سرخط خبرها

پیشگیری از بیماری‌ها با اصلاح سبک زندگی

  • کد خبر: ۱۹۳۱۱۹
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
پیشگیری از بیماری‌ها با اصلاح سبک زندگی
با اصلاح سبک زندگی می‌توان از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های عفونی پیشگیری کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، به شوخی «جون عزیز» صدایش می‌کنند؛ به‌خاطر وسواس بیش‌ازاندازه‌اش در رعایت نکات بهداشتی. امکان ندارد ویروس جدیدی شایع شود و او نصیبی از آن نبرد. به قول خودش در طول عمر سی‌وپنج‌ساله‌اش کمتر پاییزی آمده و رفته که او آنفلوانزا نگرفته‌باشد. نخستین کسی هم بود که توی فامیل کرونا گرفت؛ آن هم نه یک‌بار، چهاربار! از آن همیشه بیمار‌هایی است که درسال به‌اندازه یک داروخانه دارو می‌خرد؛ از مکمل‌های تقویتی بگیر تا پنی‌سیلین.

شاید شما هم از این دست افراد در بین فک و فامیلتان داشته‌باشید. کسانی که همیشه بیمار و درحال آمد‌و‌رفت به مطب پزشک و بیمارستان هستند. دکتر سید مجید حسینی، متخصص بیماری‌های داخلی، برخی از این افراد را واقعا بیمار می‌داند و برخی را هم خودبیمارپندار. همچنین باور دارد که بخش زیادی از این افراد با اصلاح سبک زندگی‌ای که دارند، می‌توانند مشکلشان را برطرف کنند.

پیشنهاد ما به شما این است که اگر خودتان جزو این دسته از افراد هستید یا در بین اطرافیانتان فردی با این مشخصات سراغ دارید، حتما گزارش امروز ما را با این موضوع بخوانید و توصیه‌های دکتر حسینی را دراین‌باره جدی بگیرد.

چه کسانی زیاد بیمار می‌شوند؟

وقتی از افرادی صحبت می‌کنیم که زیاد بیمار می‌شوند، بیشتر منظورمان مبتلایان به عفونت‌های تنفسی ویروسی است که در بیشتر آن‌ها ضعف سیستم ایمنی بدن عامل مهمی برای ابتلا به بیماری است. با همه این‌ها در یک دسته‌بندی کلی می‌توان این افراد را به چند گروه مختلف تقسیم کرد:

  • افرادی که مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و خود را مدام درمعرض آلودگی و عفونت قرار می‌دهند.
  • افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف‌تر از دیگران است، مانند کودکان و سالمندان.
  • افرادی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، نارسایی‌های کلیوی و مشکلات مزمن کبدی هستند.
  • افرادی که به‌علت بیماری‌هایی که دارند دارو‌های ضعیف‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، مانند پیوندعضو‌ها.
  • افرادی که به شکل مادرزادی بیماری‌هایی دارند که سلول‌های محافظتی درون بدنشان کم است.
  • افرادی که بر اثر برخی بیماری‌ها یا حوادث یکی از اندام‌های حیاتی بدنشان مانند طحال را ازدست می‌دهند.
  • افرادی که مشکلات روحی و روانی زیادی دارند، مانند استرس و اضطراب.

بچه‌ها را پاستوریزه بار نیاوریم

حتما درباره محصولات گلخانه‌ای شنیده‌اید. این محصولات از کیفیت ظاهری بهتری به‌نسبت دیگر محصولات برخوردارند، البته با یک مشکل اساسی؛ آن هم اینکه مقاومت بسیار کمی دارند و خیلی زود خراب می‌شوند. این موضوع به شرایط محیطی آزمایشگاهی برمی‌گردد که این محصولات در آن رشد کرده‌اند. کودکان هم همین حکم را دارند و وقتی در شرایط گلخانه‌ای بزرگ شوند، بسیار ضعیف و شکننده خواهند شد.

منظورمان از شرایط گلخانه‌ای تمیز نگه‌داشتن بیش از حد معمول بچه‌هاست. مانند مادر‌هایی که به‌خاطر ترس از بیماری و کثیف‌شدن اجازه نمی‌دهند بچه‌ها به هرچیزی دست بزنند و با آن بازی کنند. همچنین این مادر‌ها از ضدعفونی کننده‌ها در محیط پیرامونی بچه‌ها زیاد استفاده می‌کنند. این بچه‌ها در بزرگ‌سالی با کوچک‌ترین عفونت یا ویروسی بیمار می‌شوند و بدنشان نمی‌تواند مقاومت زیادی دربرابر بیماری‌ها از خود نشان بدهد.

خودبیمارپندار‌ها هم بیمارند

خودبیمارپندار به کسی می‌گویند که همیشه درحال جست‌وجوی بیماری در بدنش است. با کوچک‌ترین نشانه‌ای تصور می‌کند که بیمار شده‌است و راهی مطب پزشک می‌شود. این دسته از افراد هم واقعا بیمارند. ترس از ابتلا به بیماری، تلقین بیمار بودن و همذات‌پنداری با بیماران واقعا انسان را بیمار می‌کند، بنابراین به افرادی که مشکلات جسمی و روحی دارند و سیستم ایمنی‌شان ضعیف است باید این دسته از افراد اضافه کنیم. این گروه آمار چشمگیری هم در بین افراد همیشه بیمار دارند.

سیستم ایمنی بدنمان را تقویت کنیم

وقتی بدانید که علت بیماری x‌تان چیست یا مشکلتان کجاست، راحت‌تر می‌توانید آن را درمان یا از بروزش پیشگیری کنید؛ بنابراین اگر با کوچک‌ترین مشکلی بیمار می‌شوید، حتما باید علت آن را بیابید و برای برطرف کردنش اقدام کنید. با همه این‌ها توصیه‌هایی کلی وجود دارد که کمکتان می‌کند سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید و کمتر بیمار شوید.

  • یک رژیم غذایی متعادل و مقوی برای خودتان انتخاب کنید.
  • وقت بگذارید و دست‌کم هفته‌ای سه روز ورزش سبک بکنید.
  • از فعالیت‌های سنگین و خسته‌کننده بپرهیزید.
  • در طول روز استراحت کافی داشته‌باشید.
  • بین ساعت ۹ شب تا ۳ صبح حتما بخوابید.
  • از استرس و اضطراب بیخودی بپرهیزید.
  • به‌دنبال درمان بیماری‌های جسمی و روحی‌تان باشید.
  • مصرف میوه و سبزی‌ها را بیشتر و غذا‌های فست‌فودی و آماده را کمتر کنید.
  • نکات بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنید.
  • اگر جزو گروه‌های پرخطر هستید، حتما واکسیناسیون انجام بدهید.
  • اگر اضافه‌وزن دارید، وزنتان را متناسب کنید.
  • از مصرف هرگونه دخانیات، مخدر یا الکل حتی به میزان کم بپرهیزید.
  • درصورت نیاز و تجویز پزشک از مکمل‌های دارویی استفاده کنید.

چگونه ایمنی بدنمان پایین می‌آید؟

اگر درباره آمادگی بدنی ورزشکاران شنیده باشید، می‌دانید که مغز این افراد به نسبت دیگران سریع‌تر دربرابر حوادث و سوانح واکنش نشان می‌دهد، برای نمونه اگر دستشان با وسیله داغی برخورد کند، مغزشان سریع‌تر این پیغام را دریافت می‌کند و متوجه خطر می‌شود، درنتیجه عضلاتشان سریع‌تر واکنش نشان می‌دهد و زودتر دستشان را عقب می‌کشند.

این موضوع درباره سیستم ایمنی بدن هم صدق می‌کند، یعنی افرادی که سیستم ایمنی بدنشان قوی‌تر باشد، زودتر بیماری‌ها را شناسایی می‌کنند و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند؛ بنابراین بین ضعیف یا قوی بودن سیستم ایمنی بدن و ابتلا به بیماری‌ها رابطه مستقیمی وجود دارد. صحبتمان درباره بیماری‌های ضعیف‌کننده سیستم ایمنی نیست، بلکه منظورمان رفتار‌هایی است که سبب می‌شود تا سیستم ایمنی تقویت یا دچار ضعف شود. در ادامه به برخی از این رفتار‌ها اشاره گذرایی داریم.

استرسی شدن

استرس نه‌تن‌ها بر عملکرد سیستم ایمنی بدن اثر می‌گذارد، بلکه استرس کنترل نشده می‌تواند بر الگوی خواب، خلق‌وخو، رژیم غذایی و میزان فعالیت بدنی ما نیز تأثیر داشته‌باشد و دفاع در برابر ویروس‌ها را دشوار کند.

عصبی بودن

خشم حالتی هیجانی و ذهنی است که با برانگیختگی جسمی و افکار پرخاشگرانه همراه است و بسیاری از افراد آن را تجربه می‌کنند، اما عصبانیت زیادی و پرتکرار خطر آسیب به اندام‌های مهم بدن مانند ریه را افزایش می‌دهد، برای نمونه هورمون‌های خشم سبب ایجاد التهاب در مجاری تنفسی خواهند شد.

پرخوری کردن

افراد پرخور بیشتر از رژیم‌های غذایی چرب استفاده می‌کنند. رژیم‌هایی که با گذشت زمان تعادل باکتری‌های روده را برهم می‌زنند. این باکتری‌ها به پاسخ‌های ایمنی بدن کمک می‌کنند و اثر کنترلی بر روی گلبول‌های سفید خون دارند.

کم‌اشت‌ها بودن

کوتاهی در مصرف موادغذایی به‌همان اندازه پرخوری می‌تواند برای بدن خطرآفرین باشد. یکی از علت‌های آن کمبود برخی عوامل غذایی در بدن است. یک رژیم غذایی متعادل شامل دریافت میزان استانداردی از روی، بتاکاروتن، پروتئین، ویتامین‌ها و دیگر مواد‌مغذی مورد نیاز بدن است.

تحرک کمی داشتن

تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد افرادی که کمتر از یک‌بار در هفته ورزش هوازی انجام می‌دهند، بیشتر درمعرض خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی و دیگر بیماری‌ها هستند. درحالی‌که ورزش منظم به‌ویژه از نوع هوازی سبب تقویت سیستم ایمنی و کمتر مریض شدن فرد خواهد شد.

صبحانه نخوردن

صبحانه از وعده‌های اصلی غذایی است و نقش مهمی در سلامتی بدن دارد. صبحانه‌ای که از انواع پروتئین‌ها، فیبر، اسید‌های چرب غیرالتهابی و کربوهیدرات‌های مفید تشکیل شده باشد، نه صبحانه‌ای که سرشار از قند و چربی‌های مضر است.

سیگار کشیدن

مصرف سیگار، قلیان، الکل و به‌طورکل دخانیات و مخدر‌ها توانایی بدن را برای مبارزه با میکروب‌ها کم می‌کند، برای نمونه نیکوتین سبب افزایش سطح کورتیزول و کاهش تشکیل آنتی‌بادی‌ها در بدن خواهد‌شد یا نوشیدن الکل روند حمله گلبول‌های سفید به باکتری‌ها و ویروس‌ها و تجزیه آن‌ها را مختل خواهد کرد.

کمبود ویتامین D داشتن

گیرنده‌های ویتامین D و آنزیم‌های فعال‌کننده آن برروی سلول‌های سفید خون قرار دارند، ازاین‌رو نه تنها این ویتامین برای حفظ استخوان‌های سالم و قوی یا سلول‌های خونی سالم مورد نیاز است، بلکه به تقویت سیستم ایمنی بدن هم کمک زیادی می‌کند.

خوب نخوابیدن

کمبود خواب و کاهش کیفیت خواب تأثیر منفی بر روی بدن دارد و پیامد‌های خطرناکی هم می‌تواند برای سلامتی به‌دنبال داشته‌باشد. در طول خواب بدن پروتئین‌های خاصی به‌نام سیتوکین را آزاد می‌کند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. وقتی خواب به میزان کافی نباشد طبیعی است که در درازمدت سیستم ایمنی هم ضعیف شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->