ریزش دوباره بورس پس از فقط یک روز مثبت | افت شدید ارزش معاملات (۱۷ تیر ۱۴۰۴) برگزاری نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف برق، برای اولین بار در مشهد فرودگاه مشهد رکورددار بازگشت حجاج | خدمت‌رسانی به بیش از ۱۵ هزار زائر در ۹ روز ۸۵ درصد جمعیت خراسان رضوی زیر چتر کالابرگ هستند بازدید میدانی از بازار گوشت و  مرغ مشهد | قیمت گوشت قرمز در مرز یک میلیون تومان! آیا اعتبار کالابرگ الکترونیک ویژه دهک‌های اول تا هفتم، ماهانه شارژ خواهد شد؟ ریزش قیمت طلا و سکه در مشهد | سکه ۳ میلیون تومان ارزان‌تر شد (۱۷ تیر ۱۴۰۴) افزایش ۴۵ درصدی بهره‌وری زادوولد دام عشایر با اجرای طرح‌های اصلاح نژاد نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۷ تیر ۱۴۰۴) | دلار کانال ۹۰ هزار تومان را از دست داد تعادل به بازار برنج می‌رسد خبر پرداخت کالابرگ برای دهک‌های چهارم تا هفتم صحت ندارد انجام پرواز می‌تواند جایگزین مبالغ بلیت‌های ابطال‌شده بشود تاثیر رانندگی اقتصادی روی طول عمر لنت ترمز خرید تضمینی گندم به حدود ۵ میلیون تن رسید رکود دست از سر بازار مسکن برنداشته است دستورالعمل پرداخت خسارت افت قیمت خودرو بازنگری می‌شود مدیر دفتر توزیع برق شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی: در سال ۱۴۰۴، در بخش خانگی باید ۳۱ مگاوات به شبکه تجدیدپذیر متصل شود قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد (تیرماه ۱۴۰۴) قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۱۷ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | طلای جهانی از حرکت بازماند قیمت امروز میوه و صیفی‌جات اعلام شد (۱۷ تیر ۱۴۰۴) | کرفس در میادین تره‌بار مشهد کیلویی چند؟ تمدید پرداخت تسهیلات تکلیفی تا پایان تیر ماه ۱۴۰۴ آیا افزایش دامنه‌ نوسان صندوق‌های اهرمی‌ باعث جذابیت آن‌ها خواهد شد؟ تحقق هدف ۳ هزار مگاواتی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای خراسان رضوی تا افق ۱۴۰۶ دامنه نوسان صندوق‌های اهرمی از امروز افزایش می‌یابد (۱۷ تیر ۱۴۰۴) سومین مرحله کالابرگ‌ها امروز شارژ می‌شود (۱۷ تیر ۱۴۰۴) بیت کوین در آستانه شکستن سقف ۱۱۰ هزار دلاری | تدلیس ماسک جواب داد رشد ۸ درصدی صادرات کالا از خراسان رضوی در بهار ۱۴۰۴ تخصیص اعتبار کالابرگ الکترونیک دهک‌های چهارم تا هفتم به تعویق افتاد (۱۶تیر۱۴۰۴)
سرخط خبرها

در عرصه واردات خودرو تنها «خبردرمانی» شده است

  • کد خبر: ۱۸۱۳۹۸
  • ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
در عرصه واردات خودرو تنها «خبردرمانی» شده است
یک کارشناس بازار خودرو گفت: در بحث واردات خودرو اتفاقاتی که تا الان رخ داده بیشتر شبیه خبردرمانی است. نمونه مشابه آن هم در سال‌های گذشته برجام بود که در زمان‌های مختلف درباره آن صحبت می‌شد و از یک جایی به بعد بازار سرمایه و مردم عکس‌العمل‌شان را نسبت به اخبار برجام از دست دادند.

به گزارش شهرآرانیوز، مسیح فرزانه درخصوص روند واردات خودرو اظهار کرد: طرحی که برای واردات خودرو از ابتدا نوشته شده بود تعداد قابل توجهی وزنه‌های محدودکننده به پای آن بسته شده بود. یک سری فراخوان‌ها در فضای مجازی زمانی که صحبت از بلوکه شدن پول‌ها برای واردات شد توانست جریان‌سازی کند و اعتماد مصرف‌کنندگان را جذب کند.

فرزانه افزود: بخش قابل توجهی از مصرف‌کنندگان خودرو طی این سال‌ها به سرمایه‌گذار تبدیل شده‌اند و طی اردیبهشت تا الان که بازار خودرو با کاهش و ریزش مواجه بوده یک تعدادی از بازار خارج شده‌اند، چون نمی‌توانند نوسان‌گیری گذشته را داشته باشند. این افراد فعال بازار خودرو نیستند این‌ها صرفا مردمی هستند که به اجبار بخشی از سرمایه‌شان را برای این که ارزشش را از دست ندهد وارد بازار خودرو کرده‌اند.

وی ادامه داد: در بحث واردات خودرو اتفاقاتی که تا الان رخ داده بیشتر شبیه خبردرمانی است. نمونه مشابه آن هم در سال‌های گذشته برجام بود که در زمان‌های مختلف درباره آن صحبت می‌شد و از یک جایی به بعد بازار سرمایه و مردم عکس‌العمل‌شان را نسبت به اخبار برجام از دست دادند و اصطلاحا می‌گفتند اخبار برجام «پیش‌خور» شده و الان هم برای اخبار واردات همین اتفاق افتاده است.

این کارشناس حوزه خودرو بیان کرد: واردات خودرو قطعا محدود خواهد بود و عملا واردات ۱۰۰ هزار دستگاه تا پایان سال محال است، اما با توجه به انتقاداتی که مردم دارند و هم در راستای آرام کردن جو بازار، واردات انجام خواهد شد. با سیاست‌گذاری‌های کلانی که در بخش صنعت در حال رخ دادن است، سبد قابل توجه واردات به خودرو‌های چینی اختصاص داده خواهد شد و بخش بعدی با توجه به صحبت‌های وزیر صمت به خودرو‌های برقی و یک مقدار محدود هم در انتها به خودرو‌های وارداتی آسیایی و اروپایی می‌رسد.

فرزانه تصریح کرد: پاشنه آشیل واردات خودرو عملا ارز است و ما در کشور شاهد یک تشنگی ارزی هستیم. گفته می‌شود که مردم ۶۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار ارز در خانه دارند و می‌توانند خودشان خودرو وارد کنند. این درحالی است که خروج ارز از خانه‌ها و تزریق‌اش به خارج از کشور می‌تواند بازار را با تنش و افزایش قیمت مواجه کند، بنابراین واردات خودرو با ارز موجود در خانه‌ها شدنی نیست.

وی گفت: حتی اگر تا پایان سال ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد شود با توجه به تشنگی بازار، امکان ندارد جوابگو باشد، هرچند شاید به دلیل تورم زیاد و شرایط سخت اقتصادی نسبت به قبل مشتری و مصرف کننده نداشته باشیم. این واردات دیگر مانند وارداتی که چند سال قبل انجام می‌شد و حالت مشخصی داشت، نخواهد بود.

این فعال بازار خودرو با بیان این که مخالف واردات خودرو نیستم، گفت: وقتی تشنگی ارزی و فشار اقتصادی را داخل کشور مشاهده می‌کنیم می‌بینیم که یک سری اقلام حیاتی مانند دارو در اولویت تخصیص ارز هستند. اگر مقاومتی از سوی حاکمیت صورت می‌گیرد که هر فرد با سرمایه خودش خودرو وارد نکند می‌تواند به این موضوع برگردد که بانک مرکزی بازار ارز را به صورت دستوری نگه داشته است و بازار خودرو را هم شورای رقابت و وزارت صمت با خبر قیمت‌اش را دستوری کنترل کردند و پایین آورده‌اند و خروج ارز مردم از خانه‌ها باعث بهم‌ریختگی این بازار‌ها می‌شود؛ بنابراین به نظرم نگاه سیاست گذار کنترل بیشتر روی بازار برای جلوگیری از خروج ارز است.

فرزانه تاکید کرد: تا منبع ارزی برای واردات خودرو مشخص نشود هیچ اتفاق مثبتی برای بازار رخ نخواهد داد.

این کارشناس حوزه خودرو در پایان گفت: اگر واردات خودرو حتی در تعداد محدود اتفاق نیفتد، در شش ماهه دوم سال این فنر قیمتی که فعلا آن را جمع کرده‌اند، درخواهد رفت.

منبع: اقتصاد آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->