بقائی: مذاکرات با تبادل پیام از طریق وزیر خارجه عمان ادامه دارد توافقات تهران-تاشکند برای ارتقای سطح همکاری‌ها اکونومیست: احتمالا شمار شهدای جنگ غزه ۱۰۹ هزار نفر باشد اعضای فراکسیون مستقلین مجلس با رئیس‌جمهور دیدار خواهند کرد روایت یک دیدار | اشرف گرامی از دومین تجربه حضورش به عنوان یکی از نمایندگان جامعه کارگری نزد مقام معظم رهبری می‌گوید تاکنون ۱۵۰۰ فلسطینی در جنگ غزه بینایی خود را از دست داده‌اند معرفی وزیر اقتصاد به مجلس به تعویق افتاد ترکیه برای میزبانی مذاکرات صلح اوکراین اعلام آمادگی کرد استقبال رسمی عارف از نخست وزیر ازبکستان در تهران (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) + فیلم آیت‌الله علم‌الهدی: جهاد خدمت‌رسانی نقطه قوت نظام اسلامی است | نقش تحسین برانگیز هلال‌احمر در کنترل حادثه بندر شهید رجایی وزیر ارتباطات: سرعت ۵۰۰ مگابیت در ثانیهٔ اینترنت همراه فراگیر خواهد شد عراقچی به عمان سفر کرد (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) ساعت برگزاری دور چهارم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا مشخص شد (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) تصویب طرح دوفوریتی فوق‌العاده خاص برای شهرداری‌ها و کارکنان اجرایی کشور + فیلم ادامه تنش قاهره و تل‌آویو بر سر غزه | مصر تعیین سفیر جدید برای تل‌آویو را به تعویق انداخت تشدید تدابیر امنیتی در بغداد پیش از برگزاری اجلاس سران عرب مخالفت محمود عباس با مدیریت غزه توسط آمریکا وزیر خارجه: از هیچ کوششی جهت کاهش تنش میان کشور‌های همسایه دریغ نمی‌کنیم استقبال ترامپ از پیشنهاد پوتین برای مذاکره مستقیم با کی‌یف قالیباف: باید برای اثبات کارایی و کارآمدی دین، در اداره جامعه بکوشیم آخرین اخبار از دور چهارم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا به میزبانی عمان (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) «سیدعلی مدنی‌زاده» برای تصدی پست وزارت اقتصاد به مجلس معرفی می‌شود+بیوگرافی و سوابق بیانیه مشترک اوکراین و اتحادیه اروپا | آتش‌بس بی‌قیدوشرط با روسیه تظاهرات در تل‌آویو با درخواست توقف جنگ و بازگرداندن فوری اسرا ابراز نگرانی یونیسف: طرح اسرائیل برای امدادرسانی انتخاب بین کوچ یا مرگ است هند، پاکستان را به نقض آتش‌بس متهم کرد لیبرمن: روابط اسرائیل و آمریکا در بدترین وضعیت قرار دارد نخست‌وزیر پاکستان: در جنگ با هند پیروز شدیم
سرخط خبرها

راه‌آهن بستان‌آباد-خاوران با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد

  • کد خبر: ۱۶۸۳۰۱
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
راه‌آهن بستان‌آباد-خاوران با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد
رئیس جمهور مسیر ریلی ۴۴ کیلومتری بستان‌آباد-خاوران را به‌عنوان بخشی از پروژه راه‌آهن میانه-تبریز افتتاح کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی در دومین روز از سفر استانی دولت مردمی به آذربایجان شرقی، مسیر ریلی بستان‌آباد-خاوران را افتتاح کرد.

‌رئیس‌جمهور در سخنان کوتاهی در آئین افتتاح این مسیر ریلی، با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر توجه ویژه به آسایش و رفاه مردم، بر اهتمام دولت برای تحقق این مهم تاکید کرد و گفت: احداث این مسیر ریلی یکی از مطالبات مردم استان آذربایجان‌شرقی در دور دوم سفر‌های استانی بود که با همت و تلاش دولت پس از وقفه‌ای ۲۳ ساله به سرانجام رسید.

آیت‌الله رئیسی ضمن ابراز خرسندی از تحقق وعده دولت به مردم آذربایجان‌شرقی افزود: اینکه سفر زیارتی مشهد‌مقدس به‌عنوان نخستین مقصد این مسیر ریلی انتخاب شده و مسافران آن نیز خانواده معظم شهدای دفاع‌مقدس، مدافعین حرم، مدافعین امنیت و سلامت هستند، به برکات آن خواهد افزود.

به گزارش شهرآرانیوز، این مسیر ریلی به طول ۴۴ کیلومتر با هدف کاهش ۱۱۴ کیلومتر از طول مسیر اتصال مرکز شمال غرب به شبکه ریلی با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان طراحی و اجرا شده و ارزش روز آن بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است.

یکی از مهمترین مزایای بهره برداری از راه آهن بستان آباد-خاوران کاهش ۴ ساعت از زمان سفر با قطار از پایتخت به تبریز نسبت به مسیر ریلی موجود است که در حال حاضر ۱۲ ساعت زمان می‌برد.

با توجه به اینکه زمان سفر ازطریق جاده ۸ ساعت است مسافران جاده را به ریل ترجیح می‌دهند که با افتتاح این مسیر ریلی علاوه بر افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق ریل، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و ارتقاء شاخص‌های حمل و نقل ریلی در منطقه را شاهد خواهیم بود.

راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- خاوران به طول ۲۰۳ کیلومتر در ۱۰ قطعه با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور طراحی و اجرا شده که حدفاصل میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال‌های گذشته ساخته شده است.

با افتتاح مسیر بستان‌آباد-‌خاوران و ایستگاه راه‌آهن خاوران این محور به ویژه در بخش مسافری از منطقه خاوران شهر تبریز تا تهران آماده بهره برداری است.

این پروژه از نظر شیوه اجرایی با تاکید بر کیفی بودن روش‌ها و همچنین از نظر توجه به حمل و نقل ترکیبی، سهولت دسترسی و کاهش زمان سفر یکی از طرح‌های ریلی مهم کشور محسوب می‌شود.

خط‌آهن بستان آباد- خاوران اولین مسیر ریلی کشور است که از ابتدا دو خطه طراحی و اجرا شده است. احداث بزرگترین تونل دوخطه ریلی کشور در این محور به طول ۳کیلومتر و بزرگترین پل قوسی دو خطه ریلی کشور به طول یک کیلومتر با ۲۰ دهانه ۵۰ متری و با ارتفاع ۴۰ متری ستون‌ها از ویژگی‌های بارز این خط آهن است.

استفاده از قالب لغزنده در عرشه پل‌های بزرگ از دیگر اقدامات ویژه این مسیر ریلی است.

استفاده از ابزار دقیق برای پایش رفتار زمین شناسی حین حفاری تونل‌ها نیز یکی دیگر از موارد قابل اشاره در اجرای این مسیر ریلی است که ضمن افزایش دقت در اجرا، ایمنی کار را نیز افزایش می‌دهد و موجب شده است هیچ حادثه‌ای برای کارگران حین اجرا روی ندهد.

بهره‌مندی از توان و تخصص مهندسان ایرانی با استفاده از تولیدات داخلی در راه‌آهن بستان‌آباد - خاوران از ویژگی‌های این طرح است.

برای اولین بار تمامی ادوات زیرسازی و روسازی استفاده شده در این مسیر ریلی از جمله بالشتک‌های بزرگ مقیاس، تولید داخل است که موجب کاهش ۶۰ درصد از هزینه‌ها در این بخش نسبت به گذشته شده است. همچنین تمامی ورق‌های خاص به کار رفته در عرشه پل‌های مسیر نیز تولید داخل و ساخت کارخانه اکسین اهواز است که پیش از این تماما وارداتی بوده است.

تمامی ریل به‌کار رفته در این مسیر و تراورس‌ها تولید داخل است به نحوی که می‌توان گفت این پروژه موجب شکستن سد‌های بسیاری برای رسیدن به خودکفایی در ساخت خطوط ریلی کشور است. طراحی مسیر و نوع اجرای تونل‌ها و گالری‌ها به نحوی است که امکان برقی شدن مسیر وجود دارد.

پیش‌بینی جانمایی و امکان احداث ایستگاه مشترک در خاوران با قطار درون‌شهری از دیگر امکانات این مسیر ریلی است که باز هم برای اولین بار در حین احداث این موضوع مورد توجه قرار گرفته و لحاظ شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->