ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور | اعتیاد در ۶ تا ۸ درصد مصرف‌کنندگان سیگار‌های الکترونیک ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟
سرخط خبرها

گسترش فضا‌های زنانه زمینه‌ساز توسعه پایدار و عادلانه

  • کد خبر: ۱۹۱۶۶۹
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶
گسترش فضا‌های زنانه زمینه‌ساز توسعه پایدار و عادلانه
زنان به عنوان نیمی از جامعه نیازمند فضا‌هایی برای گذران اوقات فراغت و ارتباط موثر با افراد هستند، موضوعی که نه تنها زمینه ساز ایجاد نشاط و سرزندگی برای آنان به عنوان رکن مهم خانواده خواهد شد، بلکه می‌تواند بستری برای فعالیت اقتصادی و توازن اجتماعی را فراهم اورد.

شهرآرانیوز - فضا‌های عمومی در هر شهر از این نظر که محیط چشم گیری برای شکل گیری گروه‌های مدنی و رشد و بالندگی انهاست، قابل توجه بوده و دارای اهمیت است. این فضا‌ها مکانی برای تعاملات اجتماعی و بستری برای ارتباطات است. در این بین امنیت به عنوان مهم‌ترین مولفه توسعه پایدار انسانی مورد توجه قرار دارد و این موضوع برای زنان به عنوان بخش اسیب پذیر‌تر جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نوع جرائم و جنایت درباره زنان و مردان در هر جامعه متفاوت است و به همین دلیل، حس امنیت زنان نیز تبعاً تفاوت دارد و بنابراین زنان در جامعه با احساس ترس بیشتری مواجه هستند. شکل گیری فضا‌های زنانه با محور قرار دادن امنیت به عنوان یک نیاز حیاتی که منجر به حضور در جامعه می‌شود، محیطی را فراهم می‌کند که زنان بتوانند به دور از احساس ناامنی که در سایر فضا‌ها برای انان ایجاد میشود، فعالیت کنند.

موضوع امنیت شامل دو وجه عینی و ذهنی است که بخش ذهنی ان ناشی از احساس خطر و احتمال مواجه با جرائم خشن و ازار‌های جنسی و کلامی برای زنان است.

همچنین احساس امنیت ارتباط معناداری با طبقات اجتماعی دارد و بدین ترتیب در بخش‌هایی از شهر که کالبد شهری زمینه ساز ناامنی و بزه‌های مختلف است، این زنان هستند که محدود شده و فعالیتشان به فضای خانه ختم می‌شود. این مساله شامل ساعات خاصی از شبانه روز نیز می‌شود و در ساعاتی از شب فضای شهر‌ها مردانه شده و زنان برای جلوگیری از مواجه با خطرات احتمالی از حضور در خیابان‌های شهر در این ساعات خودداری می‌کنند.

وجود چنین مسائلی در طی سال‌ها و اهمیت حضور زنان و حفاظت از حریم شخصی انان، منجر به شکل گیری اولین بوستان زنانه جهان در سال ۱۹۱۳ در ایالت مونتانا امریکا شد. در ایران نیز برای نخستین بار در سال ۱۳۸۰ اولین بوستان مختص زنان در شهر بروجرد شکل گرفت.
این موضوع در سیاست گذاری‌های شهری مشهد نیز مورد توجه قرار گرفته و اخرین بوستان بانوان با عنوان شهربانو در مشهد طی هفته گذشته اماده بهره برداری شد.

این سیاست‌گذاری‌ها نهایتا می‌تواند کالبدشهر را به سمت زنانه ترشدن و توازن جنسیتی برده و اوقات فراغت مناسبی را برای انان فراهم اورد. موضوعی که پویایی، سرزندگی وبالندگی بیشتری را منجر شده و می‌تواند کارایی و بهره وری را برای زنان و نهایتا خانواده به عنوان مهم‌ترین و کوچک‌ترین ساختار جامعه فراهم اورد. همچنین ارتقا نقش بانوان در تصمیم گیری‌های محلی و اجتماعی و بهره برداری از ظرفیت‌های انان به توسعه پایدار و عادلانه منجرخواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->