اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد
سرخط خبرها

تجلیل از «کریستوف زانوسی» در جشنواره کمرایمیج

  • کد خبر: ۱۹۰۱۴۸
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
تجلیل از «کریستوف زانوسی» در جشنواره کمرایمیج
کریستوف زانوسی کارگردان لهستانی جایزه یک عمر دستاورد جشنواره کمرایمیج ۲۰۲۳ را دریافت می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ جشنواره معتبر کمرایمیج با جایزه یک عمر دستاورد خود از کارگردان مولف کریستوف زانوسی تجلیل می‌کند.

زانوسی سال ۱۹۳۹ در ورشو به دنیا آمد و در مدرسه ملی فیلم در لودز لهستان تحصیل کرد. وی پیش از تحصیل هم فیلم‌های آماتور می‌ساخت و جوایزی از جشنواره‌های مختلف دریافت کرده بود.

اولین کارگردانی او، «مرگ یک شهرستانی» در سال ۱۹۶۶ که با فیلمبرداری یان هسه ساخته شد که مضامین اصلی آثار او را در کنار هم قرار داد و امر مقدس و امر ناپسند، جوانی و پیری، زندگی و مرگ را به تصویر کشید.

زانوسی پس از ساخت چندین فیلم مستند و نیمه بلند، اولین فیلم بلندش را با نام «ساختار بلورها» در سال ۱۹۶۹ با فیلمبرداری استفان ماتیاسسکیویچ ساخت. این فیلم که از آثار موج سوم سینمای لهستان محسوب می‌شود با فیلمبرداری خود مضامینی، چون زهد، فقدان سنت و حس عمیق رئالیسم را که از ویژگی‌های مشخص کننده کار‌های اولیه کارگردان است، ارایه کرده است.

در دهه ۱۹۷۰ زانوسی چندین فیلم ساخت که از فیلم‌های مهم تاریخ سینمای لهستان شده‌اند. «روشنگری» (۱۹۷۳) به فیلمبرداری ادوارد کلوسینسکی، «استتار» (۱۹۷۶) با فیلمبرداری دی. پی. کلوسینسکی که برنده جایزه شیر‌های گدانسک در چهارمین جشنواره فیلم لهستان در گدانسک شد، «زندگی خانوادگی» (۱۹۷۰) با فیلمبرداری ویتولد سوبوچینسکی و «مارپیچ» (۱۹۷۸) با فیلمبرداری کلوسینسکی.

فیلم «عامل ثابت» (۱۹۸۰) زانوسی با فیلمبرداری اسلاومیر ایدزیاک نیز موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم کن شد.

در دهه ۱۹۸۰، زانوسی پروژه‌های بیشتری را در خارج از کشور شکل داد که آلمان غربی از کشور‌های مطرح‌تر در این زمینه بود. «سالی از خورشید خاموش» (۱۹۸۴) با فیلمبرداری اسلاومیر ایدزیاک از جمله این فیلم‌ها بود که برنده شیر طلای جشنواره فیلم ونیز شد.

از دهه ۱۹۹۰، زانوسی با مخاطبان جدید خود بیشتر با ژانر‌های مختلف ارتباط برقرار کرده است. «در گالوپ کامل» (۱۹۹۵) با فیلمبرداری یاروسلاو ژاموجدا و «زندگی به مثابه یک بیماری مرگبار» (۱۹۹۹)، با حضور کلوسینسکی در پشت دوربین از جمله آنهاست. زانوسی همچنین فیلم‌هایی مانند «جسم خارجی» (۲۰۱۴)، «اتِر» (۲۰۱۸) و «عدد کامل» (۲۰۲۲) را در کارنامه دارد که همگی توسط پیوتر نیمیسکی فیلمبرداری شده‌اند.

زانوسی ۸۴ ساله جایزه کمرایمیج خود را در طول این جشنواره که از ۱۱ تا ۱۸ نوامبر (۲۰ تا ۲۷ آبان) در تورون لهستان برگزار می‌شود، دریافت خواهد کرد.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->