به گزارش شهرآرانیوز چند روز پیش خبر احتمال حذف شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو منتشر و گمانهزنیهایی درباره افزایش قیمت خودرو مطرح شد. یکی از خبرگزاریها عنوان کرد که کارگروه خودروی مرکز ملی رقابت مصوباتی درباره بازار خودرو داشته و مقرر شد بررسیهای کارشناسی برای اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودرو با این رویکرد انجام گیرد که شورای رقابت صرفا در سیاستگذاری و نظارت ایفای نقش کند و انجام امور اجرایی به نهادهای ذیربط واگذار شود.
اما مدیر روابط عمومی شورای رقابت این خبر را تکذیب و عنوان کرد: مبنای این خبر اشتباه بود و هیچ ارتباطی به کنار گذاشتن شورای رقابت از فرایند قیمتگذاری خودرو ندارد.
سپهر دادجوی توکلی با بیان اینکه کارگروههایی که در شورای رقابت تشکیل میشوند ضمانت اجرایی ندارند و نظرات آنها فقط جنبه پیشنهادی دارد، گفت: تا زمانی که موضوعی در صحن شورا مطرح نشود و با اکثریت آرا مورد تصویب قرار نگیرد، فاقد اعتبار است.
حواشی ایجاد شده پیرو عملکرد شورای رقابت در مورد قیمتگذاری خودروها، منجر به موضعگیری سخنگوی دولت هم شد. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، دیروز در مورد شورای رقابت گفت: شورای رقابت مصوب مجلس است و قانون آن را تشکیل داده و صلاحیتهایش را مجلس به شورای رقابت واگذار کرده و طبیعتا دولت هم باید مجری قانون باشد و اگر تصمیمی بخواهد گرفته شود مجلس باید تصمیم بگیرد.
مدیر روابط عمومی شورای رقابت در واکنش به این صحبتها گفت: کلیت این صحبتها درست است و درواقع شورای رقابت طبق اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب مجلس است و در مورد ماهیت وجودی آن، مجلس نظر داده و به درخواست مجلس تاسیس شده است بنابراین اعمال هر گونه تغییرات در این حوزه هم به اختیار مجلس است.
دادجوی توکلی با تاکید بر اینکه هماکنون شورای رقابت نقش تعیینکننده در قیمتگذاری خودرو را دارد، گفت: در قیمتگذاری خودرو، قانون به شورای رقابت تکلیف کرده است که با توجه به وضعیت انحصاری بازار خودرو در کشور، موظف است برای ساماندهی این بخش دستورالعمل تدوین کند. بر این اساس، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو در قالب مصوبه ۵۴۳ تایید شد و اکثریت آرای شورا را کسب کرد و تا زمانی که تغییری در آن مصوبه صورت نگیرد ما هیچ تغییری در آن نخواهیم داشت و هر زمانی اعضای شورا نیاز به تغییر را تشخیص دهند پس از رأیگیری و اخذ اکثریت آرا در شورا، آن تغییر اطلاعرسانی خواهد شد، اما در حال حاضر قیمتگذاری خودرو همچنان به روال قبل است.
مدیر روابط عمومی شورای رقابت در مورد جلسه دیروز این شورا گفت: مهمترین نکتهای که وجود دارد ما به صورت مکرر با درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات خود مواجه هستیم که در این زمینه شورا به فراخور زمان و شرایط نظر میدهد. بر این اساس، در حال حاضر قیمت ۸ محصول از محصولات ایرانخودرو که معاونت حمل و نقل وزارت صمت آنها را محصول جدید و فاقد قیمت معرفی کرده بود، تعیین شد.
دادجوی توکلی در مورد نحوه قیمتگذاری خودرو هم بیان کرد: طبق روال سابق، قیمت خودرو از سوی سازمان حمایت محاسبه و پس از آن به کارگروه خودروی شورای رقابت ارسال میشود. قیمتهای ارسالی در صحن شورا بررسی و سپس در خصوص آنها رأیگیری میشود.
وی ادامه داد: در مورد ۸ محصول جدید ایرانخودرو هم معاونت حمل و نقل وزارت صمت نظر خود را به سازمان حمایت اعلام کرد و سازمان حمایت فرایند قیمتگذاری را محاسبه و به کارگروه خودروی شورای رقابت پیشنهاد داد. پس از آن، روند بررسی قیمتها در کارگروه شورا، از زمان درخواست شورا تا تصویب کمتر از یک هفته انجام شد و به سرعت قیمت محصولات جدید ارائه شد.
مدیر روابط عمومی شورای رقابت در پاسخ به این سوال که آیا شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو موافقت خواهد کرد؟ گفت: این موضوع دیروز مطرح شد و اعضای شورا مخالف بودند. در مورد آینده هم این موضوع تابع فاکتورهای مختلفی مانند قیمت دلار، مواد اولیه تولید خودرو، میزان تورم و انتظارات تورمی است که همگی روی قیمت تمامشده تاثیر میگذارد.
دادجوی توکلی ادامه داد:، اما تا زمانی که دستورالعمل تنظیم بازار خودرو است ما امیدواریم شاهد تعادل در بازار باشیم تا هم تولیدکننده دچار ضرر و زیان نشود و هم مصرفکننده خودرو را به قیمت مناسب و واقعی تهیه کند.
مدیر روابط عمومی شورای رقابت با دفاع از عملکرد شورای رقابت در ساماندهی بازار خودرو گفت: عملکرد شورای رقابت تا اینجای کار در بازارهای مختلف مثبت بوده است. ضمن اینکه توجه داشته باشید که در هر بازاری شورای رقابت صرفا یکی از فاکتورهای تعیینکننده است و فاکتورهای دیگری هم دخیل است و مخالفین و موافقینی دارد، اما مهمترین کاری که شورا در این دوره انجام داده است حذف دلالی بوده که به رغم مخالفتها و مقاومتهای بسیار، این اتفاق افتاد و باعث شد قیمت بازار به قیمت کارخانه در نزدیکترین شرایط ممکن باشد.
منبع: همشهری آنلاین