احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی در کاشمر آغاز شد جزئیات فروش اینترنتی محصولات سایپا از دوشنبه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) وزیر نفت: ظرفیت تجارت ایران و روسیه فراتر از ارقام کنونی است ۱۰۰ درصد اراضی ملی و کشاورزی استان حدنگاری شد| شمارش معکوس برای تکمیل حدنگاری ۱۱ میلیون هکتار اراضی خراسان رضوی وزیر نفت وارد مسکو شد | پاک نژاد در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه شرکت می‌کند خاموشی در تابستان ۱۴۰۴ حتمی شد | اعمال سختگیرانه‌ترین تنبیه‌ها برای ادارات پرمصرف استان پیش بینی قیمت طلا و سکه (پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش بینی قیمت ارز و دلار (پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) احتمال سقوط قیمت طلا در پی مذاکرات آمریکا و چین زمان عرضه بنزین سوپر اعلام شد هشدار بانک مرکزی | واریز وجه در معاملات به حساب نفر سوم پولشویی است بهره‌برداری از ۲۹۶ مگاوات نیروگاه برق خورشیدی در خراسان رضوی | چشم‌انداز تولید ۳۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر در استان+ویدئو بررسی شرایط خرید ملک با موجودی ۳ تا ۵ میلیارد تومان در مشهد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) + جدول تفویض حداکثری اختیارات «ساتبا» به خراسان رضوی وصول بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی از محل درآمد‌های مالیات بر ارزش افزوده در خراسان رضوی معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی خبر داد: وجود ۱۴۰۰ طرح نیمه‌تمام در خراسان رضوی توقف فروش آرد به نانوایان آزادپز بورس وارد فاز احتیاط شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) سهمیه کالای همراه مسافر تا پایان فصل بهار ۱۴۰۴ تعیین شد صدور پروانه بهره‌برداری از ۶ معدن در غرب خراسان رضوی نرخ طلا در مشهد یک میلیون تومان ریزش کرد | افت ۱.۶ میلیونی قیمت سکه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) خراسان رضوی، قطب تولید انرژی پاک در کشور | ۳ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید در استان ساخته می‌شود عشایر، ستون فقرات اقتصاد و امنیت خراسان رضوی تأکید استاندار خراسان رضوی و مشاور رئیس‌جمهور بر نقش‌آفرینی استان در پروژه‌های ملی قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت‌کوین (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | ریزش نرخ دلار و طلا تورم فروردین ۱۴۰۴ رکورد ۱۷ ماه اخیر را شکست شرایط بخشودگی جرائم مالیات بر ارزش افزوده ابلاغ شد تأمین بیش از ۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال سهم ورزش‌های همگانی خراسان رضوی از محل درآمد‌های مالیات بر ارزش افزوده تهران- مشهد؛ دارای بالاترین آمار جابه‌جایی مسافر در فرودگاه‌های کشور طی اسفند ۱۴۰۳
سرخط خبرها

قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران - مشهد باز هم روی ریل پیگیری!

  • کد خبر: ۱۷۱۸۴۸
  • ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران - مشهد باز هم روی ریل پیگیری!
به گفته مدیرعامل راه‌آهن، قرارداد اولیه در خصوص منابع مالی پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران- مشهد شامل ۵۷ میلیارد یوآن فاینانس است که در صورت حذف بخش‌های غیرضروری و کاهش هزینه‌ها، این طرح به‌لحاظ توجیه‌پذیری اقتصادی، عملی‌تر خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، موضوع ساخت پروژه راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان- قم - تهران- مشهد از دولت دهم مطرح شد و دسترسی به سرعت ریلی ۳۵۰ کیلومتر در ساعت هم در این پروژه مطرح بود؛ در آن زمان این طور عنوان شد که حدود ۶۰ درصد زیرسازی این پروژه انجام شده و مذاکره با چینی‌ها برای انجام عملیات روسازی هم در حال انجام است.

طول کل مسیر طرح قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران ۴۱۰ کیلومتر و طول مسیر اصفهان-قم ۲۴۵ کیلومتر است. این خط ریلی از نزدیکی ورزشگاه نقش‌جهان در اصفهان آغاز می‌شود و پس از گذر از قم به ایستگاه شهر آفتاب و در نهایت ایستگاه مرکزی راه‌آهن تهران می‌رسد. با بهره‌برداری از قطار پرسرعت، مسیر اصفهان- تهران با سرعت متوسط ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت، در مدت ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه طی می‌شود.

راه‌اندازی قطار پرسرعت اصفهان - قم - تهران با فاینانسور چینی

همچنین سال ۱۳۹۴ و در دولت یازدهم عنوان شد که خط پرسرعت اصفهان- قم- تهران، حداقل تا چهار سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و فاینانسور چینی برای انجام پروژه انتخاب شده است. به‌دنبال این اخبار در سال ۱۳۹۷ و بار دیگر وعده‌ای چهار ساله در صورت تامین اعتبار این پروژه داده شده و عنوان شد که زیرساخت‌های فاز نخست طرح تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. آن زمان مبلغ مورد نیاز پروژه ۴۴ میلیارد یوان مطرح و عنوان شد که ۱۴ میلیارد یوان آن تامین مالی شده است.

با وجود این در این سال‌ها، پروژه راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان- قم - تهران- مشهد، به سرانجام نرسید تا جایی که سال گذشته بار دیگر و این بار از سوی رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- مطرح شد که این پروژه در حال پیگیری است و با قولی که طرف چینی داده، تا پایان کار دولت سیزدهم، به پایان خواهد رسید.

تاکید بر راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر

در این راستا چند روز پیش مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور و سیدمیعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه‌آهن طی سفری یک روزه به استان اصفهان، از پروژه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان بازدید کردند.

در این سفر بذرپاش با تاکید بر راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر به‌عنوان یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم، گفت: پیشنهاد من این است که مسیر اصفهان-تهران-مشهد به‌صورت یکپارچه تحت پوشش قطار سریع‌السیر قرار گیرد. حوزه ریلی کشور باید با تکنولوژی‌های روز تجهیز شود به همین دلیل برای تامین بودجه لازم برای این پروژه حتماً پیگیر خواهم بود. 

همچنین سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن در بازدید از پروژه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان اجرای پروژه‌های قطار سریع‌السیر در کشور را ضروری دانست و گفت: هر چند هزینه راه‌اندازی قطار سریع‌السیر بیشتر از قطار عادی است، اما این کار به‌لحاظ فناوری ارزش بالایی دارد و با اجرای آن یک جهش نسلی در حوزه فناوری ریلی کشور اتفاق می‌افتد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص منابع مالی این پروژه توضیح داد: قرارداد اولیه شامل ۵۷ میلیارد یوآن فاینانس بود که درصورت حذف بخش‌های غیرضروری و کاهش هزینه‌ها، این طرح به‌لحاظ توجیه‌پذیری اقتصادی، عملی‌تر خواهد شد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->