سرخط خبرها

شهروندان بهار باشیم

  • کد خبر: ۱۸۳۰۶
  • ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴
شهروندان بهار باشیم
سید مصطفی بهشتی دبیر شهر آرا محله
به آخرین روز‌های زمستان نزدیک می‌شویم و امروز اولین روز از آخرین ماه سال ۹۸ است. به رسم و سنت همه ساله در این روز‌ها با نظافت خانه تلاش می‌کنیم در سال جدید شرایطی نو و متفاوت برای خودمان و اهل خانه فراهم کنیم. اما آیا نظافت و تمیزی خانه کفایت می‌کند؟ تکلیف شهر و اطراف خانه پس چیست؟

آنچه تاکنون معمول بوده و رخ داده است، این است که شهر همواره از سوی مجموعه مدیریت شهری چه در روز‌های عادی سال و چه در زمان فرارسیدن سال نو و دیگر ایام خاص سال تمیز و به‌روزرسانی شده و می‌شود و مجموعه مدیریت شهری برای برگزاری مراسم و آیین خاص یا انجام امور شهری همیشه به هوش است.

مدیریت شهری در سال‌های اخیر کوشیده است تا حد امکان مشارکت شهروندان در اداره امور شهر را بیش از پیش کند. در همین راستا شورای اجتماعی محلات راه‌اندازی شد و امسال به شکل جدیدی با انتخابات محلی شکل بهتری به خود گرفت. به تازگی هم پروژه محله ما با هدف ایجاد دغدغه در شهروندان نسبت به محله و محل سکونت در شهر اجرایی شد. نتیجه این اقدامات در مناطق مختلف شهر متفاوت بود و نمی‌توان برای آن موفقیت صددرصدی را در نظر گرفت، زیرا شهروندان محدودی در این دو حرکت مشارکت دارند.

این در حالی است که اداره کلان‌شهری همانند مشهد، تنها با تکیه بر مجموعه مدیریت شهری کار آسانی به نظر نمی‌آید و اکنون شهر‌های موفق و پر ظرفیت در دنیا شهر‌هایی هستند که ظرفیت اجتماعی غنی را در اختیار دارند. پس لازم است تا در آستانه بهار و آغاز سال نو و در زمانی که حجم کار برای مدیریت شهری بالاست شهروندان با بالا بردن سطح کیفی همراهی خود با مدیران شهری به بهبود وضعیت عمومی شهر کمک کنند.

نخستین اتفاقی که باید در آستانه بهار و هم‌زمان با آغاز سال جدید خورشیدی رقم بخورد این است که، چون شهر از فصل بارش تا حدودی گذر می‌کند و به یک نظافت اساسی نیاز دارد، آنان در این راه مدیریت شهری را یاری دهند. به طور قطع مدیریت شهری از شهروندان انتظار اینکه جارو به دست بگیرند و خیابان‌ها را جارو بزنند ندارد، اما دور از انتظار نیست که هر فرد و خانواده‌ای معبر جلو در منزل خود را نظافت کند و گرد و خاک را از درختان جلو منزل خود بتکاند. اگر این‌گونه عمل شود، خواهیم دید که شهر با شهروندان بهاری خود چه جای بهتری برای زندگی خواهد بود.

یکی از نکات مهم درباره مشهد این است که شهر مشهد یک شهر زیارتی و گردشگری است و در عید نوروز مقصد بسیاری از مسافران نوروزی است و این وظیفه بر دوش شهروندان مشهدی است که سعی کنند تا در برخورد با مسافران نوروزی به بهترین شکل خاطره‌ای خوب از مشهد برای هموطنانمان به جا بگذارند. منطقه ۱۱ هم حداقل ۴ نقطه را در دل خود جای داده که مقصد مسافران نوروزی است. بوستان ملت، بوستان چهل‌بازه، باغ گل‌ها و بازار آزادشهر در منطقه ۱۱ معمولا موردتوجه مسافران است و همین امر یک بار دیگر به ما یادآوری می‌کند که تا چه اندازه لازم است شهر محل زندگی خودمان را تمیز و مرتب نگه داریم.

در کنار این موارد خلاقیت شهروندان در اجرای طرح‌های دیواری و خیابانی در شکل گرفتن یک شهر زیبا نقش بسیار زیادی خواهد داشت.
گزارش خطا
برچسب ها: یادداشت
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->