افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳) وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | اقساط وام جدید ۸۰۰ میلیونی مسکن چقدر است؟ آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد | تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

دومینوی ادامه دار بدقولی‌های خودروسازان و مشتری‌های سرگردان!

  • کد خبر: ۱۹۴۱۹۱
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
دومینوی ادامه دار بدقولی‌های خودروسازان و مشتری‌های سرگردان!
شرکت ایران خودرو با مشخص شدن قیمت ۸ محصول به‌روزشده خود از سوی شورای رقابت، تولید خودروی پیشین را متوقف کرده و گویا قصد دارد که محصولات جدید را تحویل تعهدات قبلی بدهد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تارا یکی از این خودروهاست که مشتریان آن همچنان بلاتکلیف مانده‌اند.

حدود دو هفته از تجمع حواله‌داران خودروی تارا با موعد تحویل زمستان می‌گذرد که گویا نه‌تن‌ها مشکل این مشتریان حل نشده، بلکه به سردرگمی آنان افزوده شده است.

پس از اعلام قیمت هشت محصول ارتقایافته ایران خودرو از سوی شورای رقابت، این شرکت بر حسب اجبار سازمان استاندارد، مجبور به توقف تولید خودرو‌های فاقد استاندارد شد و برای تعهدات خود، طرح‌های تبدیل ارائه کرد که اتفاق عجیبی نبود.

شورای رقابت به دنبال افزایش قیمت محصولات است؟

نکته عجیب این است که ایران خودرو، محصول تارا را از همان ابتدا با استاندارد‌های بالاتر از سایر محصولات، راهی بازار کرد که در آینده، مشکلی از جهت استاندارد نداشته باشد. سپس در ابتدای سال جاری نیز، امکانات دیگری به آن افزوده شد تا خودرو استاندارد‌های فوق را پاس کند؛ بنابراین خودروی جدیدی که شورای رقابت برای آن‌ها، حدود ۱۸۵ میلیون و ۲۸۵ میلیون تومان قیمت بالاتری ارائه کرده، چندان موجه و قابل قبول نیست.

از سوی دیگر زمانی که شورای رقابت، قیمت بسیار بالاتری نسبت به مدل‌های کم‌آپشن‌تر همان خودرو در نظر می‌گیرد، بسیار واضح است که شرکت‌های خودروساز به‌راحتی می‌توانند از این مورد سوءاستفاده کنند.

طبق پیگیری‌ها از مشتریان تارا، به‌رغم اتمام زمان تکمیل وجه برای خودرو تارا V ۱ (نسخه جدید و البته گران‌تر)، شرکت ایران خودرو هیچ پاسخ قطعی در مورد اجباری یا اختیاری بودن تکمیل وجه این خودرو به مشتریان ارائه نمی‌کند.

بندی درباره تبدیل خودرو وجود ندارد

یکی از بند‌هایی که اکنون ثبت‌نام‌کنندگان خودرو با مراجعه به وب‌سایت سامانه یکپارچه مشاهده می‌کنند، بند «امکان تغییر تیپ و مدل خودرو با توجه به برنامه تولید و استاندارد‌های مصوب توسط خودروسازان وجود دارد» است؛ بنابراین می‌توان گفت که مشتریان با آگاهی از بند موجود، اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند؛ اما چنین نیست.

چراکه تعهدات این شرکت در مورد مشتریان، مربوط به مرحله اول سامانه یکپارچه فروش خودرو بوده و ایران خودرو حتی در مرحله دوم، حضور نداشت. بند ذکر شده در مورد احتمال تغییر خودرو، پس از اتمام مرحله اول و پیش از آغاز ثبت‌نام مرحله دوم، به بند‌های موجود سامانه یکپارچه اضافه شده و این مشتریان در زمان انتخاب خودرو، از اضافه شدن بند مذکور، بی‌اطلاع بوده‌اند.

تصویر پایین سمت راست، قوانین و بند‌های مربوط به مرحله اول سامانه یکپارچه است و تصویر سمت چپ، به اطلاعات مشتریان در وب‌سایت فروش شرکت ایران خودرو مربوط می‌شود که هیچ بندی از امکان تغییر تیپ و مدل خودرو به چشم نمی‌خورد.

اما پاسخی که تمامی شرکت‌های خودروساز برای این مشتریان دارند این است که شرکت‌ها، تا زمانی که مبلغی از سوی مشتریان دریافت نکرده باشند، هیچ تعهدی مبنی بر تحویل خودرو در زمان مقرر ندارند و وظیفه سامانه یکپارچه، صرفاً مشخص کردن ترتیب تحویل خودرو به مشتریان بوده است.

در چنین شرایطی وظیفه وزارت صمت به عنوان متولی و مجری این نوع از فروش خودرو، این است که به عنوان نهاد ناظر، نحوه تحویل خودرو به مشتریان را از سوی خودروسازان رصد کرده و امکان سوء‌استفاده از آنان را سلب کند.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->