بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها
سرخط خبرها

تب «ماسک» فروکش کرد

  • کد خبر: ۱۷۲۵۹
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
تب «ماسک» فروکش کرد
گزارشی از بازرسی تعزیرات حکومتی از فروشندگان کالا و تجهیزات پزشکی
مسعود سلطانی - هوا رو به گرمی می‌رود، اما تب ماسک در بازار تمامی ندارد. خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر ورود ویروس کرونا به ایران گزارش نشده است، اما تب این ویروس به بازار کشور ما رسیده و قیمت ماسک را حتی در این روز‌های گرم بالا برده است. بررسی‌های شهرآرا نشان می‌دهد که قیمت انواع ماسک فیلتردار در ۳ هفته گذشته بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. به‌ویژه ماسک‌های N۹۵ که به‌عنوان ماسک جراحی شناخته می‌شود و در پی افزایش تقاضای بازار چین به این محصول، صادرات آن از سوی سازمان غذا و دارو ممنوع اعلام شده است.
البته ممنوعیت صادرات این کالا همزمان با گزارش روزنامه شهرآرا با عنوان «تب ماسک» بود. گزارشی که از افزایش قیمت این محصول حکایت داشت و ۱۵ بهمن‌ماه منتشر شد.
برای رصد وضعیت بازار با رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی خراسان‌رضوی روز گذشته به مراکز پخش کالا و تجهیزات پزشکی در مشهد سر زدیم.

افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت ماسک
مقصد اول در جریان این بازرسی خیابان چمران مشهد بود، جایی که ۱۵ بهمن‌ماه سوژه گزارش «تب ماسک» شهرآرا شده بود. در جریان گزارش میدانی قبلی خبرنگار شهرآرا مشخص شده بود که با افزایش صادرات ماسک‌‎های تنفسی، قیمت این محصول در بازار افزایش چشمگیری یافته است.
این موضوع را با همراهی رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی پیگیری کردیم. مدیر نخستین فروشگاهی که از آن بازرسی شد، اعلام کرد: قیمت خرید ماسک‌های فیلتردار تا پیش از این اتفاقات هر عدد ۱۵۰۰ تومان بود، اما اکنون قیمت خرید ما ۴۵۰۰ تومان است. البته اکنون خرید نمی‌کنیم و محصولات قبلی‌مان را به قیمت ۳۰۰۰ تومان می‌فروشیم. دومین فروشگاه جریانی کاملا متفاوت داشت، البته جریانی که رویه اصلی حاکم بر بازار است. فروشنده این واحد در پاسخ به سؤال بازرسان اتاق اصناف مبنی بر اینکه ماسک فیلتردار را به چه قیمتی عرضه می‌کند، گفت: «مقداری ماسک داریم که برای مصرف شخصی نگه داشته‌ایم!» این جمله بازرسان را به صرافت انداخت که انبار این فروشگاه را بازرسی کنند.
در جریان این بازرسی چندین کارتن ماسک فیلتردار کشف شد. نماینده این فروشگاه بعد از این ماجرا گفت: «این ماسک‌ها را به دندان‌پزشکی‌ها می‌فروشیم.» قیمت خرید ماسک‌ها معلوم نبود، اما قیمت فروش هر ماسک ۷۵۰۰ تومان اعلام شد. قاضی امید جلیلی، رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی و بازرسان اتاق اصناف مشهد، نیز ضمن تنظیم گزارش متخلفان فروش برای این واحد پرونده تخلف به میزان ۷ میلیون ریال تشکیل دادند.

ماسک N۹۵ گران‌تر از همیشه
اصلی‌ترین نوع ماسک در بازار کمتر یافت می‌شود و البته گران‎‌تر هم هست. ماسک N۹۵ ماسک جراحی است که صادرات آن ممنوع اعلام شده است. این نوع ماسک در فروشگاه‌های خیابان چمران به‌طور میانگین به قیمت ۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود.
علت افزایش این قیمت‌ها گویا افزایش تقاضا در بازار است. افزایش تقاضایی که به گفته برخی از کسبه خیابان چمران در پی شیوع ویروس کرونا در چین اتفاق افتاده است و البته پای بازرگانان چینی را برای خرید ماسک به این خیابان هم باز کرده است.
۱۴ بهمن‌ماه فیصل مرداسى، مشاور انجمن صنایع سلولزى بهداشتى ایران، اعلام کرد: تاجران چینى در بازار ایران مشغول خرید ماسک هستند و تقریبا تمام تولیدات را پیش‌خرید مى‌کنند. با توجه به شرایط کنونى و افزایش سرسام‌آور مصرف ماسک، باید از صادرات این کالا جلوگیرى کرد.
در همین راستا ۱۶ بهمن‌ماه مهدی پرهیزگار، معاون اجرایی مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذاودارو، در واکنش به ادعای عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا مبنی بر کمبود ماسک طبی در بیشتر مراکز درمانی به‌دلیل پیش‌خرید شدن تمامی تولیدات ماسک ایران از سوی تاجران چینی گفت: برای صادرات تمام ملزومات پزشکی از جمله ماسک، نیاز به مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی است. در تجهیزات پزشکی تا امروز ممنوعیت صادرات نداشتیم؛ یعنی بیش از نیاز کشور تولید داشتیم، اما از زمانی که بحث ویروس کرونا پیش آمده است، از آن جهت که امکان قاچاق معکوس وجود دارد، صادرات ماسک ممنوع شده است، مگر با مجوز وزارت
بهداشت.

تب تندی که به عرق نشست
با این حال بررسی میدانی خبرنگار شهرآرا در جریان این بازرسی نشان می‌دهد که بازار درحال بازگشت به شرایط عادی است و انواع ماسک در بازار عرضه می‌شود. حتی برخی فروشگاه‌ها ماسک فیلتردار را با قیمت ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان می‌فروشند.
رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی خراسان‌رضوی نیز دراین‌باره به شهرآرا گفت: با توجه به اعلام گزارش‌هایی از سوی روزنامه شهرآرا و دستور مؤکد مدیرکل تعزیرات حکومتی مبنی بر پیگیری این موضوع، با همراهی بازرسان اتاق اصناف مشهد به خیابان چمران آمدیم. در بازرسی از واحد‌های عرضه محصولات و کالا‌های پزشکی مشخص شد که خوشبختانه انواع و اقسام ماسک‌های تنفسی فیلتردار در بازار موجود است.
قاضی امید جلیلی ادامه داد: اختلاف قیمت در بازار به‌علت زمان‌های خرید متفاوت است، اما آن یک واحد هم که گران‌فروشی می‌کرد، از سوی بازرسان اتاق اصناف فرم تخلف تنظیم شد و در تعزیرات حکومتی به پرونده این واحد متخلف به زودی رسیدگی خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->