به گزارش شهرآرانیوز، یعقوبعلی نظری در جمع خبرنگاران درباره وضعیت بهسازی راههای استان خراسان رضوی گفت: یکی از مشکلات بزرگ ما وضعیت روسازی راههاست، با ارزیابی سامانهای جادهها اسکن میشوند و سامانه بر اساس دو معیار یعنی چالهها و ناهمواریهای سطح محورها، جاده را آنالیز میکند و به آنها نمره میدهد.
وی با بیان اینکه بحث ناهمواری با شاخص یک تا پنج و بحث چاله با شاخص یک تا ۱۰۰ ارزیابی میشوند، اضافه کرد: بر اساس این آنالیز مشخص میشود هر محور در چه سطحی باید برایش هزینه شود تا به شرایط قابل قبولی برسد؛ بر اساس برداشتی که در سال ۱۴۰۱ از راههای استان انجام شد چیزی حدود۲ هزار و ۸۰۸ کیلومتر یعنی حدود ۷۲ درصد از ۳ هزار و ۸۷۹ کیلومتر راه شریانی اصلی ما نیازمند اقدام تشخیص داده شده که بر اساس برآورد، اعتباری در حدود ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نیاز است.
وی تصریح کرد: ۳۸ درصد از راههای اصلی باید بهسازی سنگین شود یعنی باید هزینهای معادل ۴۰ درصد هزینه ساخت را انجام دهیم تا چالهها را پر و روکش کنیم.
نظری با بیان اینکه در حوزه راههای فرعی از مجموع ۲ هزار و ۳۷ کیلومتر حدود هزار و ۷۶۹ کیلومتر نامناسب تشخیص داده شده است، این عدد را معادل ۸۷ درصد راههای فرعی دانست که نیمی از این میزان بحرانی است.
استاندار خراسان رضوی وضعیت ۳۸ درصد راههای اصلی و ۴۰ درصد راههای فرعی را نامطلوب توصیف کرد و از طرح تحول بهسازی راهها خبر داد و گفت: پروژه روکش کردن راهها از ابتدای تابستان ۱۴۰۱ آغاز شد و تا امروز از هزار کیلومتر بهسازی راه عبور میکنیم.
وی ادامه داد: این هزار کیلومتر در محور مشهد به نیشابور و سبزوار و نیز محدوده شهرستان رشتخوار و خواف انجام شده است. برای روکش و آسفالت این راهها ۷۶۰ میلیارد تومان از منابع ملی و ۲۶۱ میلیارد تومان از منابع استانی هزینه شده که با احتساب قیمت قیر، حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شده است.
نظری با بیان اینکه بخش زیادی از خرابی جادهای ناشی از ترافیک و بار معدنی و تریلیهاست، گفت: تلاش میکنیم تا پایان ماه صفر لکهگیریها را ۱۰۰ درصد انجام دهیم و روکش کنیم.
نماینده عالی دولت در استان خراسان رضوی اظهار کرد: توافق شده است که هزار کیلومتر دوم هم با قدرت آغاز شود که البته هزینه قسمت دوم با احتساب تورم حدود ۲هزار میلیارد تومان خواهد بود. برنامه ما در طرح تحول بهسازی راه برای ۳هزار کیلومتر پیشبینی شده است.