«ریشا» شیر نر باغ وحش وکیل آباد مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت
سرخط خبرها

از دست دادن همسر زنگ خطری برای آلزایمر

  • کد خبر: ۱۹۳۱۸
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
از دست دادن همسر زنگ خطری برای آلزایمر
محققان دریافتند که از دست دادن همسر می‌تواند زنگ خطری برای ابتلا به بیماری آلزایمر باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، به نقل از هلث دی، از دست دادن همسر ممکن است یک شکست قلبی برای فرد باشد و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این موضوع بر روی مغز افراد نیز تأثیر دارد.

 

ازدواج عاملی مؤثر در تامین نیازهای عاطفی، رفتارهای بهداشتی بهتر و شبکه‌های اجتماعی بزرگتر است.

 

داشتن همسر، می تواند عامل حفاظتی مهمی برای افراد به‌خصوص سالمندان در برابر بیماری‌ها باشد و همچنین عامل مؤثری در کاهش شناخت افراد و ابتلا به بیماری آلزایمراست.

 

نتایج این مطالعه نشان داد، زمانی که زن یا مرد، همسر خود را از دست می‌دهد، تیزهوشی وی شروع به کاهش می‌کند.

 

محققان افزودند: در حقیقت افرادی که همسرشان را از دست می‌دهند، سطح بالایی از پلاک بتا آمیلوئید(مشخصه بارز بیماری آلزایمر) دارند و کاهش شناخت را سه برابر بیشتر از افرادی که همسرشان را از دست نداده‌اند، تجربه می‌کنند.

 

دکتر نانسی دونووان، در بیمارستان زنان بوستون اظهار کرد: تنهایی زنان و مردان بعد از دست دادن همسر می‌تواند عامل خطری در کاهش شناخت ناشی از بیماری آلزایمر باشد.

 

دونووان گفت: برخی از تحقیقات حاکی از آن است که داشتن روابط نزدیک با خواهر یا برادر یا فرزندان می‌تواند به محافظت در برابر کاهش شناخت افراد کمک کند.

 

محققان به افرادی که همسرشان را از دست داده‌اند، فعالیت ورزشی، تعامل اجتماعی، فعالیت‌های تحریک‌کننده شناختی، رژیم غذایی سالم، مدیریت استرس و کاهش عوامل خطرساز قلبی و عروقی توصیه می‌کنند.

 

افراد در هنگام از دست دادن همسر، منزوی می‌شوند و همین موضوع، عاملی در کاهش شناخت  آنان خواهد بود.

 

در این تحقیق، نزدیک به 260 سالمند موردبررسی قرار گرفتند و سطح بتا آمیلوئید مغزی در شرکت‌کنندگان تعیین شد. محققان، هرسال بر عملکرد شناختی شرکت‌کنندگان نظارت کردند و این عمل به مدت چهار سال ادامه داشت.

 

محققان دریافتند که عملکرد شناختی در بین افراد بدون همسر کاهش‌ یافت، درحالی‌که هیچ تفاوتی در افراد متاهل و مجرد مشاهده نشد.

 

همچنین، کاهش شناخت در بین افراد با بالاترین سطح بتا آمیلوئید، در افرادی که همسرشان را ازدست‌داده بودند، نسبت به افراد متاهل، سه برابر سریع‌تر بود.

 

این یافته‌ها با در نظر گرفتن سن، جنس، وضعیت اقتصادی و افسردگی بدست آمده است.

 

محققان در ادامه افزودند: این مطالعه یکی از عوامل مؤثر بر افت شناختی را برجسته کرده است.

 

این بررسی در نشریه آنلاین JAMA Network Open منتشرشده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->