برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آشنایی با خواص سبزی‌های فصل بهار| نوبرانه‌های بهاری ضامن سلامتی این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند مهمترین نقش رسانه‌ها در مسئله حاشیه شهر ایجاد حساسیت نسبت به آن است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | بارش باران از ظهر امروز در خراسان رضوی آغاز می‌شود آیا ارتباط و دوستی قبل از ازدواج، شناخت کامل را تأمین می‌کند؟ چت‌کردن به جای حرف‌زدن در روابط زناشویی! اختصاصی | تصاویری از آتش‌سوزی شفت گیلان افتتاح ۲ هزار و ۹۵۰ پروژه محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی در خراسان‌رضوی دل‌درد‌های کودکتان را این‌گونه تسکین دهید
سرخط خبرها

شناسنامه‌ فرزندخوانده‌ها چگونه صادر می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۹۶۴۱۶
  • ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
شناسنامه‌ فرزندخوانده‌ها چگونه صادر می‌شود؟
دبیر مرجع ملی حقوق کودک درخصوص وضعیت شناسنامه‌ای کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست بعد از فرزندخواندگی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، علی کاظمی درباره صدور شناسنامه جدید برای کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست بعد از فرزندخواندگی و مشکلات مربوط در این زمینه گفت: بحث شناسنامه برای این کودکان مشکلی است که رئیس جمهور هم در جلسه‌ای که مربوط به این کودکان بود، تحت عنوان «در آغوش سیمرغ» مطرح کرد. در قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست به صراحت آمده در مواردی که کودکان به فرزندخواندگی سپرده می‌شوند، در شناسنامه آن‌ها این واقعه ثبت می‌شود؛ البته اکنون در صفحه توضیحات درج می‌شود و شفاف هم به ثبت نمی‌رسد و نوشته می‌شود که طبق رأی دادگاه نام و نام خانوادگی کودک تغییر یافت و نام پدر و مادر کودک به عنوان (پدرخوانده و مادرخوانده) هم ثبت می‌شود. مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که باید این مشکلات رفع شود.

وی افزود: ممکن است کودکانی در مراکز بهزیستی باشند، ولی هویتشان را ندانیم؛ در این خصوص شناسنامه را از سازمان ثبت احوال می‌گیریم و برخی از اسامی در داخل آن‌ها به صورت فرضی نوشته می‌شود.

معاون وزیر دادگستری ادامه داد: در برخی مواقع هم مادر کودک را می‌شناسیم ولی پدر مشخص نیست؛ فرضاً مادر معتاد است و پدر را نمی‌شناسند در این موارد اسم مادر را می‌نویسند و اسم پدر درج نمی‌شود. این موارد مشکلاتی را ایجاد کرده که با سازمان ثبت احوال در حال مذاکره هستیم تا برطرف شود.

کاظمی تصریح کرد: در برخی مواقع کودک به خانواده دیگر واگذار می‌شود که دو حالت دارد. یک حالت این است که کودک را به «خانواده امین» می‌دهند. خانواده امین خانواده‌ای است که به صورت موقت از کودک نگهداری می‌کند و در این موارد باید پیگیری کنیم که شناسنامه با کد جدید به او داده شود. حالت دوم هم این است که به خانواده فرزندپذیر کودک را می‌دهند که پدرخوانده و مادرخوانده هستند و تحت عنوان مراقبت‌های جایگزین کودک را به فرزندخواندگی می‌پذیرند و در این حالت به طور کامل شناسنامه کودک باید به اسم مادرخوانده و پدرخوانده درآید.

وی در پایان گفت: این مواردی است که در پی آن هستیم که هم مقررات را اصلاح کنیم و هم به صورتی باشد که کرامت کودکان بیشترین امنیت و مصونیت را در این تغییر هویت‌ها و تغییر شناسنامه‌ها داشته باشد و کودکان گرفتاری نداشته باشند؛ به ویژه در مدارس نیز گاهی شنیده‌ایم که برای کودکان مشکلاتی پیش می‌آید که درصدد رفع آن هستیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->