جزئیات برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ویژه داوطلبان سیل‌زده (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ورود ۱۴۵ هزار گردشگر سلامت به مشهد در سال ۱۴۰۳ مصرف کدام کنسروها ممنوع است؟ طرز تهیه کیک توت‌فرنگی با مارمالاد و کرم کاستارد + عکس کشف ۷۳ فقره سرقت ضبط و پخش خودرو در مشهد دستبرد ۸ میلیاردی به یک ساعت‌فروشی در مشهد ویدئو | فرود بدون چرخ یک هواپیمای باری در فرودگاه استانبول پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش‌های رگباری در مشهد چه مقدار آب برای سلامت کلیه‌ها لازم است؟ بهترین روش برای نو و تمیز نگه‌داشتن فرش‌ها علت چرخش مچ پا چیست؟ عوامل خطر «زوال عقل زودرس» را بشناسید خوابیدن روی زمین برای کمردرد خوب است یا بد؟ ترفند‌های مفید و کاربردی برای تمیزکردن و مراقبت از وسایل چوبی هشدار فرماندار طرقبه-شاندیز به گردشگران برای احتمال وقوع سیلاب (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارتباط جالب ایجاد نفخ با کمبود یک ویتامین خواص ویژه موز سیاه شده که نمی‌دانستید اعزام بیش از ۸۷ هزار زائر سرزمین وحی از ۲۱ فرودگاه کشور توضیحات جدید وزیر کار درباره حقوق بازنشستگان و اصلاح حقوق کارگران (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پس لرزه‌های پر‌دلهره زلزله افغانستان در مشهد

  • کد خبر: ۱۸۷۶۳۲
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
پس لرزه‌های پر‌دلهره زلزله افغانستان در مشهد
زلزله‌های دیروز خسارت نداشت، اما درس‌های زیادی برای مسئولان و شهروندان داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، دیروز مشهد لرزید؛ آن هم نه یک بار. زلزله‌های نسبتا شدیدی مشهدی‌ها را ترساند و به خیابان‌ها کشاند و برخی مدارس خودجوش تعطیل شدند و زمزمه تعطیلی ادارات نیز در فضای مجازی منتشر شد. همان ابتدا مشخص شد که کانون این زمین‌لرزه‌ها منطقه «زنده‌جان» در افغانستان بوده و اولین آن‌ها با قدرت ۶.۳ ریشتر، ساعت‌۱۰:۱۱ صبح رخ داده است. تا ساعت ۴ بعد‌از‌ظهر، ۴۳ زلزله بالای سه ریشتر دیگر در این کشور احساس شد. هرچند اطلاعات دقیقی از میزان تخریب‌ها و کشته‌ها از این کشور (تا لحظه تنظیم گزارش) در دست نیست، اما این زلزله‌ها یک بار دیگر بر مقوله ایمنی شهر‌ها و روستا‌های خراسان‌رضوی تأکید کرد و نشان داد که حتی در حوزه اطلاع‌رسانی نیز با ضعف‌های جدی روبه‌رو هستیم.

با وقوع زمین‌لرزه دیروز که مشهد را حسابی لرزاند و تکرار شد، تعدادی از مدارس به‌صورت خودجوش تعطیل کردند و برخی والدین سراسیمه فرزندانشان را از مدارس بیرون آوردند؛ انگار خانه‌هایشان امن‌تر از مدرسه‌هاست. البته بررسی سایت آموزش‌و‌پرورش خراسان‌رضوی نیز نشان داد که هیچ دستورالعمل، بیانیه یا پیامی برای اینکه مدارس در این شرایط چه کنند، وجود نداشت. همین موضوع موجب سردرگمی والدینی شد که در محل کارشان حاضر بودند و نمی‌دانستند آن وقت روز چگونه به دنبال فرزندانشان بروند.

بازی با روان مردم

در طرف دیگر شهروندان نگران بودند و به‌خاطر تکرار زلزله در خیابان‌ها تجمع کرده بودند و کانال‌ها و گروه‌های فضای مجازی نیز بیشتر بر تعداد زلزله‌ها تمرکز کرده و با تیتر‌های زرد روان مردم را به بازی گرفته بودند؛ مثلا این تیتر: «هفتمین زلزله مشهد را لرزاند.»

در این میان انتظار می‌رفت که مسئولان بلافاصله دستورات تخصصی صادر کنند و جامعه را به آرامش دعوت کنند، اما این مهم بسیار دیر محقق شد و ساعت‌۱۱:۳۰ خبری به نقل از محسن نجات، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌رضوی، روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که از مردم خواسته بود ضمن حفظ خون‌سردی، مکان‌های بلندمرتبه و ساختمان‌های بیش‌از‌سه‌طبقه را ترک کنند. آن‌هم پس از وقوع سه زلزله بالای ۶ ریشتر و یک زمین‌لرزه بالای ۵ ریشتر.

یکی دیگر از موضوعاتی که به نگرانی‌ها دامن می‌زد، موضوع خسارت به شهر‌های مرزی همچون تایباد و منطقه دوغارون و... بود، اما ارزیابی‌های امدادگران هلال‌احمر خراسان‌رضوی نیز نشان داد که این حادثه خسارت جدی در پی نداشته است.

به گفته مدیرکل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی، به دنبال زلزله‌های غرب افغانستان که از ساعت‌۱۰:۱۱ دیروز در نزدیکی شهر هرات به‌وقوع پیوست و بیشتر مردم شرق خراسان‌رضوی نیز آن را احساس کردند، سیزده تیم ارزیاب جمعیت هلال‌احمر به شهرستان‌های مختلف اعزام شدند.

محسن ذاکریان ادامه داد: با حضور تیم‌های ارزیاب در شهرستان‌های تایباد، تربت‌جام، خواف، سرخس، صالح‌آباد، فریمان و مشهد و جمع‌آوری اطلاعات مشخص شد که هیچ‌گونه تلفات انسانی نداشته‌ایم و تخریب جدی ساختمانی از زلزله گزارش نشده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->