رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

فرمانده کل سپاه: عقب‌نشینی دشمنان از سرزمین‌های اسلامی نتیجه مقاومت است

  • کد خبر: ۱۶۵۸۰۷
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
فرمانده کل سپاه: عقب‌نشینی دشمنان از سرزمین‌های اسلامی نتیجه مقاومت است
فرمانده کل سپاه با اشاره رشادت‌های رزمندگان در سال‌های دفاع مقدس و بعد از جنگ گفت: امروز عقب‌نشینی دشمنان از سرزمین‌های اسلامی نتیجه جهاد و مقاومت است.

به گزارش شهرآرانیوز، دومین گردهمایی بزرگ «قهرمانان خط شکن» در سالروز فتح خرمشهر با حضور فرماندهان دوران دفاع مقدس و به همت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

در این گردهمایی سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه، احمد غلامپور، اسدالله ناصح، عبدالحمید رئوفی‌نژاد، نبی‌الله رودکی، علی فدوی، علی فضلی، ابوشهاب، شادمانی، چهارباغی، حمید نیا، سلیم آبادی و خانواده شهیدان والامقام دقایقی، همدانی، همت، بروجردی و خانواده ۲۲ شهید فرمانده گردان و ۷۰۰ فرمانده گردان دوران دفاع مقدس حضور داشتند.

سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه در این مراسم دقایقی به سخنرانی پرداخت و گفت: خداوند متعال را سپاس می‌گویم از اینکه در این روز آسمانی، روزی که یکی از ایام الهی است، روز فتح خرمشهر در محضر فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس و خانواده شهدا هستم.

وی افزود: امروز سالروز یک رخداد عظیم در تاریخ کشور ما پس از انقلاب است. سالروز نگین مقاومت، آزادی ستاره درخشان سپهر دفاع روی زمین، سالروز سند اراده و همت بلند ایران سربلند برای حفظ آب و خاک این سرزمین مقدس، سالروز فتح خرمشهر و بازگرداندن این شهر به پیکره ایران عزیز است. سالروز درخشش جهاد و روحیه شهادت طلبی است.

سرلشکر سلامی ادامه داد: سوم خرداد در ۴۱ سال پیش یکی از زیباترین روز‌های این ملت بود. شهیدان بزرگی در آن روز و بعد به شهادت رسیدند که یادشان در اذهان و تاریخ پیش رونده این امت همواره با اعتقاد و افتخار و احترام گرامی داشته خواهد شد.

وی گفت: نمونه این شهدا سرلشکر حاج احمد کاظمی بود که سلاحش هنگام آزادی این شهر، سلاح مقاومت ما است. سرلشکر حسین خرازی که همچنان جانبازی‌های این مرد در یاد ما هست. همچنین مرد عرصه شکست دادن قدرت‌های به ظاهر بزرگ شهید قاسم سلیمانی.

فرمانده کل سپاه بیان داشت: همه این‌ها یک پیکره و روح واحد هستند. همه صحابی عاشورای ۶۱ هجری هستند. درود می‌فرستیم به ارواح طیبه آنان که از زندگان هستند و نزد خدا روزی می‌خورند. یاد آن‌ها را همیشه گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: شهادت و جهاد حادثه متوقف شده در برهه‌ای از زمان نیست و هیچ وقت به تاریخ نمی‌پیوندد. قهرمانان جهان از خاطر تاریخ نمی‌روند و نمی‌میرند. آن‌ها با زمان پیش می‌روند چه در حیات ظاهری باشند و چه چشم فروبندند، زنده‌تر از زندگان هستند.

سرلشکر سلامی اظهار داشت: جنگ چیزی نیست که وقایعش در درونش دفن شود. یک ملت اگر از هویت و استقلال و فرهنگ خود دفاع نکند، برای همیشه از تاریخ حذف می‌شود و اسیر و ذلیل و تسلیم و فقیر خواهد شد. چنین کشوری از تاریخ جا می‌ماند و هویتش به یغما می‌رود، اگر در یک مقطع درست و قوی عمل نکند.

وی گفت: آثار جنگ برای هشت سال نیست، برای هشت هزار سال است. با شهادت شرف و اعتبار یک ملت می‌ماند. این مشعل هرگز کم فروغ نمی‌شود. قدرت می‌دهد و روحیه می‌بخشد.

فرمانده کل سپاه افزود: شما رزمندگان در کنار، ولی امر مسلمین ماندید و ملت را آزاد کردید. مثل برخی از ناجوانمردان نبودید که سر بزنگاه میدان جهاد را ترک می‌کردند. اینگونه بود که کشور درخشید. راه شما را جوانانی ادامه دادند که قامت و سیمای دیروز شما را داشتند. قدم‌های ثابت و قلب‌های مطمئن دارند و سینه خاکریز‌های دشمن را می‌شکافند و سرزمین‌های اسلامی را آزاد می‌کنند.

وی ادامه داد: هم شهادت و هم جهاد جاری است. در یمن و لبنان می‌گویند به پشتوانه این جوانان ایستاده‌ایم و در عراق و سوریه و افغانستان و پاکستان این روحیه وجود دارد.

سرلشکر سلامی خاطرنشان کرد: خرمشهر هنوز و هر روز آزاد است. شرفی که شما آفریدید تکرار می‌شود. اگر آن روز آنجا را امن نکرده بودید امروز هم اشغال بود. شما سند آزادی و کارنامه شرف یک ملت هستید. شما زینت ولایت هستید. شما هنوز فرمانده‌اید و خطوط را حفظ و امن می‌کنید.

وی گفت: این کشور امروز رو به پیشرفت است و رهبرش در قلب مقاومت صحابی فراوان تمام‌نشدنی دارد که همه با وفا و فداکار او را در حلقه محبت خود گرفتند، این زیبا‌ترین تصویر امت است. امتی که صبر و فداکاری می‌کند تا حادثه مسجد کوفه و عاشورا تکرار نشود، امروز اوضاع کاملاً متفاوت است، عاشورا یکبار به وقوع پیوست، اینکه چرا امام اجازه داد زیباترین گوهر هستی به شهادت برسد، یعنی مبارزه را نباید ناتمام گذاشت. حج را می‌شود ناتمام رها کرد، اما جهاد را نه.

فرمانده کل سپاه بیان داشت: امروز هم آثار آن جهاد و شهادت را با عقب‌نشینی دشمن از سرزمین‌های اسلامی می‌بینیم، افسردگی صهیونیست‌ها و ناکامی آمریکا را هم دیدیم. پیشانی‌بند‌های رزمندگان همچنان بر جبین است. شما کار بزرگی کردید و تاریخ ساختید، کار شما و تأثیراتش ابدی است.

همچنین در این مراسم سردار نائینی مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گزارشی از چگونگی تاریخ شفاهی فرماندهان خط شکن ارائه کرد.

نائینی ضمن تبریک دهه کرامت و ولادت دو گوهر گیتی حضرت ثامن‌الائمه علی بن موسی الرضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علی‌ها و مصادف‌شدن سالروز حماسه سوم خرداد با این ایام گفت: خداوند را شاکریم که افتخار و توفیق میزبانی دومین گردهمایی قهرمانان خط‌شکن، فرماندهان گردان‌های رزمی و تخصصی یگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در دوران دفاع مقدس، در این روز بزرگ تاریخی و در شرایط جنگ روایت‌ها داریم.

وی با اشاره به گردهمایی قهرمانان خط‌شکن اظهار کرد: این نشست‌ها بهانه و فرصتی است برای یادآوری و مرور رشادت‌ها و مجاهدت‌های دوران پرافتخار دفاع مقدس، دوره‌ای که شالوده قدرت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران است.

نائینی با تأکید بر اینکه همایش قهرمانان خط شکن، زمینه‌ای برای پیوند نسل‌ها است، افزود: این همایش زمینه‌ای برای پیوند نسل امروز و فردا به نسلی که در یک دوره سخت، اما پرصلابت، انقلاب اسلامی را از یک خطر حتمی در مقابله با جبهه عظیم استکبار جهانی، به سلامت عبور داد، است.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه یکی از مختصات دوران دفاع مقدس، وجود چهره‌های جوان در همه سطوح طرح‌ریزی، هدایت به‌ویژه در عرصه‌های دفاعی و امنیتی است، گفت: جوانان پرورش‌یافته در عصر و مکتب امام خمینی (ره)، انسان‌های مؤمن به اهداف انقلاب اسلامی، شجاع و برخوردار از اعتماد به نفس که به تعبیر مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای عزیز، همگی قهرمان ملی بودند.

وی اظهار کرد: پاسدارانی که در دوران دفاع مقدس منشأ تحول بودند؛ یگان‌های سپاه را تشکیل دادند، بسیج مردمی را محقق ساختند، عملیات‌های بزرگ را با سربلندی، ابتکار، خلاقیت و پیروزی، عقلانیت و ایمان و معنویت فرماندهی کردند. زمین و دشمن را قبل از عملیات به‌خوبی می‌شناختند؛ و بار‌ها به ارتش دشمن که ارتشی سازمان‌یافته، مجهز به به‌روزترین تجهیزات دنیا و ژنرال‌های پیر و باتجربه بود، شکست را تحمیل کردند.

سردار نائینی از فتح خرمشهر یاد کرد و آن را علاوه بر اینکه یک پیروزی بزرگ و قله درخشان در فهرست نبرد‌های دوران دفاع مقدس برشمرد، نقطه عطفی مهم در تاریخ انقلاب اسلامی مطرح کرد و گفت: همین فرماندهان گردان‌ها در یک نبرد سه‌ماهه در فتح‌المبین و بیت‌المقدس از فروردین تا سوم خرداد ۱۳۶۱، ۳۶ هزار نفر از ارتش بعث عراق را به اسارت درآوردند.

وی تأکید کرد: فرماندهان قهرمان ما در گردان‌های رزمی گنجینه‌ای بی‌بدیل از تاریخ جنگ و خاطرات دوران دفاع مقدس هستند؛ فرماندهانی که با حضور در صحنه‌های نبرد مستقیم با دشمن، از خط‌شکنی تا تثبیت خطوط دفاعی، نقش مهم و برجسته‌ای برعهده داشتند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اینکه فرمانده گردان‌ها در بیان روایت‌ها به جزئیات بیشتری توجه دارند، گفت: روایت جزئیات حوادث صحنه نبرد، درواقع روایت حماسه‌ها، مقاومت‌ها، ایثارها، شهادت‌ها، پیروزی‌ها و عدم‌الفتح‌هاست که در گردان‌ها رخ داده است.

وی اظهار کرد: غافلگیر کردن، دورزدن دشمن، متحیر ساختن ژنرال‌های دشمن، خلاقیت‌ها و ابتکارات تاکتیکی، رمز و راز خط‌شکنی‌ها، جلوه‌های حماسی و معنوی را باید در روایت فرمانده گردان‌ها جست‌وجو کرد و از زبان آن‌ها شنید.

سردار نائینی یکی از رویکرد‌های اصلی و اولویت‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را گفتگو با فرماندهان گردان‌ها در قالب تاریخ شفاهی برای ثبت روایت مستند و متقن از صحنه جنگ و تکمیل سایر روایت‌های اسنادی و شفاهی بیان کرد و گفت: سپاه پاسداران در یگان‌های خود ۳۵۲۴ فرمانده و جانشین گردان در دوران دفاع مقدس داشته است که ۱۹۷۸ نفر فرمانده گردان رزمی هستند. عدد ۳۵۲۴ نفر، فرماندهان گردان‌های سرزمینی پیشمرگان کرد، گردان‌های عشایری بلوچستان، گردان‌های پشتیبانی رزمی و خدمات رزمی را هم شامل می‌شود.

وی به فرمانده گردان‌هایی که به شهادت رسیده‌اند اشاره و بیان کرد: در دوران دفاع مقدس ۹۳۷ نفر از فرمانده گردان‌های سپاه به شهادت رسیده‌اند.

مشاور فرمانده کل سپاه از انتشار روایت‌های فرماندهان گردان‌های رزمی در قالب کتب سندی خبر داد و بیان کرد: با ۶۵۲ نفر از فرماندهان گردان‌های رزمی در متن جنگ و حین نبرد یا بلافاصله پس از عملیات‌ها گفتگو شده که بهترین و مستندترین روایت‌های دوران دفاع مقدس می‌باشد و مجموعه تدوین‌شده آن یک اثر ۶۰ جلدی اسنادی است.

وی اظهار کرد: تاکنون تاریخ شفاهی و خاطرات ۱۶۰۰ نفر از فرماندهان گردان‌های دوران دفاع مقدس توسط مرکز با همکاری مرکز حفظ آثار استان‌ها ضبط و ثبت شده است.

سردار نائینی با اشاره به اولین گردهمایی قهرمانان خط‌شکن یادآور شد: در اولین گردهمایی قهرمانان خط‌شکن که در سوم خرداد سال قبل برگزار گردید، از ۴۵۰ نفر از عزیزانی که حداقل در سه عملیات نقش فرماندهی داشتند و خاطرات آن‌ها هم ثبت و ضبط شده بود توسط سردار سلامی فرماندهی محترم کل سپاه تقدیر شد.

وی افزود: امروز در دومین گردهمایی قهرمانان خط‌شکن در سوم خرداد ۱۴۰۲، مزبان ۵۳۰ فرمانده گردان رزمی و ۱۹۸ فرمانده گردان تخصصی و ۲۳ نفر از خانواده معظم شهیدان فرماندهان گردان هستیم.

بنا بر این گزارش در این برنامه از خانواده‌های ۲۳ شهید فرمانده گردان‌های دوران دفاع مقدس، شهید مرتضی یاغچیان، شهید محمدرضا پوراسماعیلی، شهید قربانعلی عرب، شهید علی قمراسماعیلی، شهید ابراهیم علی‌معصومی، شهید الیاس ارجمند، شهید غلامرضا پروانه، شهیدسیدعلی منصوری، شهید حمید صالح‌نژاد، شهید محمدعلی مشهد، شهید جعفر جنگروی، شهید خلیل مطهرنیا، شهید اردشیر خواست خدایی، شهید جواد عابدی، شهید علی ایرانمنش، شهید فریبرز پناهی، شهید محمود قلی‌پور، شهید درویش‌علی شکارچی، شهید رمضان‌علی صحرایی، شهید مهدی بهادربیگی، شهید سیدرسول اشرف، شهید علی‌مومن طیبی، شهید مسعود غفاری تقدیر شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->