پنام زرین، نام ویژه تندیس جشنواره تئاتر فجر رویکردی متفاوت در برگزاری جوایز گرمی ۲۰۲۵ سریال زخم کاری ۵ ساخته می‌شود؟ + فیلم فیلم رگ‌های آبی، نخستین فیلم بخش ویژه جشنواره فیلم فجر رقابت بازیگران زن سینمای ایران برای تصاحب سیمرغ فجر فیلم‌های روز دوم جشنواره فیلم فجر + اسامی و زمان اکران برنامه ترکیبی «برش کوتاه» فیلم‌های کوتاه جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند + تیزر و زمان پخش فیلم صنم جایگزین اثر حذف‌شده جشنواره فجر شد کارگردان فیلم سونسوز: فیلم باید حرفی برای گفتن داشته باشد رونمایی از تصویر پژمان جمشیدی و بیژن بنفشه خواه در فیلم آنتیک + عکس نامزدهای دو بخش جشنواره تئاتر فجر را بشناسید + اسامی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ شکست‌ها و پیروزی‌های فراموش نشدنی | مروری بر عملکرد هنرمندان مشهدی در ۱۰ دوره اخیر جشنواره فیلم فجر استمرار، شرط لازم و کافی موفقیت | گزارشی از همایش بیست سالگی کانون شهید روحی صدایی که در حنجره نماند | بررسی نقش رسانه ها در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی ایران
سرخط خبرها

حلالم کن!

  • کد خبر: ۱۷۰۶۷۴
  • ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
حلالم کن!
توبه حقیقی به‌سادگی میسر نیست، بلکه امر مهمی مثل جبران خطای گذشته، از بخش‌های مهم آن است.

یکی از آدابی که به‌خصوص قبل از اعمال عبادی بزرگی مثل حج بر ما واجب شده است، بازگشت به‌سوی خداوند و توبه است. توبه در اولین مرحله، همان ابراز پشیمانی و شرمندگی از گناه است، اما توبه حقیقی، شرایط و مراحل مختلفی دارد که اولیای دین در احادیث ما برشمرده‌اند.

امام‌صادق (ع) فرموده‌اند: «اذا أردت الحج.. ثم اغتسل بماء التوبه الخالصه من الذنوب و اَلبس کسوه الصِدق و الصَفا و الخُضوع و الخُشوع؛ «هنگامی که قصد حج کردی، با آب توبه خالص، گناهانت را بشوی و لباس راستی و پاکی و خضوع و خشوع را بر تن کن».

در قرآن مجید نیز خطاب به مؤمنان آمده است: «یا ایّها الذین آمَنوا توبوا الی‌ا... توبهً نَصوحاً؛ «ای ایمان‌آوردگان! به درگاه خدا توبه کنید؛ توبه‌ای از روی اخلاص که بازگشت به گناه در آن نباشد». خداوند در آیه دیگری فرموده است: «اِستغفروا ربّکم ثُم توبوا الیه یمتّعکم متاعاً حسناً الی اَجَلٍ مسمّی و یُؤت کلَّ ذی فضل فَضله...؛ از پروردگارتان آمرزش بخواهید و به درگاهش توبه کنید تا شما را از رزقی نیکو، چنان‌که مقرر است، برخوردار کند و هر شایسته انعامی را نعمت دهد...».

اما نکته اساسی این است که توبه حقیقی به‌سادگی میسر نیست، بلکه امر مهمی مثل جبران خطای گذشته، از بخش‌های مهم آن است.

درمورد مراحل صحیح توبه حقیقی در معارف دینی ما گفته شده است: گناهکار ابتدا باید پشیمان شود، سپس گناه را ترک کند و بعد از آن تصمیم بگیرد که خود را به معاصی نیالاید. اگر مالی از دیگران برداشته یا به‌زور گرفته است، آن را به صاحبان اصلی‌اش بازگرداند و اگر صاحبان آن را نمی‌شناسد، به مرجع دینی زمان خود بسپارد.

اگر با آبروی مردم بازی کرده، غیبت کرده یا اتهامی به دیگران وارد ساخته است، آن را با صاحبان حقوق مطرح کند و حلالیت بطلبد و اگر به آن‌ها دسترسی ندارد، تصمیم بگیرد در اولین فرصت ممکن آنان را یافته، عذرخواهی کند؛ و اگر امکان دستیابی به آنان وجود ندارد، از خداوند طلب مغفرت کرده، برای صاحبان حق دعا کند؛ و اگر حقی الهی به گردن دارد، مثلا نماز را ترک کرده، روزه نگرفته و... آن را جبران کرده، تدارک کند؛ و درنتیجه پس از آنکه گناهان خود را با آب توبه شست‌وشو داد، آماده راهیابی به درگاه ربوبی شود.

البته درمورد حلالیت گرفتن از دیگران که به دو بخش مالی و غیرمالی تقسیم می‌شود، بحث دقیقی در احکام شرعی ما وجود دارد که مثلا بخش مالی آن، واجب است، اما درمورد بخش غیرمالی که مثلا آبروی فردی را با غیبت کردن از بین برده است، نظر برخی علما به‌گونه‌ای دیگر است. آن‌ها در پاسخ به این سؤال که برای جبران حق‌الناس غیرمالی مانند غیبت، تهمت و... چه باید کرد، می‌گویند:

درصورت امکان از صاحبان حق حلالیت بطلبید و اگر این کار ممکن نیست، برای آن‌ها کار خیر کنید تا از شما راضی شوند.

اما مباحث مختلفی در باب حلالیت گرفتن وجود دارد؛ اینکه اگرچه در باب حج حلالیت می‌گیریم، این کار، مخصوص و متوقف بر همین موضوع نیست؛ یکی از بزرگان می‌گفت من هرچند روز یک‌بار از همسرم حلالیت می‌طلبم. باید به‌خصوص از نزدیکان خودمان که ممکن است در زمینه‌های مختلف به آن‌ها ظلم کرده باشیم، حلالیت بطلبیم. نکته مهم دیگر این است که ما در اسلام، اقرار به گناه نداریم و اقرار به گناه، خود گناه است. باید مواظب باشیم که به بهانه حلالیت گرفتن، باز گرفتار گناه نشویم.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمودند: «فردی که گناه بین خود و خدا را می‌پوشاند، خداوند او را می‌بخشد. ولی اگر آن را بگوید، خدا او را خوار می‌کند». اگر انسان ظلم مادی به شخصی کرده است، باید بگوید و حلالیت بگیرد و جبران کند، ولی درمورد مسائل آبرویی و ناموسی که ممکن است بیان آن تبعات بدتری داشته باشد، باید مراقبت کرد.

وقتی افرادی پیش پیامبر می‌آمدند و گناهان عِرضی خود را اقرار می‌کردند، پیامبر (ص) رویشان را برمی‌گرداندند و ناراحت می‌شدند.

نکته بعدی این است که همه ما در این جامعه با هم مرتبط هستیم و گاهی دچار گناهان مختلف و حق‌الناس می‌شویم، پس باید همان‌طور که در احادیث مختلف به ما توصیه شده است، دیگران را ببخشیم تا مشمول بخشش و آمرزش خداوند بزرگ قرار بگیریم. ان‌شاءا...!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->