به گزارش شهرآرانیوز، در این جلسه یک دیدار دو جانبه میان محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ) و مهدی کلانتری (مایستر کنترباس ارکستر سمفونیک)، ماکان خویینژاد (مایستر ویلنسل)، پژمان اختیاری (نوازنده آلتو) و رامین براتی (نوازنده ترومبون) به عنوان نمایندگان نوازندگان اخراج شده صورت گرفت.
در این دیدار، نمایندگان نوازندگان درباره دغدغههای خود صحبت و به بحث و گفتگو با وزیر فرهنگ نشستند و در نهایت محمد مهدی اسماعیلی در پایان این جلسه دستور فوری بازگشت همه ۴۰ نوازنده اخراج شده از سوی بنیاد رودکی را صادر و تاکید کرد که حق و حقوق از دست رفته این نوازندگان باید پیگیری شود.
در این جلسه سید مجید پوراحمدی(مدیرعامل صندوق اعتباری هنر) نیز حضور داشت و این در حالی بود که اسماعیلی پیگیری ویژه این موضوع را به پوراحمدی واگذار کرد.
تیرماه امسال خبر رسید که نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران اعلام کردند، ۴۰ نفر از آنها بهخاطر مشکلاتی که با منوچهر صهبایی (رهبر مهمان ارکستر) داشتند و البته به علت شرکت نکردن در آزمون نوازندگی ارکستر اخراج شدهاند.
اما مهدی سالم (مدیرعامل بنیاد رودکی) استفاده از کلمه اخراج را نادرست و بنیاد رودکی هم طی بیانیهای اعلام کرد که هیچ نوازندهای اخراج نشده است و این افراد در آزمون نوازندگی شرکت نکردهاند و حضور و اجرا در ارکستر هم صرفا حق پذیرفتهشدگان در آزمون نوازندگی است.
بنیاد رودکی این بیانیه را در حالی منتشر کرده بود که تقریبا همه نوازندگان اخراجی از نوازندگان قدیمی ارکستر سمفونیک و چهره های بنام موسیقی کلاسیک محسوب می شدند.
از طرفی دلیل شرکت نکردن این نوازندگان در آزمون بنیاد رودکی یک اقدام اعتراضی بوده است؛ آنها به تصمیمات هیات ژوری در زمینه نحوه برگزاری آزمونها، اصرار شورای ارکسترها برای آزمون از نوازندگان ثابت و با سابقه ارکسترها طی سالهای اخیر، کمتوجهی به مطالبات نوازندگان در حوزههای مختلف صنفی و فعالیتهای مرتبط با آنها در بدنه ارکستر انتقاد داشتند و معتقد بودند در شرایط فعلی باید اول به این موارد توجه کرد.
با این حال بنیاد رودکی بدون توجه به این مطالبات، ۴۰ نوازنده جوان را جایگزین و اجراهایی را نیز روی صحنه برد؛ حالا اما به نظر می رسد که با دستور فوری وزیر فرهنگ ۴۰ نوازنده با سابقه می توانند به جایگاه قبلی خود بازگردد.
ارکستر سمفونیک تهران بزرگترین و قدیمیترین ارکستر سمفونیک ایران است. این ارکستر در سال ۱۳۱۲ به وسیله غلامحسین مینباشیان و با نام ارکستر بلدیه آغاز به فعالیت کرد. ارکستر سمفونیک تهران در طول سالهای فعالیت خود بارها اوج و افول را تجربه کرده اما همیشه پا برجا بوده است.
ارکستر سمفونیک هر کشوری از دیرباز از جمله جذابترین شاخههای زنده و پویا در موسیقی کلاسیک بوده، هست و خواهد بود و ویترین دیپلماسی فرهنگی برای آن کشور محسوب می شود.
منبع: ایسنا