داوران نهمین جشنوارهٔ تئاتر کوتاه دانشگاه فردوسی مشهد را بشناسید هوتن شکیبا و باران کوثری با «عامه پسند» به خانه‌ها می‌آیند + زمان اکران آنلاین سکانس جنجالی سریال «افعی تهران» درباره معلم که سبب شکایت آموزش‌وپرورش شد + فیلم کتاب قطعات موسیقی «ابوالحسن صبا» به چاپ دهم رسید «مت دیمون» در یک کمدی جدید جواد عزتی به سریال «وحشی» هومن سیدی پیوست نگاهی به کتاب «کورسرخی» نوشته­ عالیه عطایی | روایت هویت و مرز‌ها صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ پرونده قضایی برای عوامل سریال افعی تهران تشکیل شد اقامه نمازجماعت به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت + عکس پخش سریال «مولانا» در شبکه نمایش خانگی نمایشگاه «نگاره‌های ماندگار» در موزه بزرگ خراسان | سیر روح در عالم معنا «زیبا صدایم کن» رسول صدرعاملی کلید خورد شعر همان عشق، همان زندگی | درباره مهرداد اوستا، شاعر غزل‌های خیال‌انگیز محمدرضا فروتن و میترا حجار با «نیلگون» در راه سینما آخرین نشانه‌های نمک نورالدین | نگاهی به فصل پنجم سریال «نون خ»، ساخته سعید آقاخانی کارگردان نمایش «کلنل»: بزنگاه‌های تاریخی ما، زمینه ساز  تولید آثار هنری است
سرخط خبرها

دارابی: سوژه فیلم «مصلحت» دغدغه گروه سازنده بود

  • کد خبر: ۱۶۹۵۶۲
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۸
دارابی: سوژه فیلم «مصلحت» دغدغه گروه سازنده بود
حسین دارابی کارگردان فیلم «مصلحت» در گفت و گو با شهرآرانیوز گفت: دغدغه من و تیم نویسنده و اجرا، اینگونه سوژه‌ها و فضاها بوده است و به شدت برای آن انگیزه داریم. به همین دلیل هم کار برای ما خسته کننده نبود.

در حاشیه اکران مردمی فیلم مصلحت، «حسین دارابی» کارگردان فیلم که کارگردانی فیلم «هناس» را نیز در کارنامه کاری خود دارد، در گفت و گوی اختصاصی با شهرآرانیوز مطالبی درباره فرآیند شکل گیری پروژه فیلم «مصلحت» بیان کرد. این که کار از  کجا آغاز شد و چه بر آن گذشت تا به اکران عمومی برسد. آنچه در ادامه خواهد آمد، ماحصل گفت و گوی شهرآرانیوز با حسین دارابی است.

دارابی: سوژه فیلم «مصلحت» دغدغه گروه سازنده بود

بازخوردهای جذاب و امیدوارکننده از اکران فیلم گرفتیم

فیلم را خیلی دوست دارم. برای آن خیلی زحمت کشیدم و امیدوارم در اکران ها، مردم هم آن را دوست داشته باشند. در هفته اول اکران، وضعیت خوبی داشتیم. هنگامی که در زمان اکران فیلم در کنار مردم حضور پیدا می کردیم یا بازخوردهایی که از اکران فیلم گرفتیم، بسیار جذاب و امیدوارکننده بود. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و مردم هم حسی را که از دیدن این دارند را به دیگران متقل کنند و همه فیلم را ببینند.

«مصلحت»؛ از ایده تا اجرا

پیش از این شروع به ساخت این فیلم، کار دیگی را آغاز کرده بودم و بیش از یک سال هم برای آن زمان گذاشته بودم، اما به سرانجام نرسیده بود. پیش از آن هم کاری را شروع کرده بودم که در پیش تولید متوقف شده بود و به سرانجام نرسیده بود. در نتیجه حال خوبی نداشتم.
آقای «شفاه» در باشگاه فیلم سوره چند طرح را به من ارائه کرد و به من گفت یکی از آنها را انتخاب کنم. طرح «مصلحت» را خواندم و پسندیدم. پس از آن، کار روی فیلمنامه را آغاز کردم. البته در این مدت هم ناامیدی داشتم و مردد بودم که کار به سرانجام می رسد یا نه. در نهایت با تلاش دوستان، کار به سرانجام رسید.

می دانستم کار سختی پیش رو دارم. کار اول من بود. کاری پر از بازیگر و لوکیشن که قصه ملتهب و پیچیده‌ای هم داشت. تلاش کردم و با تیم نویسنده و سازنده وقت گذاشتیم و در نهایت به نتیجه ای رسیدیم که هم خود من بتوانم آن را بفهمم و هم متوجه شویم که چگونه باید آن را بسازیم.

ایده و طرح این فیلم مربوط به سالها پیش بوده است. ناگفته نماند که آغاز کار ما با آغاز کرونا هم همراه شد. به ناچار جریان تولید تعطیل شد. در نهایت، بیش از یک سال طول کشید تا کار به جشنواره برسد.

فیلم با کمترین حذفیات به اکران عمومی رسید

ما حدود ۳ سال صبر کردیم که کیان فیلم حفظ شود و در نهایت توانستیم بقیه را نیز متقاعد کنیم که فیلم مطالب بدی ندارد. به جز چند دیالوگ جزئی و یک پلان، چیزی از فیلم کم نشد.
۳ سال طول کشید تا اجازه اکران عمومی پیدا کنیم. فیلم به صورت رسمی توقیف نشد، اما اجازه اکران هم به آن داده نمی‌شد. قوه قضاییه با این فیلم مشکل داشت. پس از ۳ سال و پس از جلسات متعدد، توانستیم به توافق برسیم و در نهایت هم فیلم با کمترین اصلاحات اکران شد. به نظرم آن فضایی که باید، در فیلم حفظ شده و امیدوارم مردم هم از آن خوششان بیاید. در تصور اولیه ما، فیلم می‌توانست بسیار شعاری باشد. با تیم نویسنده و تولید، مباحث مختلفی مطرح می‌کردیم و روی فیلمنامه و طراحی کار فکر کردیم. اما در نهایت، خروجی فیلم به چیزی که می‌خواستیم و در ذهن داشتیم، بسیار نزدیک شده است.

سوژه فیلم دغدغه گروه سازنده بود

اگر روی حساب و کتاب بخواهیم کار کنیم، ساختن اینگونه فیلم‌ها نمی ارزد. اما این دغدغه من و تیم نویسنده و اجرا بود. عشق و دغدغه ما اینگونه سوژه‌ها و فضاها بوده است و به شدت برای آن انگیزه داریم. به همین دلیل هم کار برای ما خسته کننده نبود. باز هم اگر موضوع جذاب دیگر اینچنینی برای من به صورت دغدغه مطرح شود، حتماً به آن می پردازم. در حال حاضر، کار خاصی در دست اجرا ندارم. در حد چند طرح است که هنوز قطعی نشده و هر زمان به قطعیت رسید، درباره آن صحبت خواهم کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->