قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟ نرخ تورم آذر ۱۴۰۳ اعلام شد | کاهش نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های ایرانی آغاز فروش خودرو لاماری ایما از ظهر امروز (۳ دی ۱۴۰۳) + شرایط پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳) برای خرید آهن‌آلات در مشهد چه باید کرد؟ انبوه‌سازان لاکچری‌ساز بلای جان بازار مسکن ماجرای برنج‌های وارداتی آلوده چیست؟ نقد‌های مردمی به عرضه روغن‌موتور‌های بی‌کیفیت در مشهد قیمت خودرو‌های خارجی رشد ۳ تا ۳۵ میلیون تومانی پیدا کرد (۲ دی ۱۴۰۳) قیمت خودرو‌های داخلی در مسیر کاهش (۲ دی ۱۴۰۳) | پژو ۲۰۷ اتوماتیک یک میلیارد و ۳۵ میلیون تومان موتور بورس با بزرگان بازار روشن ماند | گزارش وضعیت بازار سهام (۲ دی ۱۴۰۳) نرخ طلا و سکه در مشهد (۲ دی ۱۴۰۳) حجم مخازن سد‌های خراسان رضوی، فقط ۱۴ درصد! اداره کل صمت خراسان رضوی طی ۸ ماه ابتدایی ۱۴۰۳ رتبه سوم کشور در تعداد پرونده کشف کالای قاچاق را کسب کرده است ۹ مزرعه ماهی خاویاری در خراسان رضوی فعال است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲ دی ۱۴۰۳) | ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا آغاز عرضه سنگین دلار، تتر و درهم از فردا (۳ دی ۱۴۰۳) قانون پیش فروش مسکن اصلاح می‌شود جلسه مجلس با همتی و فرزین برای بررسی افزایش قیمت ارز، سه‌شنبه (۴ دی ۱۴۰۳) برگزار می‌شود کدام آپارتمان‌ها در وضعیت رکود بازار مسکن خریدار دارند؟ (۲ دی ۱۴۰۳) ویدئو | عبده تبریزی: قیمت پایین برق و گاز اقتصاد ایران را آشفته کرده است
سرخط خبرها

تکلیف قطعات یدکی خودورهای وارداتی دست دوم چه می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۸۰۶۰۴
  • ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
تکلیف قطعات یدکی خودورهای وارداتی دست دوم چه می‌شود؟
واردات خودرو به کشور آزاد شده و خودروهای خارجی یکی پس از دیگری در صف گمرکات کشور درحال ترخیص هستند.

به گزارش شهرآرانیوز باید منتظر ماند و مشاهده کرد که چه تعداد خودرو وارد کشور می‌شود و آیا این تعداد می‌تواند بازار خودرو را اشباع کند یا خیر.

اگر واردات خودرو‌های نو و کارکرده به صورت صحیح اجرا شود، بازار خودرو دیگر از شکل انحصاری خارج می‌شود و این امر در کنار فعالیت ۴۰ تا ۵۰ خودروساز دولتی و خصوصی اتفاق می‌افتد.

تقاضای بازار خودروی ایران از لحاظ تیراژ داخلی، یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است. به عبارت دیگر، به صورت متوسط نیاز بازار خودروی کشور و با توجه به قدرت خرید مردم، خودروسازان داخلی باید سالانه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند.

نیاز بازار خودرو به بخش‌های دیگری نیز تقسیم می‌شود. برای مثال، باید به این نکته توجه شود که چه میزان از تقاضای بازار توانایی خرید خودرو‌های خارجی بیش از ۱۵‌هزار دلار و بیشتر را دارد. واردات خودرو تنها می‌تواند این بخش از نیاز بازار را برطرف کند و پاسخگوی نیاز کل بازار نخواهد بود. در نتیجه واردات خودرو‌های کارکرده هم زمان با ورود خودرو‌های نو خارجی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر وضعیت بازار خودرو داشته باشد و بهتر است بیشتر ظرفیت واردات به کامیون و اتوبوس کارکرده تخصیص داده شود.

با وجود مفید بودن اصل واردات، به نظر می‌رسد واردات خودرو‌های دست‌دوم نتیجه مثبت ملموسی نخواهد داشت و مشکلات زیادی سر راه آن قرار خواهد گرفت. این طرح اگر یک نمایش تبلیغاتی یا صرفا خبردرمانی نباشد، به نظر می‌رسد به شکلی انحصاری اجرا شود. به عبارت دیگر، همه مردم طبق وعده‌ای که مسوولان دادند نتوانند خودرو وارد کشور کنند.

چهارم تیرماه انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو در نامه‌ای به سران سه قوه، ضمن هشدار دادن نسبت به بروز چالش برای صنعت داخل در صورت واردات خودروی کارکرده، بازنگری در این مورد را خواستار شد. در واقع انجمن قطعه سازان موضع خود را در برابر واردات خودرو‌های کارکرده اعلام کرد. دسترسی به قطعات یدکی اصلی، تنوع بالای خودرو‌های کارکرده و نبود نمایندگی خدمات پس از فروش، تنها نمونه‌ای از نگرانی قطعه سازان در زمینه واردات خودرو‌های کارکرده به کشور است.

در واقع باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران طی سال‌های گذشته اعمال شده است، نمی‌توان از شرکت‌های خودروساز خارجی نمایندگی اخذ کرد و در نتیجه این خودرو‌های کارکرده در همان ابتدای ورود به ایران با مشکل خدمات پس از فروش مواجه خواهند شد.

در سوی دیگر ماجرا، ممکن است برخی از قطعاتی که در خودرو‌های وارداتی به کار گرفته شده اند دارای تکنولوژی باشند که هنوز وارد ایران نشده است. به همین سبب، قطعه سازان و خریداران خودرو‌های کارکرده وارداتی در تامین قطعات یدکی با مشکل مواجه می‌شوند؛ چراکه در حال حاضر مالکان خودرو‌های چینی که در ایران مونتاژ می‌شوند نیز در خرید قطعات یدکی به مشکل برخورده اند.

منبع: اقتصادنیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->