روایتی از آخرین دستاورد‌های مدیریت شهری مشهد در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی خدمات شهری | از دستگاه ریشه‌کن تا پهپاد‌های اطفای حریق + فیلم شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی‌بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی شش‌هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد + تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی‌کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری برگزاری اولین نشست شهر‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس بریکس پلاس در مشهد + فیلم (یکم آذر ۱۴۰۳) اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی مصوب شهر مشهد قطار برقی مشهد-تهران روی ریل تحقق | استاندار خراسان رضوی: با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد از امروز (یکم آذر ۱۴۰۳) رونمایی از پهپاد‌های آتش نشان در نمایشگاه تخصصی خدمات شهری شهردار مشهد: تقویت دیپلماسی، از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری است نشست رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با احزاب سیاسی | گفتگو با فعالین اجتماعی، کلید بهبود مدیریت شهری در مشهد حضور دادپزشک در آرامستان‌های شهرداری مشهد برای تسریع خدمت‌رسانی به خانواده‌های متوفیان تقدیر فرماندار مشهد از شهردار مشهدمقدس (۳۰ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اطلاعات دقیقی از حریم گسل‌های مشهد در دسترس نیست | مبنای ساخت و ساز در اطراف گسل‌ها فعلا همان ۳۰۰ متر است

  • کد خبر: ۱۸۷۶۷۶
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
اطلاعات دقیقی از حریم گسل‌های مشهد در دسترس نیست | مبنای ساخت و ساز در اطراف گسل‌ها فعلا همان ۳۰۰ متر است
معاون اداره‌کل زمین‌شناسی منطقه شمال‌شرق تعیین حریم ۳۰۰‌متری برای گسل‌های شهر را نادرست می‌داند.

به گزارش شهرآرانیوز آذرماه‌۱۳۹۹ بود که تدوین نقشه تدقیق و تعیین حریم گسل‌های مشهد که از سال‌۹۷ آغاز شده و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده بود، از سوی دبیر این شورا، به استانداری خراسان‌رضوی ابلاغ شد که بر‌اساس آن نامه، ساخت سه گروه از ساختمان‌ها بر روی پهنه‌های گسلی و حریم آن‌ها ممنوع است؛ حریمی که حالا هادی شریفی، معاون اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق، آن را زیر سؤال برده و در‌این‌باره گفته است: حریم سیصد متر کنونی پیرامون گسل‌ها از لحاظ اندازه و دقت، قطعیت بالایی ندارد و بر‌اساس استانداردها، اعمال این حریم نادرست است.

قرار بود این نقشه، حریم چهار گسل مهم مشهد یعنی کشف‌رود، توس، جنوب مشهد و سنگ‌بست-‌شاندیز را مشخص کند؛ همچنین با ابلاغ مصوبه شورای عالی شهرسازی، ساختمان‌های با درجه اهمیت بسیار زیاد (بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، ایستگاه‌های آتش‌نشانی، مراکز و تأسیسات آب‌رسانی و برق‌رسانی و...)، مدارس، پمپ‌های بنزین و گاز و ایستگاه‌های اصلی مترو و ساختمان‌های بلندمرتبه با تعداد طبقات تعریف‌شده برای هر شهر و بیشتر از آن، ساختمان‌هایی هستند که براساس این نامه ساخت آن‌ها روی پهنه و حریم گسل‌ها ممنوع است.

شریفی که مجری طرح تهیه نقشه تدقیق گسل‌های مشهد است، در‌این‌باره گفته است: اقدامی برای استانداردسازی حریم گسل‌ها انجام نشده و مبنای کاری همان حریم سیصد متر است. تا‌زمانی‌که اطلاعات دقیق‌تری از ساز‌و‌کار گسل‌ها، نرخ جابه‌جایی گسل‌ها و بزرگای زلزله احتمالی ایجاد‌شده توسط این گسل‌ها در اختیار نداشته باشیم، نمی‌توانیم از نظر علمی درباره سازه‌ها و ضوابط ساخت‌وساز آن‌ها اظهار نظر کنیم.

او درباره اجرای طرح تدقیق گسل‌های شهر مشهد نیز توضیح داد: سازمان مدیریت بحران در سال‌۹۷ قانونی را مصوب کرد که بر اساس آن مقرر شد نقشه تدقیق مشهد تهیه شود. تا آن زمان نقشه‌های ۲۵‌هزار بزرگ‌ترین مقیاسی بود که برای شهر‌ها تهیه شده بود، در‌حالی‌که نقشه‌های مقیاس شهری باید در اندازه‌های یک‌هزار، یک‌به‌پانصد و یک‌به‌دویست باشد تا بتوان در مقیاس سازه‌های شهری تصمیم‌گیری کرد.

شریفی با اشاره به اینکه برآورد هزینه این مطالعات به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی محول شد، خاطرنشان کرد: با وجود مخالفت این سازمان، مطالعات تدقیق گسل‌های با مقیاس ۲۵‌هزار تصویب و حریم ۱۵۰ متر در طرفین گسل‌ها برای سازه‌های با اهمیت خیلی زیاد و زیاد، تصویب و ابلاغ شد. بر‌اساس این داده‌ها هنوز هم نمی‌توان حریم دقیق برای گسل‌ها تعیین و بر مبنای آن پارامتر‌ها طراحی و نوع ساخت‌و‌ساز را تعیین کرد. مطالعات مربوط به تهیه نقشه‌های تدقیق گسل‌های کلان‌شهر مشهد اکنون فقط شامل مسیر دقیق‌شده گسل‌هاست که مطالعات تکمیلی را برای تعیین حریم نیاز دارد.
به گفته او، حریمی که اکنون برای این مطالعات تعیین شده، ۱۵۰ متر در هر طرف گسل است و برای تهیه نقشه‌های دقیق شده باید این حریم کوچک‌تر شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->