فعالیت بیش از ۱۷۰ معلم دارای معلولیت در مدارس خراسان رضوی سامانه مشخصات دانشجویان دارای معلولیت تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ فعال است واریزی جدید برای مددجویان و معلولان بهزیستی لغو شد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) واریز ۸۵۰ هزار تومان به حساب معلولان دهک سوم خراسان‌رضوی تعداد شهروندان مشهدی دارای معلولیت به ۶۰ هزار نفر رسید ثبت‌نام مجدد در آزمون استخدامی ویژه معلولان | زمان آزمون تغییر کرد واریز مبالغ نامشخص بهزیستی برای معلولان (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) سهمیه خراسان رضوی در اولین آزمون استخدامی معلولان سراسر کشور مشخص شد مستمری حق پرستاری فروردین ۱۴۰۳ معلولان همراه با مابه‌التفاوت واریز شد + مبلغ مستمری (۲۷ فروردین) مستمری کمک هزینه لوازم بهداشتی فروردین ۱۴۰۳ معلولان بدون افزایش واریز شد واریز علی‌الحساب کمک‌هزینه معیشت ماده ۲۷ معلولان (۲۶ فروردین ۱۴۰۳) مستمری فروردین ۱۴۰۳ معلولان با افزایش ۳۰ درصدی واریز شد (۲۵ فروردین ۱۴۰۳) استقرار بیش از هزار صندوق دریافت فطریه در مشهد | مبالغ فطریه به نیازمندان اختصاص خواهد یافت واریز مستمری فروردین ۱۴۰۳ مددجویان بهزیستی شایعه است | مستمری کمیته امداد واریز شد شمار معلولان ذهنی و اوتیستیک در مشهد به بیش از ۱۶ هزار نفر رسید تفاوت فاحشِ حق پرستاری معلولان و حق پرستاری جانبازان در سال ۱۴۰۳ قدرِ سکوت | مراسم آخرین شب قدر ۱۴۰۳ ویژه ناشنوایان برگزار شد + ویدئو اوتیسم چیست؟ | نگاهی به چالش ها و فعالیت ها در حوزه اوتیسم تجهیز و بهره‌برداری از ۲مرکز جدید آموزش طیف اوتیسم در خراسان رضوی واکنش عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عدم واریز عیدی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد
سرخط خبرها

کودکان مبتلا به «اوتیسم» کمک هزینه درمانی دریافت خواهند کرد

  • کد خبر: ۱۷۹۵۱۴
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
کودکان مبتلا به «اوتیسم» کمک هزینه درمانی دریافت خواهند کرد
معاون امور توان‌بخشی بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: درحال‌حاضر ۳۶۲نفر از خدمات مراکز روزانه آموزشی توان‌بخشی افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم استفاده می‌کنند. ۱۵۸نفر در سه ماهه اول سال‌جاری مورد غربالگری اوتیسم قرار گرفته که ۶۳نفر آن‌ها مبتلا به اختلال اوتیسم شناسایی شده‌اند.

حمیدرضا علیزاده رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز افزود: درحال‌حاضر به‌صورت ماهیانه مبلغ ۷۲۷میلیون تومان یارانه به هشت مرکز روزانه آموزشی توان‌بخشی افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در استان خراسان‌رضوی تخصیص پیدا می‌کند. غربال و شناسایی اختلال اوتیسم برای همه افراد به‌صورت رایگان انجام می‌گیرد. علاوه بر این همه توان‌خواهانی که بعد از شناسایی اوتیسم و تشکیل پرونده برای دریافت خدمات توان‌بخشی به مراکز مراجعه می‌کنند، بدون توجه به دهک درآمدی، یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد. بخشی از هزینه‌ها توسط بهزیستی و مبلغی نیز به‌عنوان شهریه توسط خانواده پرداخت می‌شود که پرداختی خانواده بین ۶۰۰هزارتومان تا یک میلیون تومان متغیر است. درصورتی که خانواده از دهک‌های اقتصادی پایین باشد، از این خدمات به‌صورت رایگان بهره‌مند می‌شود. در سال گذشته برای ۲۸۰نفر حدود مبلغ ۶میلیارد و ۱۵۰میلیون تومان یارانه به مراکز روزانه آموزشی توان‌بخشی افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم استان خراسان‌رضوی تعلق گرفت.

وی درخصوص روند انجام غربال و شناسایی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم، گفت: خانواده‌های دارای کودک ۲ تا ۵سال در گام اول باید به سامانه غربال و تشخیص اختلال اوتیسم به سایت بهزیستی کشور مراجعه کنند و به سؤالات طراحی شده پاسخ دهند. اگر بعد از انجام تست غربال و در نتیجه ارزیابی مشکوک به اختلال تشخیص داده شوند، آدرس مراکزی که برای انجام غربال حضوری باید به آن مراجعه کنند در سامانه نمایش داده می‌شود. درصورتی‌که پایگاه‌های غربال در آن شهرستان فعال نباشد باید به ادارات بهزیستی شهرستان مراجعه کنند و مصاحبه حضوری انجام گیرد. در برخی موارد در این مصاحبه‌ها مشخص می‌شود که کودک به معلولیت دیگری مبتلاست. درصورتی که کارشناس نیز کودک را مشکوک به اختلال اوتیسم تشخیص دهد، کودک به پایگاه‌های غربال در شهرستان‌های مجاور ارجاع داده می‌‍شود. بعد از غربال اگر نتیجه آزمون تشخیصی مثبت باشد، کودک روند تشکیل پرونده را طی کرده و به مراکز روزانه آموزشی توان‌بخشی افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم برای بهره‌مندی از خدمات معرفی می‌شود.



معاون امور توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: یکی از موضوعات مهم برای کودکان طیف اوتیسم، آموزش‌وپرورش مهارت‌هایی است که کودک به آن‌ها نیاز دارد تا بتواند عملکردش را بهبود ببخشد و به‌صورت مستقل فعالیت‌هایش را انجام دهد. مراکز روزانه آموزشی و توان‌بخشی مبتلایان به اختلالات طیف اوتیسم با پرسنل با تجربه، متخصص و دوره‌دیده در زمینه اوتیسم و با دسترسی به تازه‌ترین یافته‌های علمی، گام‌های بلندی در امر درمان، آموزش و توان‌بخشی این اختلال برداشته است. درمان و آموزش در این مراکز مطابق با استاندارد‌ها و دستورالعمل‌های مصوب سازمان بهزیستی کشور در زمینه درمان، آموزش و توان‌بخشی اوتیسم به صورت انفرادی و گروهی است که توسط درمانگران متخصص و باتجربه در رشته‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی، روانشناسی و کودکان استثنایی انجام می‌پذیرد و تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا سیستمی نوین را در امر درمان و آموزش این توان‌خواهان ارائه دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->