سرخط خبرها

تجلیل از ویم وندرس و ژانگ ییمو در جشنواره توکیو

  • کد خبر: ۱۹۰۵۱۸
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
تجلیل از ویم وندرس و ژانگ ییمو در جشنواره توکیو
ویم وندرس و ژانگ ییمو ۲ چهره مهم جشنواره فیلم توکیو ۲۰۲۳ هستند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در مراسم افتتاحیه سی و ششمین دوره جشنواره فیلم توکیو، ویم وندرس کارگردان سرشناس آلمانی، بازیگران و عوامل فیلم «روز‌های عالی» را در فضای باز جشنواره معرفی و تشویق کرد.

وی پس از آن پس از سال‌ها بار دیگر روی صحنه سینما تاکارازوکا توکیو حاضر شد و گفت: وقتی «روز‌های عالی» را می‌ساختم رویایم این بود فیلمی بسازم که در جشنواره کن به خوبی دیده شود. رویایم این بود که فیلمم برنده جایزه بهترین بازیگری شود، اما من حتی جرأت نداشتم به خودم اجازه بدهم این رویا را در سر بپرورانم که این فیلم به عنوان نماینده ژاپن به اسکار بین المللی معرفی شود. در عین حال آرزو داشتم که این فیلم به عنوان افتتاحیه جشنواره توکیو انتخاب شود و برای تماشاگران ژاپنی به نمایش درآید که از خواب بیدار شدم و دیدم شما اینجا هستید.

وندرس که به تازگی در جشنواره لومیر فرانسه تجلیل شده است، احتمالاً در روز‌های آینده در پایتخت ژاپن بیشتر هم دیده می‌شود. زیرا وی علاوه بر کارگردانی فیلم افتتاحیه، به عنوان رئیس هیات داوران مسابقه در جشنواره حضور دارد و در عین حال در مراسم ادای احترام به استاد فقید سینمای ژاپن یاسوجیرو اوزو حضور خواهد داشت.

وندرس بار‌ها گفته است اوزو که ۶۰ سال پیش در سال ۱۹۶۳ درگذشت، الهام بخش و استاد وی در دنیای فیلمسازی بوده است. این که وندرس امسال فیلم «روز‌های عالی» را دارد که به عنوان بهترین فیلم داستانی وی در سال‌های اخیر شناخته شده، از دیدگاه برگزارکنندگان جشنواره توکیو یک هم زمانی عالی است.

جشنواره توکیو امسال در عین حال پر از فیلم‌های چینی است و در مراسم افتتاحیه جشنواره کارگردان چینی ژانگ ییمو با جایزه یک عمر دستاورد تجلیل شد.

ژانگ که پیش از این ۲ بار در جشنواره توکیو شرکت کرده بود، گفت: این برای من شروع جدیدی است، یک بار ۳۶ سال پیش و سپس ۱۸ سال بعد در این جشنواره بودم.

در همین حال کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن در پیام ویدیویی سالانه‌اش به جشنواره که در مراسم افتتاحیه پخش شد از اوزو، وندرس و یاکوشو کوجی بازیگر نقش اول «روز‌های عالی» تجلیل کرد و سینمای ایتالیا را ستود. جشنواره توکیو اوایل امسال قرارداد همکاری مشترک دوجانبه با ایتالیا امضا کرده است.

وی گفت: نسل جوان‌تری از فیلمسازان ژاپنی مشارکت خود را در تولید فیلم‌های فرامرزی و جمع‌آوری سرمایه افزایش می‌دهند.

آندو هیرویاسو رئیس جشنواره هم گفت: بسیار خوشحالم که امسال می‌توانیم از ۲۰۰۰ مهمان از خارج از کشور پذیرایی کنیم. سال گذشته به دلیل محدودیت‌های مختلف، تعداد مهمانان خارجی تنها حدود ۱۰۰ نفر بود. وی همچنین بابت مراسم فرش قرمز افتتاحیه که کندتر از معمول برگزار و موجب ناراحتی برخی از مهمانانش شد، عذرخواهی کرد.

صنعت سینمای ژاپن سال خوبی را پشت سر گذاشته است. هاماگوچی ریوسوکه با فیلم جدیدش در جهان در حال تایید موقعیت خود به عنوان رهبر نسل جدیدی از فیلمسازان ژاپنی که راه کوره‌آدا هیروکازو، کوروساوا کیوشی و کاواسه نائومی را ادامه می‌دهند، است. فیلم معمایی «شیطان وجود ندارد» هاماگوچی امسال با اقبال زیادی روبه رو شده تا ادامه دهنده مسیر موفقیت وی پس از «ماشین مرا بران» و «چرخ بخت و فانتزی» باشد.

میازاکی هایائو استاد انیمیشن ژاپنی هم با «پسر و مرغ ماهی خوار» به‌عنوان آخرین فیلم بلندش با اقبال زیادی رو به رو شده است.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->