تشدید نظارت بر اتاق‌های فرار تهران دستگیری متهم‌به‌جعل مهر‌های ادارات در مشهد شانه کردن مو چه تاثیری در سلامت و زیبایی آن دارد؟ رفع تندی غذا با چند راهکار ساده عوارض روانی سقط جنین روی مادر نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب | بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها ارتباط دارد هشدار! تزریق این دارو فقط باید در بیمارستان انجام شود آنچه باید درباره غذا‌های کنسروی بدانید دستگیری سارق حرفه‌ای موبایل با پوشش زنانه در مشهد + عکس تداوم توزیع شیر مدارس خراسان رضوی در سال آینده شکایت آموزش و پرورش علیه یک سریال نمایش خانگی چرا زوجین اغلب بعد از ۸ سال زندگی مشترک از هم جدا می‌شوند؟ سرگذشت تلخ زنی در مشهد که به تله مرد شیطان صفت افتاد بازسازی صحنه سقوط و مرگ مشکوک جوان ۱۷ ساله در مشهد جوان مرگ مغزی در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لغو ۲ پرواز ایلام - تهران به علت شرایط نامساعد جوی (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) متناسب‌سازی حقوق بیشترین دغدغه بازنشستگان است
سرخط خبرها

۹۰درصد آموزش‌های کشاورزی وزارت علوم هدر می‌رود

  • کد خبر: ۱۷۹۴۷۵
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
۹۰درصد آموزش‌های کشاورزی وزارت علوم هدر می‌رود
نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: از کسانی که در رشته کشاورزی در وزارت علوم مشغول تحصیل می‌شوند، ۴۵درصد دنبال هیچ شغلی نمی‌روند و ۴۵درصد دیگر بعد از فارغ‌التحصیلی به کاری غیرمرتبط با حوزه کشاورزی مشغول هستند.

به گزارش شهرآرانیوز، علیرضا عباسی، امروز ۲۵مرداد در اجلاس مدیران هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش کشاورزی سراسر کشور که در هتل خورشید تابان مشهد برگزارشد، اظهارکرد: اگر دنبال امنیت هستیم، یکی از پایه‌های آن امنیت غذایی است. دنیا برای امنیت غذایی برنامه ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌مداران بزرگ آمریکایی بیان می‌کند برای دراختیارگرفتن دولت‌ها، انرژی و برای دراختیارگرفتن ملت‌ها باید غذا را در اختیار خود گرفت. جنگ سال گذشته روسیه و اوکراین که عمده غلات صادراتی به دنیا در این دو کشور قراردارد، دنیا را با ترس مواجه کرد و بسیاری از کشور‌ها سیاست صادراتی خود را تغییر دادند؛ بنابراین غذا بسیار اهمیت دارد.

عباسی گفت: ما در حوزه غذا در کشور با سه محدودیت مواجه هستیم. اول محدودیت منابع آبی، دوم محدودیت منابع خاک و سوم محدودیت منابع نیروی‌انسانی است که به مورد سوم توجه زیادی نمی‌کنیم. هنرستان‌ها با نیروی انسانی در ارتباط هستند. ما برای حوزه کشاورزی نیروی انسانی ماهر نیاز داریم. کشاورزی علم است، اما چندان به‌عنوان علم به آن توجه نمی‌شود.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متوسط سن کشاورزان ما از ۵۵سال بالاتر است، عنوان کرد: جامعه کشاورز ما به‌سرعت به سمت پیری حرکت می‌کند و جایگزینی هم برای آن پیدا نکردیم. زمانی ۷۰درصد جمعیت کشور ما روستایی بود و فرزند کشاورزان آموزش می‌دیدند، اما امروز جامعه روستایی ما به ۳۰درصد رسیده و نسل جوان و نوجوان از روستا‌ها بیرون آمدند و به جایگزینی پدر خود فکر نمی‌کنند. در این حوزه باید کار ویژه‌ای انجام دهیم.

وی اضافه کرد: هنرستان‌های کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت علوم باید مأموریت ویژه و نیروی انسانی ویژه برای خود تعریف کنند. متوسط تولید گندم در کشور ۳.۵تا چهارتن از کشت آبی است، اما کشاورزان خبره‌ای داریم که ۱۴تن در هکتار برداشت می‌کنند. ما خلأ عملکردی حدود چهاربرابری در تولید گندم داریم. اگر می‌خواهیم با همین منابع آبی و خاکی به خودکفایی برسیم و حتی صادرکننده شویم، باید در حوزه نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری به‌وسیله نیروی انسانی برنامه‌ریزی کنیم.

عباسی خاطرنشان کرد: اهمیت کاری که هنرستان‌های کشاورزی انجام می‌دهند، در زمینه تربیت نیروی انسانی است. زمانی کشوری در دنیا پیشرفته بود که منابع زمینی و زیرزمینی زیادی داشت، اما امروز کشوری پیشرفته است که نیروی انسانی ماهر داشته باشد و از آن ارزش افزوده به دست بیاورد. ما متأسفانه در کشور در زمینه نیروی انسانی و ماهربودن نیروی انسانی دچار بحران هستیم.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سال۶۸ نرخ رشد جمعیت کشور ۶.۴درصد بود که تصمیم‌گیری شد رشد جمعیت کشور در بازه ۲۰ساله از ۶.۴به ۴درصد برسد، اما معمولا ما در کشور دچار افراط و تفریط می‌شویم؛ بنابراین رشد جمعیت به جای ۲۰سال در پنج سال به زیر ۳درصد رسید و امروز رشد جمعیت ما در کشور ۰.۶درصد است که در سال۱۴۱۰ به صفر خواهد رسید و بعد از آن رشد جمعیت ما منفی خواهد شد.

وی افزود: تا سال۱۴۳۰ با همین رشد، جمعیت ما از ۸۵به۶۵میلیون نفر خواهد رسید که این بحران نیروی انسانی است. کل کشور به سمت پیری پیش می‌رود؛ بنابراین باید مواظب باشیم مانند ژاپن جمعیت پیری نداشته باشیم و واردکننده جمعیت نباشیم؛ به همین دلیل باید برای همین نیروی انسانی که در اختیار داریم برنامه‌ریزی کنیم تا مهارت بیاموزند.

عباسی با بیان اینکه شورای عالی اشتغال آماری را در دوسه سال گذشته ارائه کرد که تکان‌دهنده بود، تصریح کرد: از افرادی که در رشته کشاورزی در وزارت علوم مشغول تحصیل می‌شوند، ۴۵درصد دنبال هیچ شغلی نمی‌روند و ۴۵درصد دیگر بعد از فارغ‌التحصیلی به کاری غیرمرتبط با حوزه کشاورزی مشغول هستند. ۹۰درصد آموزش ما در حوزه کشاورزی وزارت علوم هدرمی‌رود. باید نیروی انسانی را هدفمند تربیت کنیم تا بعد دنبال کار خود برود. اینکه ۴۵درصد دنبال شغلی نمی‌گردند، یعنی جامعه هدف را اشتباه هدایت کرده‌ایم. ۴۵درصد دوم نیز ایراد ماست که به آن‌ها مهارت نیاموخته‌ایم.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در هنرستان‌های کشاورزی ابتدا باید به این موضوع توجه شود و افراد آن هم بهترین آن‌ها را بیاوریم، زیرا امنیت کشور ما با این حوزه درارتباط است. کمیسیون کشاورزی در مجلس ظرفیتی است که می‌توان برای حوزه کشاورزی استفاده کرد. متأسفانه در برخی موارد غفلت می‌شود.

وی اضافه کرد: سه‌سال‌ونیم از دوره مجلس می‌گذرد، اما یک بار وزیر آموزش یا معاونان مربوطه برای هنرستان‌های کشاورزی به کمیسیون کشاورزی مراجعه نکردند؛ یک بار وزیر علوم که ۱۰درصد دانشجویان کشاورزی را دارد به کمیسیون کشاورزی نیامد. ما همیشه نگاهمان به آموزش‌وپرورش و آموزش عالی در حوزه کشاورزی بوده است. آمادگی داریم و اگر پیشنهاداتی در حوزه آیین‌نامه هنرستان‌ها و موارد دیگر هست، لحاظ خواهیم کرد. در برنامه هفتم که در مسیر بررسی است به هر پیشنهادی کمک خواهیم کرد.

عباسی گفت: یکی از مشکلات ما در کشور مسکن است و در قانون نیز مطرح شده که اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی به وزارت مسکن و شهرسازی انتقال پیدا کند. ما همان زمان ماده۹ تبصره۲ قانون جهش تولید مسکن را مطرح کردیم که بیان می‌کند اراضی درجه یک و ۲ و تحقیقاتی استثنا هستند. بعد از مطرح‌شدن جهش تولید به سراغ اراضی جهاد کشاورزی و دانشگاه‌ها رفتند که من نامه نوشتم این موضوع خلاف است. هنرستان‌ها نیز اراضی درجه یک و ۲ هستند، اگر این اراضی را از دست دهیم امنیت غذایی به مشکل می‌خورد.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مولدسازی خوب است، اما باید در مسیر درست استفاده نمود، تصریح کرد: در ابتدای برنامه هفتم مولدسازی مطرح شد، ما تلاش کردیم و سه مرتبه این موضوع را به رای گذاشتیم تا در حوزه کشاورزی مولدسازی با حفظ کاربری انجام شود و نباید تغییر کاربری اتفاق بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که امروز در آموزش‌و‌پرورش با آن مواجه هستیم این است که خیّران و مردم نیز به این سیستم توجه داشته و دارند. خیّری زمینی را داده و مدرسه ساختند، اما بعد از اینکه منطقه تبدیل به شهر شده و ارزش پیدا کرده فرزندان آن فرد مراجعه کرده‌اند. الان زمین‌ها یکی یکی از دست آموزش‌‌وپرورش خارج می‌شود که قانون و شرع نیز این اجازه را داده است. من به آقای دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور متوسل شدم که کاری در زمینه سنددار شدن املاک در اختیار آموزش‌وپرورش انجام شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->