توزیع آب به جای بنزین در جایگاه سوخت خیابان دلاوران مشهد؛ از شایعه تا واقعیت طنین شعار «مرگ بر اسرائیل» از باب‌الجواد(ع) تا چهارراه شهدا | اعلام همبستگی مردم مشهد با ملت مظلوم فلسطین اختیار تغییر ساعت رسمی کشور به دولت باز می‌گردد | تغییر ساعت، مصرف برق را به اندازه یک نیروگاه اتمی کم می‌کند جزئیاتی درباره رقم دقیق متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی سال گذشته ۰.۵ میلیارد دلار آیفون در ۲ ماه ترخیص شد فضیلت دعای کمیل اجرای توافقنامه تجارت ایران با کشور‌های اوراسیا از ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ جهش قیمت جهانی طلا اسلامی: با برق هسته‌ای ناترازی‌ها را برطرف می‌کنیم | کارشکنی‌های دشمنان و تبلیغات منفی علیه برنامه هسته‌ای ایران قانون ته‌لنجی به رسمیت شناخته شد افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن و خروج خریداران | آینده مسکن به کجا می‌رود؟ (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) افت قیمت خودرو‌های خارجی (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) | ریزش ۵۰ میلیونی لاماری هیبرید تلاطم بازار خودرو‌های داخلی فروکش کرد (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) + جدول قیمت مذاکرات؛ اقتصاد ایران شرطی نشود پرواز دوباره نرخ طلا در مشهد (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) سناریو‌های پیش روی قیمت طلا بر اساس نتیجه مذاکرات ایران و آمریکا زمان برگزاری حراج شمش طلا مشخص شد + جزئیات نقش تعاونی‌ها در تحقق شعار سال | سرمایه‌های کوچک در خدمت تولید صنعت خراسان رضوی در صف انتظار تسهیلات بانکی قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) | دلار به ۱۰۱ هزار تومان رسید رئیس کمیسیون اصل نود در نامه‌ای به رئیس‌جمهور: افزایش حقوق در سال جدید از فروردین‌ماه اعمال شود دو روز مهم هفته آینده برای بازار طلا و ارز (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) کف قیمتی دلار چه عددی است؟ | پیش‌بینی سرنوشت‌ساز از نرخ ارز در بازار با پالس شروع مذاکرات قیمت طلای جهانی امروز (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) اعلام شد | قیمت طلای جهانی صعودی شد پیش‌بینی تورم اجاره مسکن در ۱۴۰۴ | نیاز کشور ساخت سالانه یک میلیون مسکن است رالی بیت‌کوین هم‌زمان با رشد تاریخی بازار‌های سهام آمریکا (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) | گریپ فروت کیلویی چند؟ جهش ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید خودرو | چرا شورای رقابت باید فرمول قیمت‌گذاری را به روز کند؟ مهم‌ترین اخبار بورسی کدال امروز (چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

دلیل رسوب کالا در گمرکات چیست؟

  • کد خبر: ۱۷۷۹۰۰
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
دلیل رسوب کالا در گمرکات چیست؟
یک کارشناس اقتصادی گفت: ترخیص‌شدن کالا‌هایی که ثبت سفارش نشده‌اند یا مبدأ تأمین ارز آن‌ها نامشخص است با روح قانون و مقررات تناقض دارد؛ بنابراین کالا‌هایی که به مرحله اظهارنامه گمرکی نرسیده‌اند در برخی از بنادر رسوب می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، میثم مهرپور، کارشناس اقتصادی دررابطه‌با برخی از دلایل مسئله ترخیص و رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور توضیح داد: به‌طورکلی ترخیص‌شدن کالا‌هایی که ثبت سفارش نشده‌اند یا مبدأ تأمین ارز آن‌ها نامشخص است با روح قانون و مقررات تناقض دارد؛ بنابراین کالا‌هایی که به مرحله اظهارنامه گمرکی نرسیده‌اند در برخی از بنادر رسوب می‌شوند.

مهرپور در خصوص دلایل اصلی معضل رسوب کالا بیان کرد: بی‌ثباتی در سیاست‌های تجاری، زمان‌بر بودن فرایند ثبت سفارش و عملکرد واردکنندگان، رسوب کالا را در مبادی ورودی کشور تشدید می‌کند، همچنین چندنرخی بودن ارز در کشور باعث سردرگمی واردکنندگان برای تغییر گروه‌های کالایی بابت دریافت ارز ارزان‌تر می‌شود؛ همین موضوع منجر به زمان‌بر شدن فرایند‌های واردات و باعث شکل‌گیری رسوب کالا می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به محدودیت‌های ظرفیت شبکه ریلی حمل‌ونقل کشور عنوان کرد: جابه‌جایی برخی از کالا‌های وارداتی با ناوگان حمل‌ونقل ریلی بسیار راحت‌تر از سایر روش‌ها است؛ اما به دلیل ضعف در حوزه ریلی و عدم کفاف ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور ترخیص کالا‌ها از این ناوگان کند انجام می‌شود به عبارتی فقدان خدمات یکپارچه واردات کالا از مبدأ به مقصد باعث کندی در ترخیص و رسوب کالا می‌شود.

تأثیر انتظارات تورمی در منفعت واردکنندگان با نگهداری کالا‌ها

وی دررابطه‌با مشکلات مرتبط به ترخیص کالا بیان کرد: به دلیل رسیدگی به اظهارنامه‌های گمرکی، صدور مجوز‌های قانونی دستگاه‌های اجرایی زمان‌بر می‌شود البته برخی از مشکلات نیز ناشی از عملکرد واردکنندگان کالا است؛ زیرا برخی از افراد به دلیل انتظارات تورمی شکل‌گرفته در جامعه در مقاطع زمانی که کالای وارداتی علاوه بر اینکه فسادپذیر نباشد با ماندگاری نیز آسیب چندانی نبیند به نگهداری این کالا‌ها در محوطه گمرک تمایل نشان می‌دهند.

مهرپور با بیان اینکه رسوب کالا‌های فسادپذیر اتلاف منابع محسوب می‌شود، گفت: اگر کالایی به‌واسطه عوامل نامبرده در گمرکات کشور از بین برود به معنای نابودی منابع ملی است؛ بنابراین جنس متفاوت کالا‌ها با یکدیگر در آسیب‌پذیری آن‌ها هنگام رسوب در مبادی ورودی باید مدنظر قرار گیرد. البته برخی از مشکلات در این زمینه ناشی از رعایت‌نکردن قوانین است.

ترخیص بدون ضابطه، راهکار مناسبی برای کاهش رسوب کالا نیست

این کارشناس اقتصادی با اشاره به عدم ترخیص به‌موقع کالا‌ها گفت: این موضوع علاوه بر اتلاف منابع باعث آسیب به بازار و اقتصاد کشور خواهد شد؛ اما ترخیص بدون ضابطه کالا نیز تبعاتی در پی دارد؛ اگر یک کالا به‌منظور جلوگیری از رسوب کالا بدون هیچ‌گونه ضابطه‌ای ترخیص شود قطعاً در آینده مخاطراتی خواهد داشت.

مهرپور در همین رابطه ادامه داد: مسئله ترخیص بدون ضابطه کالا باعث ازبین‌رفتن ثبات در مقررات و ضوابط تجاری کشور خواهد شد و این موضوع سبب بی‌انگیزگی یا جریمه بازرگانان و تجار قانونمند می‌شود و همچنین افرادی که تمایل دارند بدون رعایت قوانین واردات انجام دهند را نیز تشویق می‌کند از همین رو این اقدام منجر به به‌هم‌ریختگی نظم بازار می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان ابراز کرد: بنابراین بیشتر از اینکه به دنبال کتمان رسوب کالا در گمرکات و بنادر کشور باشیم باید عوامل متولد شدن این پدیده را بررسی کرد تا بتوان از ابتدا برای جلوگیری از آن اقدامات لازم را انجام داد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->