«کودک شو» ویژه عید غدیر روی آنتن می‌رود + زمان پخش «منوچهر والی زاده» مجری مناظره انتخاباتی رادیو ورزش شد محمد معتمدی «از ایران نگذشتیم» را خواند + ویدئو «تامینا» جایزه بهترین فیلمنامه فالواترای ایتالیا را کسب کرد کنسرت رایگان محسن ابراهیم‌زاده در منطقه فرهنگی‌گردشگری عباس‌آباد معرفی کاندیدا‌های هیئت‌مدیره انجمن هنر‌های خراسان‌رضوی + اسامی «ترانه راهزنان» از شبکه چهار پخش می‌شود راه‌یابی «آخرین شیهه...» به جشنواره RIFFA کانادا سریال «فراری» روی آنتن شبکه یک + زمان پخش «زخم کاری» به فصل چهارم رسید + جزئیات مریم و رامین «در پناه تو» بعد از ۴۰ سال + عکس جلسه نقد کتاب «گنجشک در اتاق ریکاوری» برگزار شد | کنسرو شدن کلمات و رنده شدن دیالوگ‌ها در شعر فراسپید جکی چان با یک «یک اسطوره» در راه سینما ویژه‌برنامه‌های تلویزیون به مناسبت عید غدیر + زمان پخش دوقلو‌های جایگزین سارا و نیکا در پایتخت ۷ مشخص شدند؟ + عکس صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ گذری بر ظرفیت نمایش‌های سنتی و آیینی در نقد اجتماعی «امروز کافران نومید شدند» | غدیر، به روایت تفسیر‌های کهن فارسی
سرخط خبرها

ماجرای تغییر نام شب یلدا و چهارشنبه سوری در تقویم چیست؟ + اسامی جدید

  • کد خبر: ۱۹۴۲۰۲
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
  • ۵
ماجرای تغییر نام شب یلدا و چهارشنبه سوری در تقویم چیست؟ + اسامی جدید
روز گذشته خبری با مضمون تغییر نام شب یلدا در تقویم و افزودن عنوان «روز تکریم همسایگان» در روز سه‌شنبه آخر سال در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌های مختلفی را در برداشته است.

به گزارش شهرآرانیوز، بسیاری از کاربران فضای مجازی با انتقاد شدید از این تغییر نام در تقویم صحبت کرده و از مسئولان پرسیده‌اند که چرا آن‌ها سعی دارند نام و عنوانی که مردم با آن خو گرفته‌اند را در تقویم تغییر دهند؟

یکی از کاربران در این‌باره نوشته است: دوست دارم از مسئولان بپرسم چه دلیلی برای این تغییر نام دارند؟ مگر «شب یلدا» و «چهارشنبه سوری» که از قدیم در تاریخ ما وجود داشته چه ایرادی دارد؟

یکی دیگر از کاربران نیز با اشاره به عنوان «روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان» که قرار است در تقویم ۱۴۰۳ ثبت شود، نوشته است: به هیچ عنوان نمی‌توانید رسوم ایرانی را از بین ببرید، تلاش نکنید.

کاربر دیگری نوشته است: شب چله یا یلدا سنتی دیرینه است و تغییر نام آن نابخردی است.

اکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی به این انتقادات واکنش نشان داده است: «شب یلدا» از تقویم حذف نشده و چهارشنبه آخرسال هم برای اولین بار است که به تقویم اضافه می‌شود.

در ادامه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده که از سال ۱۴۰۳ روز ۳۰ آذر به‌عنوان «روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان» و سه‌شنبه آخر سال هم به‌عنوان «روز تکریم همسایگان» در تقویم رسمی کشور ثبت می‌شود.

با وجود پاسخ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر حذف نشدن نام شب یلدا از تقویم، نمی‌توان این تغییر نام را کتمان کرد. شاید بهتر بود شورای عالی انقلاب فرهنگی این توضیح را هم اضافه کند که این تغییر بر اساس کدام معیار یا نظرسنجی صورت گرفته است؟

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
0
1
شورای عالی بی فرهنگی و بی هویتی
ناشناس
Germany
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
0
1
آقایون محترم بیکارهستی . شما کارو زندگی نداری . برای چی مردم ایران رو برا خودتون بدبین می کنی .
.....
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
0
1
میخوان اصالت و فرهنگ ایران را نابود کنن
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
0
0
یکی به اینا کار بده بیکار نباشند.
یک دیوونه یک سنگ تو چاه میندازه دیگه صد تا عاقل نمیتونند در بیارند.
خدا شفاتون بده
جان
Netherlands
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
0
0
مثلا اگر فردایش یا روز قبلش میگذاشتند یا مثلا یه روز دیگه مثل وسطهای تعطیلات عید که مصادف با بازدید از همدیگر است بهتر نبود؟ شخصا دوباره بعد از سالین، چهارشنبه سوری را چنان بجا بیاورم که اسمش رو عوض کنند بزارن روز بزرگداشت رمبو ۱ تا ۶
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->