عقب گرد بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) طلا در کانال ۶.۳ میلیون تومان در مشهد معامله می‌شود (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت کوین (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) | نرخ دلار چند؟ پیش‌بینی بازار خودرو در آخرین هفته اردیبهشت ۱۴۰۴ | نبود تقاضا هم ترمز بازار را نکشید شرایط پیش‌فروش ۴ محصول سایپا از روز (دوشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد + جدول خودرو‌ها اعلام وضعیت اعتباری صادرکنندگان چک و احتمال برگشت آن به گیرنده خانه‌هایی در تهران گران‌تر از تگزاس، واشنگتن، شیکاگو و منهتن | قیمت متری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان! واردات یک نوع برنج هندی ممنوع شد قیمت هر کیلو شیرخام ۲۳ هزار تومان تعیین شد افزایش اکتشاف گوهرسنگ‌ها در خراسان رضوی | مانع‌زدایی از مسیر گوهرسنگ‌ها تأثیر اجرایی‌شدن تجارت آزاد ایران و اوراسیا بر صادرات خراسان رضوی | فرصت طلایی تجارت با اوراسیا قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) | ملون کیلویی ۱۰ هزار تومان یک میلیارد تومان وام خرید مسکن بگیرید؛ ۳ میلیارد تومان پس بدهید! قیمت طلای جهانی امروز (شنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد | بازار طلای جهانی یخ زد تقابل سیگنال‌های خارجی و داخلی در بورس تهران | بررسی روند معاملات در هفته منتهی به ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ بزرگ‌ترین معدن مس، طلا و نقره جهان کشف شد درآمد مالیاتی دولت از حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان ۲ برابر اصناف است مذاکرات تا چه حد بر اقتصاد و تولید تأثیر گذاشته است؟| فعالان اقتصادی خراسان رضوی پاسخ می‌دهند وزیر صمت: در حال افزایش ظرفیت تولید برق در بخش صنعتی هستیم دروازه‌ای به جهان رنگارنگِ گردشگری | گزارش شهرآرانیوز از هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی مشهد+فیلم سامانه «خودنویس» انحصار مشاوران املاک در عقد قرارداد را شکست | سامانه‌ای کاملاً رایگان سقوط ۳۰ درصدی تولید صنایع در نخستین ماه ۱۴۰۴ هفته کاهشی دیگر در بازار خودرو | افت قیمت خودرو ادامه دارد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) مدیرعامل شرکت مخابرات ایران: پروژه هوشمندسازی شهر مشهد، بزرگ‌ترین پروژه ارتباطی کشور است طلای جهانی تغییر مسیر داد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) بررسی قیمت روز برنج و حبوبات در مشهد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) | برنج ایرانی از حدود ۱.۵ تا ۲.۷ میلیون تومان یارانه اردیبهشت ۱۴۰۴ به حساب دهک یک تا ۳ واریز شد | یارانه دهک‌های ۴ تا ۹ چه روزی واریز می‌شود؟ فروش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان شمش طلا در ۱۱ حراج از ابتدای سال تاکنون
سرخط خبرها

گلایه مدیرعامل سایپا از قیمت‌گذاری دستوری خودرو

  • کد خبر: ۱۸۱۷۳۴
  • ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
گلایه مدیرعامل سایپا از قیمت‌گذاری دستوری خودرو
مدیرعامل سایپا گفت: قیمت‌گذاری دستوری خودرو باعث ایجاد مشکل در بازار‌های هدف صادراتی شده است، در ۱۰ سال اخیر به همین دلیل سایپا و ایرانخودرو در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری نکرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدعلی تیموری اظهار کرد: ثبت سفارش خودرو‌های چانگان در بهمن ماه سال گذشته انجام و در اردیبهشت ماه توانستیم این خودرو‌ها را وارد کنیم. ۱۱۰۸ دستگاه در گمرک بود که با حمایت سازمان استاندارد این خودرو‌ها ترخیص شد. روز گذشته اولین خودروی چانگان وارداتی به مشتری که اهوازی بود توسط وزیر صمت تحویل داده شد. به مرور زمان پلاک سایر خودرو‌ها هم آماده و تحویل مردم می‌شود.

تیموری افزود: ۱۲۰۰ دستگاه دیگر با برند چانگان در حال حمل است، ۲ هزار دستگاه دیگر هم در مبدا در حال تولید و آماده‌سازی است.

وی ادامه داد: برند دوم ما توسط پارس‌خودرو در حال واردات است که DL ۵ از برند کمپانی زوتی است که آن هم یک خودروی اقتصادی است. ۳۸۰ دستگاه از این خودرو در پارس‌خودرو موجود، حدود ۵۰۰ دستگاه در گمرک و ۲هزار دستگاه هم در فرآیند حمل و یا تولید است.

مدیرعامل سایپا درخصوص نحوه تامین ارز برای وادرات نیز گفت: قسمتی از ارز مورد نیازمان را از محل صادرات کالا‌هایی که مجوز آن‌ها را داریم و بخش دیگر را هم بانک مرکزی تامین می‌کند.

تیموری درباره قیمت‌گذاری دستوری خودرو نیز گفت: هیچ کجای دنیا خودروی سواری قیمت‌گذاری دستوری نمی‌شود، این روش، خودرو را به کالای سرمایه‌ای تبدیل و مردم را تشویق به حضور در صف خرید می‌کند. در نتیجه این وضعیت مصرف سوخت افزایش و آلایندگی بیشتر می‌شود، مصرف سوخت کشورمان طی ۵ سال اخیر از ۶۵ به ۱۳۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این قیمت‌گذاری دستوری باعث ایجاد مشکل در صادرات می‌شود، وقتی می‌خواستیم چانگان را خریداری کنیم ابتدا قیمت را در خود چین و سپس کشور‌های مقصد صادراتی اخذ کردیم و قیمت پایه را محاسبه و به قیمت درستی چانگان CS۳۵ را یعنی ۱۰ هزار یورو خریدیم. وقتی خارجی‌ها می‌خواهند از ما خودرو بخرند همین کار را می‌کنند قیمت پایه خودرو را بدون ارزش افزوده محاسبه می‌کنند، این قیمت در داخل به دلیل قیمت‌گذاری دستوری ۴۵۰۰ تا ۴۸۰۰ دلار است، ولی در بازار‌های صادراتی بالای ۶۵۰۰ دلار عرضه می‌شود، این وضعیت برای بازار‌های صادراتی ما قابل قبول نیست و خریداران نمی‌پذیرند. قیمت یک کالا برای صادرات باید ارزان‌تر از داخل باشد، اما در خودرو این برعکس است و شرایط ما را برای رسیدن به بازار‌های هدفمان سخت کرده است.

مدیرعامل سایپا بیان کرد: اگر از قیمت‌گذاری دستوری خارج شویم به اقتصاد کشور، کاهش مصرف سوخت، توسعه زیرساخت‌ها و افزایش کیفیت خودرو‌ها کمک می‌کنیم. در ۱۰ سال اخیر به دلیل قیمت‌گذاری دستوری سایپا و ایرانخودرو در زیرساخت‌ها سرمایه گذاری نکرده‌اند، با خروج از قیمت‌گذاری دستوری مطمئن هستم سودی که حاصل خواهد شد صرف زیرساخت‌ها می‌شود و مجدد می‌توانیم از تکنولوژی‌های نو استفاده کنیم و قدرت رقابت‌پذیری‌مان با کمپانی‌های خارجی افزایش می‌یابد.

منبع: اقتصاد آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->