفته مسئول فنی سامانه جامع گارانتی، بهترین نحوه پاسخگویی از سمت گروه لوازم خانگی است که ۹۹ درصد آن کالا‌های تولید داخل هستند. اما درباره کالا‌های وارداتی، به جز کولرگازی و اتوی برقی، سایر لوازم خانگی وارداتی، قاچاق هستند و به همین دلیل در سامانه جامع گارانتی شکایتی از آن‌ها ثبت نمی‌شود.

منبع: ایران جیب

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->