وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟
سرخط خبرها

دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور: انتظار تغذیه فرهنگی ایران را از مشهد داریم

  • کد خبر: ۱۶۷۱۲۰
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور: انتظار تغذیه فرهنگی ایران را از مشهد داریم
مجید امامی با حضور در مشهد گفت: ما در مشهد انتظار تغذیه فرهنگی ایران را داریم. ما می‌خواهیم با مشهد و در مشهد جان و روح مصرف‌کننده فرهنگی ایران سیراب شود.

به گزارش شهرآرانیوز، مجیدامامی، دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور، در نشست هم‌اندیشی با مدیران پارک علم و فناوری خراسان رضوی که امروز ۱۰ خرداد ماه در مشهد برگزار شد، گفت: از برنامه‌های تحولی دولت حوزه صنایع فرهنگی است و در اصل ارتقای کمی و کیفی تولید و مصرف فرهنگی ایرانی اسلامی مورد تأکید است. این موضوع در سند تحول دولت هم دیده شد و یکی از زیر‌برنامه‌های دولت سیزدهم همین توجه به صنایع فرهنگی است.

به گفته دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور، ریل‌گذاری مدیریت فرهنگی دولتی اساسا نسبت جدی و عمیقی با اقتصاد فرهنگ، تولید فرهنگ‌بنیان و خود‌کفایی فرهنگ‌بنیان دارد و به‌صورت همه‌گیر متولیان فرهنگی در ایران منتظر یکسری فعالیت‌های سنتی یا هزینه برای یکسری منابع متمرکز هستند.

وی افزود: قطع و محدود‌شدن منابع متمرکز این فرصت را در طول پنج سال گذشته به وجود آورده تا متولیان فرهنگی در بدنه دولت و دستگاه حاکمیتی متذکر خصلت درون‌زای اقتصاد فرهنگی شوند و این چاره‌ای به‌جز توجه به بخش خصوص و مردمی ندارد.

این مسئول کشوری یادآور شد: در برنامه تحول، این الزام وجود داشت که از دستاورد‌ها و موانع در حوزه اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی کشور سخن بگوییم و در واقع شعار ندهیم، بلکه عمل کنیم. مانع نسازیم و رفع مانع کنیم. در پارک‌های علم و فناوری توجه کمتری به صنایع خلاق شده بود، ولی توجه پارک علم و فناوری خراسان، این نگاه راهبردی را به صنایع خلاق و هویت‌ساز دارند و این نشان می‌دهد که مشهد به جایگاه اصلی‌اش که تغذیه فرهنگی ایران است، بر‌می‌گردد.

وی تصریح کرد: ما در مشهد انتظار تغذیه فرهنگی ایران را داریم. ما می‌خواهیم با مشهد و در مشهد جان و روح مصرف‌کننده فرهنگی ایران سیراب شود. اگر روزی یک زیارت سالانه کفایت می‌کرد، امروز در کنار این زیارت که مغز مصرف ایرانیان است نیازمند انبوهی از دستاوردها، صنایع، خدمات و فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگ‌بنیان است. به‌دلیل اینکه هم بازار مکاره‌ای در حوزه صنایع فرهنگی در دنیای امروز وجود دارد و هم تغییرات نسلی و تغییر در نظام کار، اقتصاد و مصرف است.

امامی در ادامه افزود: دنیا به‌سمت اصالت فراغت حرکت می‌کند و از طرفی بسیاری از نهاد‌ها و امور اصلی زندگی آموزش، اطلاع‌رسانی به‌سمت حوزه فرهنگ‌بنیان‌ یا فراغت‌بنیان حرکت می‌کند. مسلما اگر به صنایع فرهنگی توجه نکنیم، آموزش، اطلاع‌رسانی و هویت‌سازی، مدیریت نسلی و مدیریت روانی جامعه را از دست می‌دهیم.

به گفته دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور، در این حوزه‌ها خیلی کار نشده است و در واقع یک غفلت ۲۰ ساله را پوشش دادیم. در اولویت‌های فرهنگی عمومی کشور، یکی از اولویت‌های فرهنگی ارتقای کمی و کیفی تولید مسائل فرهنگی ایرانی اسلامی است.


امامی یادآور شد: ما فناوری را فقط در حوزه معدن به‌طور مثال نمی‌بینیم ولی واقعیت این است که طلا و جواهر اصلی ما می‌تواند ادبیات کهن ما مثل فردوسی، عطار و خاقانی باشد که ما نتوانستیم آن‌ها را بعد از این همه سال فراوری کنیم و  نوجوان کشورمان باید جذب شخصیت‌های کارتون‌های کره‌ای شو‌د که با فرهنگ ما هم سازگار نیست.

وی اضافه کرد: خوشبختانه پارک خراسان در این خصوص پیش‌گام بوده است و ظرفیت‌های خوبی هم دارد و ‌می‌تواند پیشانی تحول صنایع فرهگی ایران و صنایع نرم باشد. با بیشتر ارگان‌های مرتبط مذاکرات انجام دادیم تا پلی از این کاربران دولتی برای فعالیت بخش خصوصی بهره ببریم. باید بسته نیازها در پارک‌های علم و فناوری آماده شود و از آن برای رفع چالش‌ها بهره برد.

دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور ادامه داد: اگر هوش مصنوعی در کشور ما فهمیده می‌شد، ما امروز فیک‌نیوز نداشتیم. در حوزه سوغات زیارت ما می‌توانیم یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سوغات زیارت باشیم، حتی دروازه‌های غربی هم یکی از محافل و بازارهای ثبات می‌تواند باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->