برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

فضای‌مجازی فصل مشترک داستان‌های «مجاز» است

  • کد خبر: ۱۶۸۳۱۷
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
فضای‌مجازی فصل مشترک داستان‌های «مجاز» است
نویسنده کتاب «مجاز» گفت: داستان‌های این مجموعه داستان تماما خط اشتراکی با یکدیگر دارند. بهم پیوسته نیستند، شخصیت‌ها مستقل‌اند اما یک عنصر تکرار شونده دارند که هم طرح جلد کار و هم عنوان کتاب همه به همان فصل مشترک آثار اشاره دارند.

به گزارش شهرآرانیوز، آیین رونمایی و جشن امضای کتاب مجموعه داستان کوتاه مجاز به قلم جواد ترشیزی عصر دیروز، ۱۸ خرداد، با حضور نویسنده اثر، حسین عباس‌زاده نویسنده و منتقد ادبی و جمعی از دوست‌داران کتاب در کافه‌کتاب‌آنجا برگزار شد.

در ابتدای این نشست جواد ترشیزی با بیان اینکه «مجاز» به فضای مجازی اشاره دارد گفت: بیش از یک دهه قبل رمان دیگری با نام «دیوار بهشت» نوشتم که کاری عامیانه بود و سال ۹۰ به رشته تحریر در آمد.

این نویسنده بیان کرد: قطار ابدی اولین داستان بلند من بود که به چاپ رسید، شخصیت‌ها، مکان‌ها و فضاها در آن اثر مابه‌ازای بیرونی نداشتند علت اینکه اولین کارم برای چاپ یک داستان‌بلندبود، اقبال ناشران به داستان بلند بود چراکه داستان‌بلند بازگشت سرمایه دارد.

ترشیزی با بیان اینکه داستان‌های مجاز همه سال ۹۵ و ۹۶ نوشته شدند، اظهار کرد: این داستان‌ها با این تصمیم که تبدیل به یک مجموعه داستان بشوند نگاشته شدند. به این علت که این داستان‌ها تماما خط اشتراکی با یکدیگر دارند. بهم پیوسته نیستند، شخصیت‌ها مستقل‌اند اما یک عنصر تکرار شونده دارند که هم طرح جلد کار و هم عنوان کتاب همه به همان فصل مشترک آثار اشاره دارند.

وی بیان کرد: نویسندگان داستان کوتاه بعضا این حس را دارند تا مجموعه داستانی بهم پیوسته را بنگارند من هم از این قاعده مستثنی نیستم. شبکه‌های اجتماعی سبک زندگی، ارتباطات، زندگی کاری و تمام تجربه ما را تحت الشعاع قرار داده‌اند. تمام روزمره‌گی ما تحت‌تاثیر فضای‌مجازی است. طراحی جلد کتاب هم مبین توجه تمام جامعه به فضای مجازی است.

نویسنده «مجاز» اظهار کرد: نشر اریش تازه کارش را شروع کرده اما مدیر این انتشارات بسیار دغدغه زبان و ادبیات دارد و آثار را بسیار پاکیزه و تمیز به چاپ می‌رساند، این نشر در ابتدا کارش را با آثار فلسفی آغاز کرد اما از سال گذشته به ادبیات داستانی و شعر نیز پرداخت و احتمالا عناوین ادبی بیشتری را به مجموعه‌اش اضافه کند و تا کنون حدود ۵۰ عنوان کتاب را به چاپ رسانده است.

او در خصوص تبدیل این داستان‌ها به کتاب صوتی گفت: تصمیم تبدیل «مجاز» به کتاب‌صوتی به عهده ناشر است و براساس نوع قراردادم با ناشر به این موضوع هم فکر می‌کنیم.

جواد ترشیزی عنوان کرد: «مخروط»، «عاشقانه‌ای به روایت هوش مصنوعی»، «ساعتی»، «خبر خوب»، «خبر مرگش»، «شغل آبرومند»، «بسمه‌تعالی، رضایت‌نامه» اسم داستان‌های این کتاب است. این داستان‌ها به هم پیوسته نیستند اما به واسطه ارتباط نامرئی‌ که با یکدیگر دارند دارای یک تِم مشترک هستند و نوشتار و جمع‌آوری آن‌ها نیز به شکلی بوده که برای یک مجموعه نگاشته‌شده‌اند چراکه در کنار یکدیگر معنا می‌یابند.

ترشیزی تصریح کرد: امیدوارم در پنج یا شش ماه‌ آینده بتوانم مجموعه داستانی دیگر که شامل گزیده‌ آثارم است را به چاپ برسانم آثاری که در جشنواره‌های مختلف جوایزی راکسب کرده‌اند.

حسین عباس‌زاده، نویسنده و منتقد ادبی نیز در ادامه این نشست گفت: داستان «مخروط» در این کتاب کاراکتری دارد که به خاطر فضای مجازی درگیر مشکلاتی می‌شود، کاراکتر داستان «ساعتی» که یک دزد است هم با استفاده از فضای مجازی اقداماتش در زندگی را پیش می‌برد لذا از لحاظ ساختاری داستان‌های این کتاب داستان‌های محکمی هستند.

این منتقد ادامه داد: زبان نویسنده هم در این داستان‌ها بسیار ساده و بدون اغراق است و مخاطب را درگیر خود می‌کند و اجازه می‌دهد شخصیت‌ها در بستر داستان شکل بگیرند، این پاکیزگی در زبان برای یک داستان بسیار مهم است چراکه اولین چیزی که مورد قضاوت نویسنده قرار می‌گیرد زبان نویسنده است.

عباس‌زاده بیان کرد: بازنویسی کتاب نقش بسیار مهمی در به قوام رسیدن اثر دارد و داستان‌های مجاز هم مشخصا همین روند را طی کرده اند و چندین بار بازنویسی شده‌اند.

گفتنی‌ست در انتهای نشست نویسنده بخشی از کتاب را برای حاضران قرائت کرد.

«مجاز» سومین اثر چاپی این نویسنده جوان و خوش‌فکر مشهدی است که برگزیدگی جایزه ادبی صادق هدایت را در کارنامه کاری خود دارد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->