جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد مراسم گرامیداشت مقام «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» در مشهد برگزار شد (۳۰ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رمز و راز عزاداری

  • کد خبر: ۱۷۵۲۹۰
  • ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
رمز و راز عزاداری
روز عاشورا  به  ظاهر چند ساعتی بیشتر نبود؛ اما امام حسین (ع) و اصحابشان توانستند دین اسلام را در همان زمان کوتاه به زیباترین شکل ممکن به جهانیان معرفی کنند.

ما به محرم و عزاداری‌های آن نیاز داریم؛ چون از ازل، خداوند، ما انسان‌ها را به نحوی آفریده است که عشق به حسین (ع) با داغ شهادت ایشان در دل انسان نهادینه شده و از یاد رفتنی و سردشدنی نیست و شما این را در احساساتی که مردم از خودشان بروز می‌دهند، شاهد هستید.

روز عاشورا به ظاهر چند ساعتی بیشتر نبود؛ اما امام حسین (ع) و اصحابشان توانستند دین اسلام را در همان زمان کوتاه به زیباترین شکل ممکن به جهانیان معرفی کنند.

یعنی اگر ما بخواهیم اسلام مجسم را نظاره کنیم، عاشورا آن را در زیباترین شکل ممکن به ما ارائه خواهد کرد؛ یعنی هم ایمان اسلامی، هم اخلاق اسلامی و هم احکام اسلامی به نمایش گذاشته شده است.

نکته دیگر این است که در عاشورا منِ واقعی انسان به تصویر کشیده است و منِ واقعی انسان همان چیزی است که انسان را از حیوانات جدا کرده و خلیفه خدا در زمین می‌کند و به عبارتی انسان را تا مرز اشرف مخلوقات بالا می‌برد.

نکته دوم عزاداری است. ما نمی‌خواهیم از یک حادثه عجیبی که رخ داده است، به راحتی عبور کنیم. در واقع اگر وحشی گری‌های بنی امیه در واقعه کربلا نبود، عاشورا عید شیعیان بود؛ بنابراین وحشی گری‌هایی که نسبت به امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان صورت گرفته، دل هر انسانی را می‌سوزاند و در نتیجه جریحه دار شدن عواطف، اشک ریختن بر این عزا و مصیبت را شاهد هستیم.

اگر نیک بنگریم، این حسین نیست که به گریه ما نیاز دارد؛ بلکه این ما هستیم که محتاج گریه بر حسینیم. به این معنا که وقتی ما گریه می‌کنیم، اشک ما با احساسات پاک امام حسین (ع) آمیخته می‌شود و از طریق همین عزاداری ها، سینه زنی ها، نوحه خواندن‌ها و گریه کردن‌ها با امام حسین (ع) ارتباط برقرار می‌کنیم؛ لذا این عزاداری‌ها رمز و رازی دارد که به راحتی نمی‌توان از آن رد شد.

ازطرف دیگر وقتی دنیا می‌بیند که یک جمعیت شیعه در یک تاریخ مشخص و در مورد یک موضوع مشخص، این جوری عزاداری می‌کند، سؤال ایجاد می‌شود که چرا و بابت چه موضوعی است؟ همین باعث می‌شود که داستان کربلا بیشتر شناسانده شود.

به عنوان مثال درباره اربعین ببینید که این راهپیمایی چقدر تعجب‌ها را برانگیخته که مگر در اربعین چه اتفاقی افتاده و چه شده است؟ وقتی سؤال ایجاد شد، دنبال پاسخ می‌گردند و در این پاسخ‌ها خیلی از مسائل روشن خواهد شد.

به هرحال انسان به صورت فطری حق خواه و ستم ستیز است و ماجرای تسلیم نشدن امام حسین (ع) که حق مطلق است، برای انسان‌های آزاده کشش دارد و با فطرت انسان مأنوس است. خلاصه مطلب عزاداری بر امام حسین (ع) پیام‌هایی دارد که زمان نمی‌شناسد و ما به این پیام‌ها نیاز داریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->