فریز ۷۰۰ میلیون دلار تتر ایرانیان؛ نشانه‌ای از تحریم‌های جدید آمریکا؟ جزئیات برگزاری حراج شمش طلا (سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴) پنل خورشیدی پای خانواده عروسه یا داماد؟ نرخ نان‌های سنتی در تهران فردا (۲۳ تیر ۱۴۰۴) تعیین می‌شود بررسی قیمت امروز خودرو داخلی و خارجی (۲۲ تیر ۱۴۰۴) + جدول سهامتان در بورس را بیمه کنید خاموشی‌های دوساعته در بخش خانگی و عمومی اجتناب‌ناپذیر است | تلاش برای به‌حداقل‌رساندن خاموشی‌ها قیمت دینار عراق رشد کرد (۲۲ تیر ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز گوشت قرمز و مرغ در مشهد (۲۲ تیر ۱۴۰۴) | افزایش قیمت گوشت مرغ خروج سنگین پول حقیقی در روز مثبت بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۲ تیر ۱۴۰۴) ثبت‌نام خودرو دیگر مشتری ندارد | کاهش ۶۰۰ هزار نفری متقاضیان لاتاری خودرو نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۲ تیر ۱۴۰۴) | دلار در کانال ۸۷ هزار تومان دوبرابرشدن بار مصرف برق روزانه در مشهد طی تابستان آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان (۲۲ تیر ۱۴۰۴) | کاهش نسبی در بازار رمزارز‌ها قیمت امروز بلیت پرواز مشهد به نجف چقدر است؟ (۲۲ تیر ۱۴۰۴) | بررسی جنجال ۸۰ درصدی قیمت بلیت اربعین گمرک دوغارون با حداکثر ظرفیت درحال انجام فعالیت‌های اقتصادی است نهاد‌های سرمایه‌داری دست از تضعیف حقوق کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور بردارند هشدار خروج تدریجی لبنیات از سفره مردم | دلایل افزایش قیمت محصولات لبنی و تأثیر آن بر مصرف‌کنندگان استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: ضرورت استفاده از ظرفیت‌های استان برای راه‌اندازی ناحیه بین‌المللی نوآوری شرط جدید برای پرداخت بیمه بیکاری (۲۲ تیر ۱۴۰۴) ورود مجلس به موضوع افزایش قیمت خودرو | یک نماینده مجلس: قیمت خودرو‌ها باید به نرخ قبلی خود برگردد طلا بخریم یا سکه؟ | بهترین روش سرمایه گذاری در بازار طلا چیست؟ قیمت جدید محصولات ایران خودرو اعلام شد (۲۲ تیرماه ۱۴۰۴) + جدول عرضه اوراق اختیار فروش تبعی ۲۷ نماد بورسی از فردا (۲۳ تیر ۱۴۰۴) آغاز پرداخت وام تعمیر و بازسازی مناطق جنگ‌زده به خانوارها و کسب‌وکارها قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۲ تیر ۱۴۰۴) | خیار و گوجه‌فرنگی کمتر از ۱۰ هزار تومان قیمت تخم‌مرغ در خراسان رضوی ارزان شد (۲۲ تیر ۱۴۰۴) افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان سنتی در تهران | قیمت‌ها مصوب است؟ فروش اقساطی، بازار خودرو را از رکود نجات می‌دهد؟
سرخط خبرها

ورود LPG به سبد حمل و نقل، بازگشت یک تجربه شکست خورده است

  • کد خبر: ۱۹۴۵۱۶
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
ورود LPG به سبد حمل و نقل، بازگشت یک تجربه شکست خورده است
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت CNG گفت: در دو دهه اخیر، میلیارد‌ها دلار هزینه ملی صرف تأمین زیرساخت‌های توزیع و مصرف سوخت ایمن و پاک CNG در کشور شده و امروز این ظرفیت را داریم که روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین با ۵۰ میلیون مترمکعب CNG جایگزین شود که از این ظرفیت استفاده کاملی نمی‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، محسن جوهری اظهار داشت: ورود سوخت‌های جایگزین در سبد سوخت خودرو‌ها یکی از راهکار‌های مؤثر رفع ناترازی بنزین است، اما باید توجه داشت چه نوع سوختی باید وارد چرخه حمل و نقل کشور شود.

وی افزود: در دهه ۷۰ شمسی، سوخت LPG وارد سبد سوخت خودرو‌ها شد، اما دلایل متعددی موجب شد تا این سوخت کنار گذاشته شود؛ از جمله این دلایل به ناایمن بودن این نوع سوخت در چرخه حمل و نقل و عدم وجود ظرفیت کافی برای تأمین پایدار آن بود.

جوهری با بیان اینکه "بازگشت LPG به سبد سوخت خودرو‌ها آن هم پس از ۲۰ سال، بازگشت به یک تجربه شکست خورده است"، گفت: در دو دهه اخیر، میلیارد‌ها دلار هزینه ملی صرف تأمین زیرساخت‌های توزیع و مصرف سوخت ایمن و پاک CNG در کشور شده و امروز این ظرفیت را داریم که روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین با ۵۰ میلیون مترمکعب CNG جایگزین شود که از این ظرفیت استفاده کاملی نمی‌شود.



وی ادامه داد: هم اکنون روزانه حدود ۲۱ میلیون مترمکعب CNG در کشور مصرف می‌شود، یعنی بالغ بر نیمی از ظرفیت زیرساختی ایجاد شده در بخش CNG بلااستفاده مانده است و می‌توانیم بدون هزینه و سرمایه گذاری مجدد و فقط با فراهم کردن شرایط سیاست گذاری در این بخش، مشکل ناترازی بنزین را به راحتی حل کنیم، اما به نظر می‌رسد عده‌ای در کشور به دنبال رفع مشکل ناترازی بنزین نیستند و آدرس غلط به جامعه می‌دهند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت CNG با تأکید بر اینکه "ورود LPG به سبد سوخت خودرو‌ها آدرس غلط دادن به نقشه راه انرژی کشور است"، گفت: در سند تأمین انرژی در بخش حمل‌ونقل کشور تا افق ۱۴۲۰، LPG از سبد سوخت خودرو‌ها در کشور حذف و عرضه LPG را صرفاً برای مصارف عمدتاً پُخت‌وپَز و گرمایش خانوار‌هایی که به شبکه گاز طبیعی دسترسی ندارند مورد تأکید قرار گرفته، اما مجلس با نادیده گرفتن این سند بالادستی، اصرار بر ورود LPG به سبد سوخت خودرو‌ها دارد و امروز عده‌ای بدون توجه به آسیب‌های بسیار این تصمیم غیرکارشناسی، به دنبال گنجاندن این موضوع در برنامه هفتم توسعه هستند.

وی افزود: سوخت LPG نسبت به بنزین و CNG، سوختی ناایمن است، هیچ زیرساختی برای عرضه آن وجود ندارد و باید سال‌ها با صرف هزینه سنگین میلیارد‌ها دلار، زیرساختی را فراهم کنیم که امروز در بخش CNG آن زیرساخت را داریم، اگر مدافعان ورود LPG به سبد سوخت خودروها، به فکر حل ناترازی بنزین بودند، این مشکل با استفاده از ظرفیت‌های فعلی CNG قابل رفع بوده است.

جوهری خاطرنشان کرد: با ورود LPG به سبد سوخت خودروها، صنعت CNG آسیب جدی می‌بینید و این به معنای آن است که به تنها جایگزین و راهکار عملی رفع ناترازی بنزین آسیب می‌زنیم، در حالی که LPG سال‌ها طول می‌کشد بتواند به سبد سوخت خودرو‌ها بیاید، همین امروز آسیب جدی را به امنیت تأمین انرژی بخش حمل و نقل می‌زند و نتیجه آن تشدید ناترازی بنزین خواهد بود.

وی ادامه داد: تصمیم به ورود LPG به سبد سوخت خودرو‌ها بدون شک، اشتباهی بزرگ در کارنامه مجلس و دولت خواهد بود که تبعات آن از هم اکنون قابل رؤیت است چرا که درج این موضوع در قانون بودجه سنواتی سال‌های اخیر، تأثیر خود را بر کاهش مراجعه مالکان خودرو‌های عمومی برای دوگانه سوز شدن CNG گذاشت و اقدام اخیر غیرکارشناسی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی برای دادن سهمیه LPG به خودرو‌هایی که غیرمجاز LPG سوز شده‌اند، هدایت مردم به سمت استفاده از سوخت ناایمن به شیوه‌های غیراستاندارد و جایگزینی با CNG را به دنبال داشته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت CNG تصریح کرد: جدا از این مسئله که تصمیم به ورود LPG به سبد سوخت خودرو‌ها موجب تشدید ناترازی بنزین می‌شود و دولت در سال آتی باید هزینه‌های بیشتری را صرف واردات بنزین کند، با ایجاد تقاضا در این بخش و عدم پایداری تأمین LPG برای تقاضای ایجاد شده در سال‌های آتی، شاهد تبدیل ایران از صادرکننده LPG به وارد کننده آن خواهیم بود.

جوهری با بیان اینکه "توجیه مدافعان ورود LPG به سبد سوخت خودروها، جلوگیری از هدر رفت یا قاچاق آن است"، گفت: جلوگیری از هدر رفت یا قاچاق LPG نیازمند اصلاح روش‌های توزیع با استفاده از بستر سامانه سدف است و اگر این اصلاح صورت نگیرد، ورود یا عدم ورود به سبد سوخت خودروها، نقشی در جلوگیری از قاچاق یا هدر رفت این سوخت ایفا نخواهد کرد.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->