افزایش قمیمت ایران خودرو بالاخره رسمی شد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) +جزئیات مهم‌ترین اخبار بورسی کدال (سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۴) بازگشت نیروگاه اتمی بوشهر به شبکه برق سراسری| تولید سالانه ۷ میلیون مگاوات برق تورم نقطه به نقطه تولید برق در فروردین ماه به ۶۵.۲ درصد رسید دیوان عدالت اداری: قیمت گذاری خودرو ربطی به وزارت صمت ندارد ایران دوباره در سازمان جهانی «فائو» دارای حق رأی شد تمدید زمان پرداخت مالیات ۱۴۰۳ مشاغل قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) | فیدلیتی پرستیژ ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اختلاف خودروسازان و دولت منجر به رشد شدید قیمت خودرو‌های داخلی شد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) تا ۳۰ میلیون تومان چه موبایل‌هایی می‌توان خرید؟ (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) چرا ناترازی برق امسال زودتر شروع شد؟ ویدئو | بابک زنجانی و ماجرای تأسیس ۲۰ شرکت و رؤیای سلطه بر اقتصاد ایران سامانه نظارتی پلتفرم‌های آنلاین طلا رونمایی شد فروکش‌کردن هیجان منفی در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) نرخ جدیدی برای نان اعلام نشده است (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) | دلار کاهش یافت نگاهی کوتاه بر حال‌وروز فرش ایرانی هم‌زمان با روز جهانی صنایع‌دستی | گسست تاروپود خط‌ونشان خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو رشد قیمت گوشت گوسفندی در مشهد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) واردکنندگان برنج در انتظار تخصیص ارز آغاز برداشت گندم در ۱۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان مشهد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) طلا در بازار مشهد ارزان شد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) ضرورت رفع ۲ مانع بزرگ پیش روی نهضت ملی مسکن واکنش‌های احتمالی بازار‌های مالی نسبت به آینده مذاکرات ایران و آمریکا چیست؟ | سرمایه گذاران در دو راهی تردید و امید تشریح پروژه‌های متعدد انتقال آب به مشهد | آب صنایع باید با پساب فاضلاب جایگزین شود قیمت طلای جهانی امروز (سه‌شنبه، ۲۰ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد معافیت حق بیمه سهم کارفرما مشمول چه کارگاه‌هایی می‌شود؟ + لیست کارگاه‌ها قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در تره‌بار (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) | ورود انبه با قیمت نجومی به بازار میوه مشهد قیمت زعفران کاهش یافت (۲۰ خرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

در عرصه واردات خودرو تنها «خبردرمانی» شده است

  • کد خبر: ۱۸۱۳۹۸
  • ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
در عرصه واردات خودرو تنها «خبردرمانی» شده است
یک کارشناس بازار خودرو گفت: در بحث واردات خودرو اتفاقاتی که تا الان رخ داده بیشتر شبیه خبردرمانی است. نمونه مشابه آن هم در سال‌های گذشته برجام بود که در زمان‌های مختلف درباره آن صحبت می‌شد و از یک جایی به بعد بازار سرمایه و مردم عکس‌العمل‌شان را نسبت به اخبار برجام از دست دادند.

به گزارش شهرآرانیوز، مسیح فرزانه درخصوص روند واردات خودرو اظهار کرد: طرحی که برای واردات خودرو از ابتدا نوشته شده بود تعداد قابل توجهی وزنه‌های محدودکننده به پای آن بسته شده بود. یک سری فراخوان‌ها در فضای مجازی زمانی که صحبت از بلوکه شدن پول‌ها برای واردات شد توانست جریان‌سازی کند و اعتماد مصرف‌کنندگان را جذب کند.

فرزانه افزود: بخش قابل توجهی از مصرف‌کنندگان خودرو طی این سال‌ها به سرمایه‌گذار تبدیل شده‌اند و طی اردیبهشت تا الان که بازار خودرو با کاهش و ریزش مواجه بوده یک تعدادی از بازار خارج شده‌اند، چون نمی‌توانند نوسان‌گیری گذشته را داشته باشند. این افراد فعال بازار خودرو نیستند این‌ها صرفا مردمی هستند که به اجبار بخشی از سرمایه‌شان را برای این که ارزشش را از دست ندهد وارد بازار خودرو کرده‌اند.

وی ادامه داد: در بحث واردات خودرو اتفاقاتی که تا الان رخ داده بیشتر شبیه خبردرمانی است. نمونه مشابه آن هم در سال‌های گذشته برجام بود که در زمان‌های مختلف درباره آن صحبت می‌شد و از یک جایی به بعد بازار سرمایه و مردم عکس‌العمل‌شان را نسبت به اخبار برجام از دست دادند و اصطلاحا می‌گفتند اخبار برجام «پیش‌خور» شده و الان هم برای اخبار واردات همین اتفاق افتاده است.

این کارشناس حوزه خودرو بیان کرد: واردات خودرو قطعا محدود خواهد بود و عملا واردات ۱۰۰ هزار دستگاه تا پایان سال محال است، اما با توجه به انتقاداتی که مردم دارند و هم در راستای آرام کردن جو بازار، واردات انجام خواهد شد. با سیاست‌گذاری‌های کلانی که در بخش صنعت در حال رخ دادن است، سبد قابل توجه واردات به خودرو‌های چینی اختصاص داده خواهد شد و بخش بعدی با توجه به صحبت‌های وزیر صمت به خودرو‌های برقی و یک مقدار محدود هم در انتها به خودرو‌های وارداتی آسیایی و اروپایی می‌رسد.

فرزانه تصریح کرد: پاشنه آشیل واردات خودرو عملا ارز است و ما در کشور شاهد یک تشنگی ارزی هستیم. گفته می‌شود که مردم ۶۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار ارز در خانه دارند و می‌توانند خودشان خودرو وارد کنند. این درحالی است که خروج ارز از خانه‌ها و تزریق‌اش به خارج از کشور می‌تواند بازار را با تنش و افزایش قیمت مواجه کند، بنابراین واردات خودرو با ارز موجود در خانه‌ها شدنی نیست.

وی گفت: حتی اگر تا پایان سال ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد شود با توجه به تشنگی بازار، امکان ندارد جوابگو باشد، هرچند شاید به دلیل تورم زیاد و شرایط سخت اقتصادی نسبت به قبل مشتری و مصرف کننده نداشته باشیم. این واردات دیگر مانند وارداتی که چند سال قبل انجام می‌شد و حالت مشخصی داشت، نخواهد بود.

این فعال بازار خودرو با بیان این که مخالف واردات خودرو نیستم، گفت: وقتی تشنگی ارزی و فشار اقتصادی را داخل کشور مشاهده می‌کنیم می‌بینیم که یک سری اقلام حیاتی مانند دارو در اولویت تخصیص ارز هستند. اگر مقاومتی از سوی حاکمیت صورت می‌گیرد که هر فرد با سرمایه خودش خودرو وارد نکند می‌تواند به این موضوع برگردد که بانک مرکزی بازار ارز را به صورت دستوری نگه داشته است و بازار خودرو را هم شورای رقابت و وزارت صمت با خبر قیمت‌اش را دستوری کنترل کردند و پایین آورده‌اند و خروج ارز مردم از خانه‌ها باعث بهم‌ریختگی این بازار‌ها می‌شود؛ بنابراین به نظرم نگاه سیاست گذار کنترل بیشتر روی بازار برای جلوگیری از خروج ارز است.

فرزانه تاکید کرد: تا منبع ارزی برای واردات خودرو مشخص نشود هیچ اتفاق مثبتی برای بازار رخ نخواهد داد.

این کارشناس حوزه خودرو در پایان گفت: اگر واردات خودرو حتی در تعداد محدود اتفاق نیفتد، در شش ماهه دوم سال این فنر قیمتی که فعلا آن را جمع کرده‌اند، درخواهد رفت.

منبع: اقتصاد آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->