پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (دوشنبه، ۳ دی ۱۴۰۳) | صدور هشدار سطح نارنجی در شهر‌های بزرگ و صنعتی مشهد، سکونتگاه یک میلیون و ۳۵۰ هزار حاشیه‌نشین | ۸۵ درصد اراضی بازآفرینی مشهد، موقوفه هستند کلاهبرداری با شگرد ارائه تسهیلات | شناسایی ۱۰۰ مال‌باخته تاکنون (۳ دی ۱۴۰۳) قتل زن هنرمند توسط راننده‌اش در مشهد + عکس معرفی ۲ ویتامین که به کاهش وزن کمک می‌کنند غذا‌های کنسروی در چه شرایطی کشنده هستند؟ حکم ریاست ۱۸ دانشگاه کشور تأیید شد افزایش ۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۴ | نحوه اجرای متناسب‌سازی در سال آینده چگونه است؟ نفوذ سامانه بارشی از غرب کشور از جمعه | آلودگی شدید هوای مشهد و ۹ شهر دیگر (۳ دی ۱۴۰۳) وزارت بهداشت: مردم هنگام آلودگی هوا در فضای باز تردد نکنند یک سرماخوردگی ساده با درمان میلیونی! «جنین» غیر از خدا پناهی ندارد وضعیت ارز دارو در سال ۱۴۰۴ چگونه خواهد بود؟ هشدار هواشناسی درباره آلودگی هوای مشهد در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه (۳ و ۴ دی ۱۴۰۳) سهم مردم از هزینه‌های درمان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است | بدهی ۹۴ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت زن معتاد مدعی شد: قابله نوزادم را بعد زایمان دزدید «فاطمه» و «زهرا» پرتعدادترین نام دختران در ایران در حادثه سقوط هواپیما گردشگری در برزیل ۹ نفر کشته شدند+تصویر نابینایی ۹ نفر در بیمارستان چشم‌پزشکی نگاه| سه نفر از کادر درمان تعلیق شدند نشست «نقش قانون عفاف و حجاب در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» در مشهد برگزار شد حجاب یک مسئله تمدنی و وجه تمایز ما با دنیای غرب است روماتیسم مفصلی ریسک بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد معاون دادستان مرکز خراسان رضوی: بیش از ۵۰ درصد طلاق‌ها ناشی از بی‌حجابی و بی‌بندوباری است ۱۵۰ دستگاه تلفن همراه سرقتی در مشهد کشف شد (۲ دی ۱۴۰۳) حق حبس در نکاح چیست و چه آثاری دارد؟ اصول رانندگی در زمان یخبندان و لغزندگی جاده | لغزندگی و رانندگی سقوط مرگبار بالگرد آمبولانس در ترکیه + فیلم عذرخواهی رئیس سازمان نظام پزشکی درخصوص حادثه نابیناشدن ۹ نفر در بیمارستانی در تهران تعداد پشت‌نوبتی‌های جهیزیه به صفر خواهد رسید مدارس کردستان فردا (۳ دی ۱۴۰۳) حضوری است آسیب‌دیدگان اجتماعی بیمه سلامت می‌شوند
سرخط خبرها

بررسی چرایی تعداد روزهای آلوده در فصول سرد

  • کد خبر: ۱۹۶۲۶۳
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
بررسی چرایی تعداد روزهای آلوده در فصول سرد
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: هنگامی که هوا سردتر می‌شود، کاهش وزش باد و بارش باران، تجمع غلظت آلاینده‌ها به‌طور نسبی در لایه‌های زیرین جو را در پی دارد و با استمرار تولید آلاینده‌ها هوا آلوده می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ با افزایش هوا  همچون سال‌های گذشته آلودگی بر سر شهروندان کلانشهرها آوار می‌شود. در سال جاری تاکنون ۵۷ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و شش روز ناسالم ثبت شده است. علت اصلی آلودگی هوای پایتخت منابع متحرک است. بر اساس مطالعات سیاهه انتشار کلانشهرها که توسط کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر انجام شده است، سهم منابع ثابت مانند کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها، صنایع و... در آلودگی هوای تهران ۴۶ درصد و سهم منابع متحرک مانند خودروهای دیزلی، خودروهای شخصی، موتورسیکلت‌ها و... ۵۴ درصد گزارش و براساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک در تولید ذرات معلق به عنوان آلاینده شاخص هوا طی فصول سرد سال حدود ۶۰ درصد و سهم منابع ثابت نیز حدود ۴۰ درصد ثبت شده است. 

احد وظیفه ضمن اشاره به گرمای هوای کشور طی پاییز سال جاری نسبت به حد نرمال، درباره علت افزایش آلودگی هوای تهران طی روزهای سرد سال اظهارکرد: گرم بودن هوا نسبت به نرمال تا حدودی اثر مثبت بر کاهش آلودگی هوا دارد چراکه با گرم‌تر شدن جو نسبت به حد نرمال، آلاینده‌ها در لایه‌های عمیق‌تری از جو پخش می‌شوند این در حالیست که با سردتر شدن هوا و کاهش وزش باد و بارش باران، تجمع غلظت آلاینده‌ها به‌طور نسبی در لایه‌های زیرین بیشتر می‌شود اما هر چه قدر سرعت وزش باد بیشتر باشد، موجب آشفته کردن بیشتر جو می‌شود بنابراین آلاینده‌ها از محل تولید آن‌ها مانند مناطق شهری مثل تهران دور می‌شوند.

وی اضافه کرد: طی هفته جاری با کاهش سیستم‌های عبوری و به‌طور نسبی با کاهش سرعت وزش باد مواجه هستیم. در این شرایط با تردد خودروها و وسایل حمل و نقل عمومی، آلاینده‌ها در سطح شهر منتشر می‌شوند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه در تهران مازوت سوزی نداریم بنابراین بیشترین علت آلودگی هوا حمل و نقل و صنایع است، خاطرنشان کرد: مصرف سوخت در ایران تبدیل به معضلی شده است و به محض کاهش سرعت باد، غلظت آلاینده‌ها افزایش می‌یابد، به‌گونه‌ای که نفس کشیدن را برای همه دشوار می‌کند.

وی درباره تاثیر ورود اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران با توجه به سهم بالای منابع متحرک در آلودگی هوای پایتخت تاکید کرد: این کار اثر مثبت دارد البته اتوبوس‌های وارد شده باید به‌ تعدادی باشد که مردم به استفاده از آن‌ها تمایل پیدا کنند چون اگر تعداد اتوبوس برقی کم باشد، مردم به علت شلوغی و معطلی در ایستگاه‌های اتوبوس چندان به این کار رغبتی نشان نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند که با خودروهای شخصی تردد کنند.

وظیفه در پایان اظهارکرد: در کنار ورود اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت، فرهنگسازی نیز باید صورت بگیرد و مزایای استفاده از این وسیله نقلیه عمومی اطلاع‌رسانی شود تا مردم به این کار ترغیب شوند.  در واقع ورود اتوبوس‌های برقی به تهران شاید تنها راهکاری باشد که در کوتاه‌مدت می‌تواند بر کاهش آلودگی هوای پایتخت موثر باشد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->