بیرانوند بازی با سپاهان را هم از دست می‌دهد؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و وستهم در لیگ برتر انگلیس | تداوم ناکامی‌های کلوپ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا | گام آخر راهیابی فصیحی به لیگ الماس پیشنهاد ۸۰ میلیاردی استقلال به یاسین سلمانی! مدال طلای تیراندازی جهان بر گردن یک مشهدی + ویدئو با مقصران حادثه استخر هاشمی‌نژاد برخورد می‌کنیم مهدی قایدی به استقلال برنمی‌گردد| حضور در اروپا صحت ندارد پرسپولیس ناراضی از سازمان لیگ تردید پرسپولیسی‌ها برای جذب قلی‌زاده استقلالی سابق پرسپولیسی نمی‌شود وام‌های باشگاه، پرسپولیس را زیان‌ده کرد تغییرات مدیریتی در پرسپولیس منتفی شد فینال را قبل از فینال بردیم| یک ایران منتظر قهرمانی فوتسال به دین اسلام خوش آمدی آقای مورایس کارمندان و تیم های پایه پرسپولیس منتظر پول سورپرایز مورایس برای هواداران سپاهان: مسلمان شدم! عبدالکریم گلر پرسپولیس را راهی بیمارستان کرد بیرانوند دوشنبه تصمیم می گیرد
سرخط خبرها

مورد عجیب دونده نابینای مشهدی

  • کد خبر: ۱۹۵۸۲۷
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
مورد عجیب دونده نابینای مشهدی
ماجرای دونده نایب قهرمان پاراآسیا که با چالش بزرگی مواجه شده است.

مژده رنگیان  | شهرآرانیوز؛ در جمع کاروان «فرزندان ایران» که در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو حاضر شدند، نخستین‌بار در تاریخ ورزش ایران یک دختر دونده نابینا با دونده همراه حضور داشت. دختر دونده مشهدی توانست در این مسابقات به‌عنوان نفر دوم از خط پایان عبور کند، اما با مشکلی عجیب و جدی روبه‌رو شد.

زهراسادات پوراسماعیل، دختر بیست‌ساله مشهدی، تنهاملی‌پوش دوومیدانی خراسان‌رضوی در بخش مردان و زنان در بازی‌های هانگژو بود که در ماده ۱۵۰۰متر به میدان رفت. او نابینای مطلق است و فقط توانایی تشخیص نور را دارد و به همین علت با دونده همراه بینایش یعنی زهرا افشاریان راهی مسابقات شد و با وجود اینکه در ماده خودش به عنوان نایب‌قهرمانی رسید، به‌دلیل شرکت‌نکردن دیگردونده‌ها در این ماده، هیچ مدال و پاداشی به او تعلق نگرفت و حالا در آستانه مسابقات انتخابی پاراالمپیک وضعیت دشواری دارد و شاید قید دویدن را بزند. او دو سال پیش برنز ماده چهارصدمتر رقابت‌های پاراآسیایی جوانان در بحرین را نیز دریافت کرده بود.

حمیده جوان، مربی باتجربه و مشهدی دوومیدانی، مربی زهرا نیز بوده است و او را برای بازی‌های آسیایی آماده کرد. او درباره مشکلی که این دونده نابینا با آن روبه‌روست، می‌گوید: زهرا تنهادونده خراسانی حاضر در هانگژو بود و اولین دختر دونده‌ای است که از ایران با همراهش در پیست دوید و به‌نوعی آغازکننده این راه برای دیگردونده‌های دختر نابیناست. او ادامه داد: کسب ورودی بازی‌های پاراآسیایی بسیار دشوار بود؛ به‌طوری‌که فقط یکی از شاگردان من توانست به حد نصاب برسد. در ۱۵۰۰متر زمان ۵.۲۱ اعلام شده بود و زهراسادات پوراسماعیل در هردو بار کمتر از زمان‌تعیین‌شده و با رکورد ۵.۱۲ و ۵.۱۹ دوید و توانست راهی مسابقات آسیایی شود.

با توجه به وضعیتی که داشت، تمرینات بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و مطمئن بودیم در هانگژو به نتیجه می‌رسیم، اما در روز مسابقه فقط دو دونده در خط شروع قرار گرفتند که دونده هندی اول شد و دونده مشهدی نیز پشت سر او به‌عنوان نفر دوم از خط پایان عبور کرد. با توجه به کم‌بودن شرکت‌کننده‌ها، سکوی اهدای مدال گذاشته نشد و فقط مدال طلا به نفر اول اهدا شد. زهرا نیز مدالی دریافت نکرد، اما عنوان نفر دوم برای او در این مسابقات ثبت شد.

او تصریح کرد: موضوع درخورتوجه این است که تعداد دونده در هر ماده خارج از کنترل شرکت‌کننده‌هاست و ما هیچ نقشی در آن نداریم، ولی این اوضاع باعث می‌شود که دونده جوان و بااستعداد ما نه به مدالی برسد و نه پاداش و تشویقی بگیرد؛ درحالی‌که او بی‌تقصیر بوده و کارش را به بهترین شکل هم انجام داده است. در روز مسابقه چینی‌ها می‌توانستند یک کلاس دیگر را نیز با این کلاس ادغام کنند، اما در حمایت از دونده‌های کشور خودشان از این کار خودداری کردند تا مدال آن کلاس به چین برسد. ما نیز باید حالا از دونده‌مان در کشور حمایت کنیم. زیرا این دونده بااستعداد کشور در آستانه بی‌انگیزگی و ناامیدی است.

او افزود: زهرا باید تا ۱۰روز دیگر ۱۵۰میلیون تومان برای حضور در مسابقات ورودی پاراالمپیک که بهمن‌ماه در امارات برگزار می‌شود، واریز کند، اما این مبلغ در کنار هزینه‌های سفر، هزینه زیادی برای اوست. اگر وزارت به این دونده نیز که عنوان نایب‌قهرمانی را کسب کرده است، پاداش پرداخت کند، او می‌تواند در مسابقات انتخابی پاراالمپیک نیز شرکت کند یا حتی رقم ورودی را برای او پرداخت کنند تا بتواند عازم مسابقات شود. متأسفانه هنوز رایزنی‌های ما به نتیجه نرسیده است و گفته می‌شود که او، چون مدالی کسب نکرده است، پاداشی نیز نخواهد گرفت.

جوان تصریح کرد: خواسته ما این است که همچون موضوع خاص خانم‌ها متقیان و مرادی، ملی‌پوشان دوومیدانی که به‌دلیل انجام خطا، مدال و جایگاه آن‌ها پس گرفته شد، اما پاداش به آن‌ها پرداخت شد، درباره موضوع عجیب و نادر زهراسادات پوراسماعیل نیز استثنا قائل شوند. من براساس مسئولیت اجتماعی‌ام در قالب مربی از این دونده حمایت می‌کنم و امیدوارم مسئولان نیز ارزش و اهمیت این موضوع را در نظر بگیرند.

او گفت: زهرا شاید بتواند به‌سختی هزینه حضور در مسابقات ورودی را کسب کند و حتی جواز حضور در پاراالمپیک را به دست آورد و در ادامه باید هزینه زیادی پرداخت کند تا آماده حضور در این میدان بزرگ شود، اما چه تضمینی وجود دارد که در پاریس هم فقط دو نفر در خط استارت نباشند و همه زحمات او برباد نرود؟!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->