سرخط خبرها

از مردم، با مردم، برای مردم

  • کد خبر: ۱۸۶۶
  • ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
از مردم، با مردم، برای مردم
جلسه توجیهی مجامع داوطلبی شورای اجتماعی محلات منطقه برگزار شد

صدر
خبرنگار شهرآرا محله

روی پوستر برنامه و بالای کلمه شورای اجتمــاعی نوشته شده بود «از مردم، بــا مـــردم، برای مردم»، هفته گذشته جلسه توجیهی مجامع داوطلبی شورای اجتماعی محلات شهید آوینی، نیزه و امیرالمؤمنین(ع) در حسینیه حضرت رقیه(س) خیابان شفیعی گلشهر برگزار شد. به همین مناسبت جلسه توجیهی برای اعضای دوره سابق این 3محله در حسینیه حضرت رقیه(س) برگزار شد. در این جلسه توضیحاتی درباره شرایط عمومی عضویت در مجامع داوطلبی شورای اجتماعی محلات برای اعضای قدیمی این شورا داده شد. بعد از ثبت‌نام اعضای قدیمی و افراد جدید از هر محله، افراد واجد شرایط انتخاب شده و تا پایان مرداد نیز انتخابات برای این 3محله در منطقه5 انجام خواهد شد.
بعد از تلاوت قرآن مجید، کارشناس اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه5 به ارائه توضیحاتی درباره شرایط عمومی عضویت در مجامع داوطلبی شورای اجتماعی محلات پرداخت و گفت: بعد از شکل‌گیری مجامع داوطلبی، اعضای شورای اجتماعی محلات در دوره جدید با انتخابات مشخص می‌شوند. بنر فراخوان عضویت در مجمع داوطلبی شورای اجتماعی هر محله از هفته گذشته در فضاهای عمومی محله نصب شد و ثبت‌نام از متقاضیان 3محله شهیدآوینی، نیزه و امیرالمؤمنین(ع) در شهرداری انجام می‌شود.
حجت مولایی در ادامه بیان کرد: برای عضویت در مجمع داوطلبان شرایط عمومی و اختصاصی در نظر گرفته شده است. شرایط عمومی شامل تابعیت جمهوری اسلامی، تعهد و وفاداری به قانون جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت فقیه، حسن شهرت و وجاهت اجتماعی و اخلاقی در محله، آشنایی با فرصت‌ها، ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی و مشکلات محله، نداشتن سابقه محکومیت کیفری مؤثر به تأیید مراجع ذی‌صلاح است. در شورای اجتماعی جدید 14عضو داریم که 6نفر از آن‌ها ساکنان محله هستند و در بین آن‌ها باید حداقل یک خانم، یک جوان از 18 تا 29 سال، یک نفر از ایثارگران و یک نفر از معلولان انتخاب شوند. افزون بر این 6 نفر نماینده مدارس، تشکل‌ها، مساجد، نماینده کسبه یا فعال اقتصادی و نماینده بهداشت هم در شورا فعالیت خواهند داشت که از این 14نفر به جز نماینده کلانتری، بهداشت و مدارس، دیگر نمایندگان باید در محله ساکن بوده و فعالیت داشته باشند. نماینده تشکل‌ها باید مدرک ثبت شده‌ای برای تشکل داشته باشد و حداقل مدرک مورد نیاز برای نماینده تشکل‌ها کارشناسی است.مولایی در ادامه افزود: در شورای اجتماعی جدید، رئیس و نائب رئیس از بین اعضا و با اکثریت آرا انتخاب می‌شوند. در این جلسات کارشناس اجتماعی و فرهنگی شهرداری به عنوان دبیر جلسات حضور خواهد داشت. شورای اجتماعی محلات از این پس دارای سه سطح مدیریتی است. سطح یک شورای راهبردی که در سطح کلان با حضور شهردارمشهد، معاونان، نماینده دادستانی، نماینده نیروی انتظامی و نماینده مرکز بهداشت برگزار می‌شود. سطح دوم شورای اجتماعی محله در منطقه با حضور شهردار منطقه، معاونان، رئیس، نائب رئیس شورای اجتماعی محله و کارشناس اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه برگزار می‌شود. سطح سوم همان شورای اجتماعی محله است و جلسات ماهانه خود را با اعضا برگزار می‌کند.وی در پایان صحبت‌های خود گفت: همان‌طور که اشاره کردم، افراد ثبت‌نام شده در مجمع عمومی حق رأی به شرکت‌کنندگان در این مجمع را دارند. هر داوطلبی در هر عنوانی تنها به همان عنوان رأی می‌دهد به طور مثال رابطان مدارس فقط می‌توانند به رابطان مدارس رأی دهند.ادامه جلسه با پرسش و پاسخ اعضای شورای اجتماعی درباره انتخابات ادامه پیدا کرد. پس از آن سرپرستان طرح محله ما در جلسه حاضر شدند و توضیحاتی را درباره اجرای این طرح در آوینی 5 و 33 به اعضای شورای اجتماعی ارائه دادند.
فریده مردانی‌نژاد، سرپرست طرح محله ما در آوینی 33، در پایان جلسه توضیحاتی درباره این طرح ارائه داد و گفت: هدف از اجرای این طرح مشارکت‌ اجتماعی بیشتر مردم و برطرف‌کردن درخواست‌های عمرانی آن‌ها درباره محله زندگی‌شان است. این پروژه می‌تواند یکی از نقاط قوت شهرداری در اجرای طرح‌ها با همفکری و همراهی مردم باشد. در این طرح رابطان مناطق به مرکز محلات می‌روند و نظرسنجی درباره نیازهای محله را آغاز می‌کنند و از شهروندان می‌خواهند تا درباره نیازها و مشکلاتی که دارند صحبت کنند و به سؤالات پاسخ دهند. رابطان در چندین جلسه و در همه مراحل، نظرسنجی، اولویت‌بندی نیازها و اجرای طرح نظرات عموم شهروندان ساکن محله را جویا می‌شوند تا بتوانند به اهم اولویت‌ها پرداخته و تا آنجا که بودجه پیش‌بینی شده اجازه می‌دهد به اجرای طرح‌ها بپردازند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->