آیا همه زندانیان می‌توانند از پابند الکترونیک استفاده کنند؟ منع بیماران مبتلا به سرطان از سفر زیارتی اربعین تصادف رانندگی در بزرگراه پیامبر اعظم مشهد یک مصدوم بر جای گذاشت (۲ مرداد ۱۴۰۳) تغذیۀ سالم راهی برای افزایش ایمنی بدن در برابر هوای آلوده طراحی کیت تشخیص «مننژیت» پژوهشگران مشهدی آیا ادارات استان اصفهان روز پنجشنبه (۴ مرداد ۱۴۰۳) تعطیل است؟ کشف ۱۹ هزار لیتر سوخت قاچاق توسط مرزبانان خراسان رضوی بارش باران تابستانی در جاده‌های خراسان رضوی + فیلم (۲ مرداد ۱۴۰۳) آتش‌نشانان مشهدی مانع انفجار نشت الکل در شهرک صنعتی شدند (۲ مرداد ۱۴۰۳) تاکنون ۲۵۰۰ نفر به اداره گذرنامه خراسان رضوی مراجعه کردند | سریعترین راه صدور گذرنامه با اپلیکیشن «پلیس من» جزئیات تازه از جنایت تولیدکننده پادکست در کانادا | چرا راوی «آخرین شاهد» همسرش را به قتل رساند؟ جزئیات تعطیلی چهارساعته واحد‌های صنفی مشهد از ۳ مرداد ۱۴۰۳ تا ۲۰ روز آینده | تابلو‌های تبلیغاتی اصناف خاموش شود خدمات دهی به بیماران سکته قلبی در سه مرکز درمانی مشهد بیش از ۳۰ درصد سالمندان یک بار در عمر خود، سقوط را تجربه می‌کنند سازمان سنجش کشور به تشریح اقدامات ۳۳ ماه گذشته خود پرداخت همه‌چیز درباره مراسم ازدواج «آنانت آمبانی» و «رادیکا مرچنت» آیا پشه آئدس به خراسان شمالی رسیده است؟ جلوگیری از ۵۰۰ سقط جنین سالم در مشهد و خراسان‌رضوی نقش انرژی خورشیدی در شکل‌دادن به شهرهای پایدار آینده پیرترین ببر سیبری ایران در باغ‌وحش ارم تلف شد (دوم مرداد ۱۴۰۳) با گریه و لج بازی کودک برای رسیدن به خواسته‌هایش چه کنیم؟ وجود پشه آئدس در ۶ استان کشور (۲ مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

شناسنامه‌ فرزندخوانده‌ها چگونه صادر می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۹۶۴۱۶
  • ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
شناسنامه‌ فرزندخوانده‌ها چگونه صادر می‌شود؟
دبیر مرجع ملی حقوق کودک درخصوص وضعیت شناسنامه‌ای کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست بعد از فرزندخواندگی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، علی کاظمی درباره صدور شناسنامه جدید برای کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست بعد از فرزندخواندگی و مشکلات مربوط در این زمینه گفت: بحث شناسنامه برای این کودکان مشکلی است که رئیس جمهور هم در جلسه‌ای که مربوط به این کودکان بود، تحت عنوان «در آغوش سیمرغ» مطرح کرد. در قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست به صراحت آمده در مواردی که کودکان به فرزندخواندگی سپرده می‌شوند، در شناسنامه آن‌ها این واقعه ثبت می‌شود؛ البته اکنون در صفحه توضیحات درج می‌شود و شفاف هم به ثبت نمی‌رسد و نوشته می‌شود که طبق رأی دادگاه نام و نام خانوادگی کودک تغییر یافت و نام پدر و مادر کودک به عنوان (پدرخوانده و مادرخوانده) هم ثبت می‌شود. مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که باید این مشکلات رفع شود.

وی افزود: ممکن است کودکانی در مراکز بهزیستی باشند، ولی هویتشان را ندانیم؛ در این خصوص شناسنامه را از سازمان ثبت احوال می‌گیریم و برخی از اسامی در داخل آن‌ها به صورت فرضی نوشته می‌شود.

معاون وزیر دادگستری ادامه داد: در برخی مواقع هم مادر کودک را می‌شناسیم ولی پدر مشخص نیست؛ فرضاً مادر معتاد است و پدر را نمی‌شناسند در این موارد اسم مادر را می‌نویسند و اسم پدر درج نمی‌شود. این موارد مشکلاتی را ایجاد کرده که با سازمان ثبت احوال در حال مذاکره هستیم تا برطرف شود.

کاظمی تصریح کرد: در برخی مواقع کودک به خانواده دیگر واگذار می‌شود که دو حالت دارد. یک حالت این است که کودک را به «خانواده امین» می‌دهند. خانواده امین خانواده‌ای است که به صورت موقت از کودک نگهداری می‌کند و در این موارد باید پیگیری کنیم که شناسنامه با کد جدید به او داده شود. حالت دوم هم این است که به خانواده فرزندپذیر کودک را می‌دهند که پدرخوانده و مادرخوانده هستند و تحت عنوان مراقبت‌های جایگزین کودک را به فرزندخواندگی می‌پذیرند و در این حالت به طور کامل شناسنامه کودک باید به اسم مادرخوانده و پدرخوانده درآید.

وی در پایان گفت: این مواردی است که در پی آن هستیم که هم مقررات را اصلاح کنیم و هم به صورتی باشد که کرامت کودکان بیشترین امنیت و مصونیت را در این تغییر هویت‌ها و تغییر شناسنامه‌ها داشته باشد و کودکان گرفتاری نداشته باشند؛ به ویژه در مدارس نیز گاهی شنیده‌ایم که برای کودکان مشکلاتی پیش می‌آید که درصدد رفع آن هستیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->